چگونه در هنگام کمپینگ در طبیعت از خطر رعد و برق ایمن بمانیم

مقالات
کمپینگ در طبیعت و خطر رعد و برق
1052 بازدید
کوهگرد
یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲

به هنگام طبیعت گردی خطر رعد و برق How You Can Stay Safe Camping In Thunderstorm و طوفان را باید جدی بگیرید ، با آنکه طبق آمار ارئه شده خطر مرگ بر اثر برخورد رعد و برق چیزی حدود یک در میلیون است اما باید بدانید کسانیکه در فضای باز فعالیت می کنند بیشتر در معرض خطر صاعقه زدگی قرار دارند.

اجتماب از خطر رعد و برق به هنگام کمپینگ

به طور کلی قبل از اقدام به طبیعت گردی اولین چیزی که همیشه توصیه میشود اطلاع از وضعیت آب وهوای منطقه مورد نظر است. نا گفته پیداست که بهترین روش برای دوری از خطر رعد و برق اجتناب از طبیعت گردی و هر گونه فعالیت در فضای باز در شرایط بد جوی است.

اگر شما جز گروهی از افراد باشید که عاشق کوله گردی و کمپینگ در نقاط دور دست و بکر هستند احتمال اینکه در یکی از این ماجراجویی ها با هوای بد و طوفانی روبرو شوید بسیار زیاد است . دانستن نکات ایمنی و مهارت های بقا در زمان رخ داد چنین اتفاقات طبیعی می تواند بسیار کارساز بوده و جان شما را نجات دهد .

ضمن تاکید بر اهمیت توجه به پیشبینی  وضعیت هوا قبل از اقدام به طبیعت گردی و کوهنوردی در این مقاله قصد داریم نکات ایمنی لازم در هنگام گیر افتادن در طوفان و رعد و برق را با شما به اشتراک بگذاریم با ما همراه باشید.

 

بزرگترین تهدید برای ایمنی شما قرار گرفتن در معرض  سرما است

اگر در حال کمپینگ در طبیعت هستید و متوجه تغییر ناگهانی هوا و احتمال آن وجود دارد که گرفتار طوفان شوید یا در معرض خطر رعد و برق قرار بگیرید ، اول از هر چیز ، مهم است که وحشت نکنید. رعد و برق مطمئناً خطرناک است، اما این عاملی نیست که شما باید بیشتر نگران آن باشید. بزرگترین تهدید برای افراد یا گروه هایی که گرفتار طوفان می شوند ، قرار گرفتن در معرض سرمای ناشی از باران و شرایط جوی سخت همراه با  طوفان  است.

در بسیاری موارد طوفان و رعد و برق با ، بارش باران ، تگرگ ، سیل ناگهانی و سرما همراه است و بیشتر افراد ممکن است بر اثر برخورد با این عوامل جان خود را از دست بدهند .

هنگام برنامه ریزی برای کمپینگ در مناطق دور دست باید از قبل نسبت به شرایط خاصی مثل طوفان آمادگی داشته باشید . عادت کنید همیشه به صورت بصری آب و هوا را زیر نظر بگیرید، حتی زمانی که هوا آرام و آسمان صاف است. علاوه بر نظارت بصری، ایده خوبی است که آنلاین شوید و پیش بینی آب و هوا را در کل مدت سفر خود بررسی کنید.

توجه داشته باشید احتمال وقوع رعد و برق معمولا از اواخر بعد از ظهر تا عصر است البته ممکن است زودتر یا دیرتر اتفاق افتد اما طبق گزارشات  ، در این بازه زمانی بیشتر رخ می دهد .

پیشگیری از آسیب در هنگام وقوع خطر رعد و برق

عوارض حاصل از برخورد با صاعقه

طبق آمار CDC (مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها ) احتمال مرگ بر اثر برخورد صاعقه 1:15300 است ، اما باید بدانید این آمار مربوط به مناطق شهری پرجمعیت است . اگر در یک منطقه دور افتاده در جنگل و یا دامنه یک کوه کمپ کرده باشید از آنجایکه هیچ پناهگاهی (ساختمان بلند ) وجود ندارد در هنگام طوفان احتمال برخورد صاعقه بسیار بالا می رود .

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که برای آسیب دیدن لازم نیست مورد اصابت مستقیم صاعقه قرار بگیرید. تنها بودن در خارج از منزل در نزدیکی محل صاعقه کافی است تا شما را در معرض خطر جدی آسیب دائمی یا حتی مرگ قرار دهد. برخورد با صاعقه معمولا تا %10 منجرب به مرگ می شود اما در بسیاری موارد افراد دچار جراحات دائمی و ماندگار می شوند .

همچنین شایع ترین عوارض جانبی طولانی مدت : آسیب مغزی، مشکلات عصبی، مشکلات قلبی، ضعف ستون فقرات، ضعف عضلانی و مشکل در تمرکز برای مدت طولانی است.

 

انتخاب محل مناسب نصب چادر

در هنگام طبیعت گردی زمانی که موقع انتخاب محل کمپ فرا می رسد باید نهایت وسواس و دقت را بکار ببرید . معمولا در دامنه کوهستان احتمال خطر رعد و برق بیشتر است ! به همین ترتیب در نقاط بیابانی و در دره ها و شکافها خطر رعد و برق افزایش می یابد .

