آشنایی با طبیعت استان ایلام

مقالات
آشنایی با طبیعت استان ایلام
1034 بازدید
کوهگرد
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲

طبیعت استان ایلام  Ilam tarvel guide آن‌طور که شایسته است معرف حضور طبیعت‌گردان نیست. استان ایلام، سرزمینی بکر و دست‌نخورده با مناظری چشم‌نواز و تاریخی غنی، درست در مرز غربی کشور قرار دارد.

استان ایلام از غرب با کشور عراق، از جنوب با استان خوزستان، از شرق با استان لرستان و از شمال با کرمانشاه همسایه است.

آشنایی با طبیعت استان ایلام و کوههای مهم استان

ایلام (عیلام) به معنای جای بلند و کوهستانی است. این منطقه یکی از استان‌های جنگلی کشور است، طبیعت استان ایلام از دو بخش کوهستانی و نیمه گرم در شمال و دشت در جنوب تشکیل‌شده است.

تاریخ تمدن در این منطقه به هزاران سال پیش بازمی‌گردد و آثار تاریخی جامانده از آن دوران، روایتگر ریشه کهن و قدرتمند فرهنگ بومی مردمان این سرزمین است.

پارک‌های جنگلی، کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده، دره‌های زیبا، دریاچه و رودخانه، بناهای تاریخی و سنگ‌نوشته‌های بی‌نظیر،  تنها گوشه‌ای از جذابیت طبیعت استان ایلام است که باید حتماً در فصل بهار از آنها دیدن کنید. با ما در کوه‌گرد همراه باشید تا شمارا با مکان‌های دیدنی این استان سرسبز و البته کمتر دیده‌شده ایران آشنا کنیم.

ماجراجویی و کوهنوردی در استان ایلام

اگر به کوهنوردی و ماجراجویی علاقه دارید، طبیعت استان ایلام مقصدی مناسب برای شما است. همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم شمال استان ایلام طبیعتی کوهستانی دارد. کوه‌های ایلام قسمتی از رشته‌کوه زاگرس محسوب می‌شوند که به‌صورت موازی از جهت شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده اند.

کوه قلاقیران یکی از زیباترین کوه‌های استان ایلام است و حتی باید گفت به‌نوعی سمبل این استان محسوب می‌شود. شکل زیبا و منحصر بفرد این کوه یادآور برج آزادی تهران است و گفته می‌شود طراحی و ساخت این برج  با الهام از کوه قلاقیران انجام‌شده است.

همچنین سکانس‌های از فیلم دالاهو در دامنه زیبای این کوه فیلم‌برداری شده است. در فصل بهار طراوت و زیبایی منطقه صدچندان می‌شود. گل‌های رنگارنگ، هوای پاک، آرامش و حس زندگی و دوری از هیاهوی شهر چیزی است که انتظار شما را می‌کشد.

کبیر‌کوه نیز یکی دیگر از مهم‌ترین کوه‌های استان ایلام به شمار می‌رود. وجود دره‌ها و رودخانه‌های زیبا این منطقه کوهستانی را به مقصدی مناسب برای طبیعت‌گردی و ماجراجویی بدل کرده است. عاشقان کمپینگ و عکاسی نهایت لذت از طبیعت استان ایلام را در این منطقه تجربه خواهند کرد.

از دیگر جاذبه‌های کوهستانی منطقه می‌توان کوه‌های اهوران، بانکول، چمن‌گیر، سامله، سرخ‌خانی، شره‌زول و کوه شلم را نام برد.

 

منطقه جنگلی استان ایلام

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم ایلام یکی از استان‌های جنگلی ایران محسوب می‌شود. حدود 642 هزار هکتار از مساحت استان تحت پوشش جنگل‌های بلوط قرار دارد، درختان پسته وحشی، بادام‌کوهی، داغ داغان، کیکم، بادامک و زالزالک از دیگرگونه قالب منطقه به شمار می‌روند.

منطقه جنگلی ششدار یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری استان در فصل بهار و تابستان است. وجود چشمه‌های متعدد و باغ‌های زیبا این منطقه را برای چادر زدن و اقامت شبانه در دل طبیعت ایده آل کرده است.

منطقه جنگلی مانِشت نیز یکی از دیدنی‌های طبیعت استان ایلام است. مانِشت در حقیقت یکی از کوه‌های این استان به شمار می‌رود که دامنه‌های آن دارای پوشش جنگلی است.

