آشنایی با انواع مختلف کمپینگ

مقالات
آشنایی با انواع مختلف کمپینگ
792 بازدید
کوهگرد
یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲

انواع مختلف کمپینگ Different Types of Camping در طبیعت با اهداف متفاوت توسط کوهنوردان، طبیعت گردان و علاقمندان به حیات وحش  انجام می شود ، در واقع مردم در مورد کمپینگ ایده ها و سلیقه های متفاوتی دارند و این می تواند طیف گسترده ای از ماجراجویی ها را شامل شود .

انواع مختلف کمپینگ می تواند شامل کوله گردی و سفر طولانی در دل حیات وحش و طبیعت باشد تا خانه های درختی لوکس در بالای صخره ها . نوع کمپینگی که انتخاب می کنید به سلیقه شخصی شما و دیدگاهتان از طبیعت گردی بستگی دارد .

شناخت و بررسی انواع مختلف کمپینگ

کمپینگ برای علاقه مندان به فضای باز که می خواهند از هرج و مرج شهر دور شوند و به محیطی آرام تر پناه ببرند  تجربه ای عالی است. کمپینگ در طبیعت همچنین برای خانواده‌ها فرصتی کمیاب برای استحکام و ترمیم روابط فرزندان و والیدن است .

به طور کلی کمپینگ برای  مردم این شانس را فراهم می کند  تا به شیوه‌ای منحصربه‌فرد با طبیعت ارتباط برقرار کنند.در این مقاله قصد داریم با انواع مختلف کمپینگ در طبیعت آشنا شویم با ما همراه باشید .

 

کمپ زدن در طبیعت به قصد ماجراجویی

این نوع کمپینگ برای افرادی مناسب است که با سفرهای چالش برانگیز مشکلی ندارند و در حقیقت هدف اصلی آنها از کمپ زدن در طبیعت ،غوطه ور شدن و یکی شدن با طبیعت است.

در این روش ، سفر دو جنبه اصلی دارد: روز و شب. در طول روز در مسیرهایی که از قبل برنامه ریزی کرده اند پیاده روی می کنند در واقع به کشف و بررسی محیط پیرامون خود می پردارند . این مسیرها می تواند محیط های مختلف (جنگلی ، بیابانی ، کوهستانی و یا ترکیبی از همه اینها باشد .آنها از هر چیزی که طبیعت ارائه دهد استقبال کرده و از آن لذت می برند .

با فرا رسیدن شب پناهگاه یا چادر خود را برپا می کنند . آنها می توانند برای پختن غذا آتش روشن کنند یا برای روز بعد برنامه ریزی کنند.

کمپینگ خشک

این نوع کمپ زدن تحت عنوان کمپینگ حیات وحش wild camping یا boondocking شناخته می شوند .در این روش از ماشینهای تفریحی (کاروان مسافرتی ) استفاده میشود و در حین مسافرت می توانید در کنار جاده یا هر مکان مجاز دیگری به صورت رایگان اقامت کنید.

در این نوع کمپینگ افراد به منبع آب و برق دسترسی ندارند و باید با امکانات موجود سازگار شوند . بسیاری از مردم عاشق توقف رایگان در نزدیکی یک پارک ملی یا زمین جنگلی هستند.البته کمپینگ خشک هنوز در ایران رواج پیدا نکرده و بیشتر در کشورهای غربی دیده میشود .

انواع مختلف کمپینگ و آشنایی با کمپینگ خشک

کوله گردی

در بین انواع مختلف کمپینگ شاید کوله گردی جدی ترین شکل از زندگی در طبیعت باشد . این یک راه مستقل برای سفر است زیرا شما از محدودیت های مکان های کمپینگ آزاد هستید. احتمالاً در انواع مختلف اکوسیستم ها سفر خواهید کرد، به همین دلیل است که باید بتوانید با هر شرایطی سازگار شوید.

برای یک کوله گرد ، مهمترین وسیله در واقع کفش او است .بشترین  بخش از زمان سفر صرف پیاده روی می شود ، به همین دلیل است که به کفش های حمایت کننده و راحت نیاز خواهید داشت. کوله گردها  باید به اندازه کافی وسایل حمل کنند تا بتوانند در طول سفر دوام بیاورند، زیرا آنها هیچ فروشگاهی در طبیعت پیدا نمی‌کنند.

برای اقامت شبانه از انواع چادرها و یا کلبه جنگلی استفاده می کنند .در بازار انواع چادرهای سبک مخصوص کوله گردی موجود است.البته کوله گردی در ایران چندان باب نیست و بیشتر مردم  برای داشتن احساس امنیت ترجیح می دهند که به صورت گروهی و یا  با ماشین شخصی سفر کنند و اگر قصد طبیعت گردی داشته باشند بیشتر تمایل دارند به  تورهای مخصوص طبیعت گردی مراجعه کنند .

 

کوله گردی فوق سبک

کوله گردی بسیار سبک زمانی است که یک کوله‌گرد وزن بار را تا حد امکان از طریق حذف وسایل غیر ضروری کاهش می دهد  . آنها فقط باید آنچه را که برای زنده ماندن در طبیعت لازم است حمل کنند. بسیاری از این افراد  بر این باورند که هر چیزی که حمل می‌کنید باید حداقل 3 کارکرد داشته باشد تا ارزش وزن آن را داشته باشد.

اگرچه هیچ قانون خاصی برای سفر وجود ندارد، کوله گردهای فوق سبک اغلب اصرار دارند که کوله پشتی باید بین 12 تا 28 پوند باشد. وزن پایه شامل غذا، آب و سوخت است که می تواند با توجه به سبک و مدت سفر پیش رو متفاوت باشد.