در هنگام تصمیم گیری برای انتخاب محل کمپ از نقاط ذکر شده در زیر دوری کنید

  • مناطق باز: اگر در یک منطقه مسطح کمپ کنید ، مطمئنا بلندترین شی در آن سطح هستید در این سناریو، شما درمعرض برخورد مستقیم صاعقه قرار دارید .
  • نزدیک درختان تک : نباید در نزدیکی درختان منزوی یا توده های جدا شده در علفزارهای باز کمپ کنید ، از آنجایی که این اشیاء بلند و تنها هستند، در برابر خطر رعد و برق  آسیب پذیر هستید.
  • ساختمان‌های باز: از ساختمان‌های باز مانند پناهگاه‌های پیاده‌روی یا پوشش‌های پاسیو(فضای باز اما مسقف ) که ممکن است در برخی از کمپ‌ها مشاهده کنید، اجتناب کنید. اینها همچنین شما را در برابر برخورد صاعقه آسیب پذیر می کنند.
  • غارها: غار از رعد و برق محافظت نمی کند، مگر اینکه غار به اندازه کافی عمیق باشد که نتوانید ورودی آن را ببینید.
  • مناطق کوهستانی: همیشه در معرض خطر رعد و برق هستند
  • بدنه های آبی: از برکه ها، دریاچه ها و رودخانه ها اجتناب کنید.
  • زمین های مرتفع: در مناطق کوهستانی، از قله ها، صخره های ، تاقچه ها یا خط الرأس دوری کنید.

در زمان طوفان و خطر رعد و برق ساختمان مجهز به الکتریسیته و لوله کشی امن ترین مکان بعنوان پناهگاه است اما زمانیکه در مناطق دور دست کمپ می کنید چنین امکانی وجود ندارد در این شرایط پناه گرفتن در داخل خودرو شخصی می تواند انتخاب درستی باشد .

پناه گرفتن در ماشین هنگام بروز خطر رعد و برق

در این شرایط به یاد داشته باشید که دستگیره های در یا شیشه جلو را لمس نکنید، زیرا این دسته ها به اسکلت فلزی خودرو متصل هستند ، بنابراین می توانند جریان الکتریکی را هدایت کنند!

اگر در هنگام طوفان شما نور رعد و برق را مشاهده نمی کنید به این معنی نیست که خطری شما را تهدید نمی کند ! در زمان طبیعت گردی عاقلانه است هنگام خراب شدن وضعیت جوی فورا مکان امنی را پیدا کنید .

به طور کلی هنگام نصب چادر مکانی را انتخاب کنید که

  • سیل گیر نباشد
  • در زیر درختان بلند و سنگین و یا دیواره های سست صخره ای کمپ نکنید زیرا در هنگام برخورد صاعقه ممکن است روی چادر شما سقوط کنند !

 

پناه گرفتن در چادر هنگام طوفان

اگر گزینه دیگری بعنوان پناهگاه ندارید ، چادر می تواند شما را از بارش باران و کاهش محسوس دما حفظ کند . احتمال بروز  هیپوترمی در تمام طول سال در هنگام طوفان وجود دارد ، خصوصا در فصل بهار که بارش باران می تواند بسیار سنگین باشد .

در شرایط بروز احتمال خطر رعد و برق اگر در چادر خود پناه گرفتید بهتر است با یک پوشش عایق مثل برزنت یا کیسه خواب از زمین فاصله بگیرید ،در صورت برخورد صاعقه به زمین این پوشش می تواند از شما محافظت کند . به یاد داشته باشید که به کناره های چادر خود دست نزنید و از دست زدن به میله های چادر یا زیپ ها خودداری کنید.

خود را در مرکز چادر خود قرار دهید و با بغل کردن زانوها و چسباندن آن به سینه خود را کوچک کنید. هدف از این کار این است که تا حد امکان فضای کمتری را اشغال کنید و در عین حال کمترین تماس ممکن را با زمین داشته باشید.

 

در صورت طبیعت گردی گروهی از یکجا جمع شدن به هنگام کمپینگ خودداری کنید

اگر به صورت گروهی طبیعت گردی می کنید در شرایط بد جوی و احتمال خطر رعد و برق باید همه اعضا با فاصله از هم چادر خود را نصب کنند .

حفاظت در برابر خطر رعد و برق

این نه تنها احتمال صدمات ناشی از  تگرگ یا صاعقه را به حداقل می‌رساند، بلکه تضمین می‌کند که اعضای گروه با چادر های کنده شده و تجهیزات معلق در هوا برخورد نخواهند کرد .بسیار مهم است که گروه از قبل آماده رویارویی با چنین حوادثی را داشته باشند . همراه داشتن جعبه کمک های اولیه و همچنین شناخت کافی از منطقه بسیار ضروری است.

 

 

 

گروه کوهنوردی و طبیعت گردی کوه گرد با داشتن سالها تجربه در زمینه برگذاری تورهای کوهنوردی و طبیعت گردی در داخل و خارج کشور و همکاری با لیدرهای با تجربه و کارشناسان حرفه ای در زمینه ابزارهای کوهنوردی و طبیعت گردی آماده پاسخ گویی به شما عزیران است.

با مشورت و راهنمایی کارشناس مجموعه ما می توانید از مراکز معتبر و قابل اعتماد تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کرده و از کیفیت و اصالت آنها مطمئن باشید . برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناس ما تماس حاصل فرمایید.

مقالاتمرتبط

تور هایکوهگرد

خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کاچکار ترکیه
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله دماوند ( خرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله اورین بام آذربایجان غربی (طرح سیمرغ)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کمپینگ جنگل های ارسباران
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آرارات ترکیه (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کویر ابوزیدآباد
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله علم کوه (تیرماه 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور اسالم به خلخال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور جنگل ابر شاهرود
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور جنگل الیمستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله البروس روسیه (مرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کازبک گرجستان (مرداد 1403)
نظرات (0 نظر)