شناخت انواع مختلف کمپینگ

این افراد از حداقل امکانات موجود برای کمپینگ در طبیعت استفاده می کنند .در بین انواع مختلف کمپینگ ، این روش طبیعی و چالش برانگیز است چراکه به معنای واقعی کلمه از امکانات موجود در طبیعت برای بقا استفاده می شود در واقع فلسفه پشت این نوع کمپینگ برقراری ارتباط مجدد با طبیعت و تجربه زندگی بدون تجملات است.

 

کمپینگ با دوچرخه

در بین انواع مختلف کمپینگ ، کمپینگ با دوچرخه طرفداران زیادی دارد. مردم اغلب ایده سفر با دوچرخه را دوست دارند.در سالهای اخیر این روش مسافرت در بین ایرانیان (بیشتر جوانان ) رواج پیدا کرده و روز به روز به طرفداران آن افزوده می شود .

بزرگترین مزیت کمپینگ با دوچرخه این است که  نیازی به مصرف سوخت ندارد. این یک راه سازگار با محیط زیست و البته روشی با صرفه اقتصادی برای شما  است. سفر با دوچرخه از هر راه دیگری سالم تر است و حتی می تواند بسیار سریع باشد.در این روش تحرک شما بالا می رود وضمن ارتقا سطح سلامت جسمی و روحی خود به طبیعت نیز صدمه ای وارد نمی کنید.

 

گلمینگ  Glamping

گلمینگ یا کمپینگ مجلل یا کمپینگ پر زرق و برق ، روشی از کمپینگ است که در آن افراد مجبور نیستند هیچ گونه راحتی را از دست بدهند .

این روزها از بین انواع مختلف کمپینگ ، این روش طرفداران خاص خود را دارد چراکه افراد دیگر نیازی ندارند برای اقامت در طبیعت ، چادر بزنند ، آتش روشن کنند ، در داخل کیسه خواب شب را به صبح برسانند و… گزینه های مختلفی برای گلمینگ در زیباترین فضاها مانند قایق های تفریحی، خانه های درختی، ویلاها، کلیه ها ، چادرهای سافاری و بسیاری دیگر وجود دارد.

انواع مختلف کمپینگ و آشنایی با گلمینگ

سفر زمینی Overlanding

کمپینگ Overlanding در مقایسه با انواع مختلف کمپینگ که در این مقاله به آنها می پردازیم بسیار متفاوت و البته جالب است.این روش ، ماجراجویی مستقل است که از طریق آن می توانید به مقاصد دوردست دسترسی داشته باشید و در اوقات فراغت خود آنها را کاوش کنید. سفر بزرگترین بخش ماجراجویی است. در این نوع سفر و کمپینگ از ماشین های مجهز و جیپ استفاده می شود.

 

شب ها در کمپ های ساده می گذرد البته ماشین هایی که در این مدل سفر مورد استفاده قرار میگیرند امکان اقامت شبانه وجود دارد.  این سفر معمولاً برای مدت طولانی، حتی ماه ها و سال ها طول می کشد. بسیاری از ماجراجویان و گردشگران ، حتی از این نوع کمپینگ برای عبور از مرزهای بین المللی استفاده می کنند.

 

کمپینگ با چادر

در بین انواع مختلف کمپینگ ، این روش قدیمی ترین و سنتی ترین شکل کمپینگ در طبیعت است . تنها کاری که باید انجام دهید این است که به حومه شهر بروید و یک چادر بزنید، به دلخواه می توانید یک یا چند شب در آن اقامت داشته باشید .

این گزینه واقعاً خوبی برای خانواده هایی است که بچه دارند. اقامت در چادر آنهم در جنگل یا بیابان   به کودکان اجازه می دهد تا طبیعت را تجربه کنند و در مورد آن بیاموزند و همچنین چگونه در حفظ سلامت آن بکوشند.

همچنین به خانواده اجازه می دهد تا از طریق به اشتراک گذاری کارها پیوند های خود را محکمتر کنند. حتی می‌توان به کوچک‌ترین بچه‌ها نیز مسئولیت‌هایی محول کرد تا به این ترتیب تجربه ای  آموزنده و البته سرگرم کننده برای تمام اعضای خانواده فراهم شود .

آشنایی و بررسی انواع مختلف کمپینگ در طبیعت

کمپینگ به هر شکلی که باشد می تواند تاثیر انکارناپذیری بر روحیه شما بگذارد . شکستن عادت ها و تجربه شرایط جدید مثل اقامت شبانه در طبیعت و در داخل چادر سطح انرژی  شما را بالا می برد فقط کافی است یکبار آن را امتحان کنید و به معجزه طبیعت پی ببرید .

 

گروه کوهنوردی و طبیعت گردی کوه گرد با داشتن سالها تجربه در زمینه برگذاری تورهای کوهنوردی و طبیعت گردی در داخل و خارج کشور و همکاری با لیدرهای با تجربه و کارشناسان حرفه ای در زمینه ابزارهای کوهنوردی و طبیعت گردی آماده پاسخ گویی به شما عزیران است.

با مشورت و راهنمایی کارشناس مجموعه ما می توانید از مراکز معتبر و قابل اعتماد تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کرده و از کیفیت و اصالت آنها مطمئن باشید . برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناس ما تماس حاصل فرمایید.

مقالاتمرتبط

تور هایکوهگرد

خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آراگاتس ارمنستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله دماوند ( خرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور اسالم به خلخال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کویر ابوزیدآباد
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله سهند کمال (طرح سیمرغ)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کازبک گرجستان (مرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کمپینگ جنگل های ارسباران
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور جنگل ابر شاهرود
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله اورین بام آذربایجان غربی (طرح سیمرغ)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کاچکار ترکیه
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ترکینگ دور آناپورنا نپال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ییلاق فیلبند
نظرات (0 نظر)