بازدید از زیبایهای طبیعت استان ایلام

وجود چند رودخانه و پوشش گیاهی متنوع در این منطقه تصاویر بی‌نظیری را در مقابل چشمان گردشگران به نمایش می‌گذارد. لاله واژگون یکی از گونه‌های گیاهی منحصر به فرد این منطقه است. علاقمندان به فعالیت مهیج غارنوردی نیز می‌توانند از غارهای متعدد موجود در منطقه دیدن کنند.

تنگه های زیبای استان ایلام

تنگه کافرین: در 15 کیلومتری شمال بدره در جاده ایلام به دره شهر قرار دارد. این تنگه یکی از پربازدیدترین مناطق استان ایلام محسوب می‌شود. طول این تنگه دو کیلومتر است.

تنگه کافرین پشت سد سمیره و در منطقه‌ای کوهستانی و در میان کوه‌های کبیرکوه، دینارکوه و مانشت قرار دارد. رودخانه جاری در این تنگه از کبیرکوه سرچشمه گرفته و پس از عبور از این منطقه در نهایت به سدسیمره می‌ریزد. چشم‌انداز زیبای تنگه به رودخانه و سدسیمره مورد توجه بسیاری از گردشکران است.

آثار تاریخی، مناظر زیبا، وجود گونه جانوری خاص مثل سنجاب ایرانی، برکه زمزم، تفریحات آبی مثل قایق سواری باعث شده تا گردشکران بسیاری از این منطقه دیدن کنند.

تنگه زرانگوش: تنگه ای زیبا در غرب روستای زرانگوش واقع در 21 کیلومتری شهرستان بدره و 19 کیلومتری دره شهر است. این دره نه تنها جاذبه‌ای طبیعی است بلکه به لحاظ تاریخی نیز دارای اهمیت است و آثار باستانی مختلفی در آن کشف شده است.

طول این تنگه 2 کیلومتر است. شاخصه های تنگه زرانگوش شامل بردبل(سنگ بلند )، منطقه باجگیران (قسمتی از تنگه که در گذشته محل باج‌گیری بوده است) و غارهای تاریخی دوقلو است. تنگه زرانگوش جز مناطق بکر طبیعت استان ایلام محسوب می‌شود.

تنگه رازیانه: در 50 کیلومتری جاده ایلام به دره شهر قرار دارد. تنگه رازیانه یک پدیده زمین شناسی است و علت نامگذاری آن رشد وسیع گیاه رازیانه در این منطقه است که در فصل بهار با گل‌های زردرنگ جلوه ای زیبا به منطقه می‌بخشد.

در بستر این دره 3 کیلومتری، رودخانه‌ای جریان دارد که عمق آب آن در فصل بهار افزایش می‌یابد. بلندای دیواره‌های تنگه 15 تا 30 متر است. فرسایش طبیعی در دیواره‌های آهکی تنگه اشکال زیبایی را خلق کرده است.

تنگه سازبن: منطقه‌ای بکر و زبیا در سیروان که مورد توجه علاقمندان به طبیعت گردی است و به دلیل برخورداری از امکانات مختلف، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. همچنین  در ابتدای تنگه قلعه‌ای قدیمی مربوط به دوران ساسانی مشاهده می‌شود که بیانگر ارزش تاریخی منطقه است.

تنگه بهرام چوبین: منطقه ای خوش آب و هوا و البته تاریخی در دامنه کبیرکوه است. گفته می‌شود این تنگه پناهگاه بهرام چوبین از فرماندهان دوره ساسانی بوده است. در فصل بهار این منطقه میزبان گردشگران بسیاری است.

آبشارهای استان ایلام

آبشار سرطاف: یکی از شاخصه‌های طبیعت استان ایلام آبشار سرطاف است که در جنوب شهرستان ایلام واقع شده است. این آبشار دارای چند پله با ارتفاع کم است. آبشار سرطاف در فصول کم بارش خشک می‌شود. سرسبزی منطقه و آب خنک و زلال آبشار باعث شده تا آبشار سرطاف یکی از مکان‌های گردشگری شهرستان ایلام باشد.

آبشار چم آو: در جنوب غرب استان ایلام قرار دارد. این آبشار دارای سه پلکان است و از صخره‌ای هلالی شکل با آرایشی خاص فرو‌می‌ریزد. آبشار چم آو قطب گردشگری استان به شمار می‌آید. مناظر زیبای اطراف آبشار گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

آبشار بانویز: در تنگه بانویز قرار دارد و یکی از جاذبه‌های ژئوتوریسمی استان به شمار می‌رود. طول دیواره تنگه60 متر است.

آبشار تختان: در روستای تختان واقع در دامنه جنوبی کبیرکوه و در 40 کیلومتری شهرستان آبدانان قرار دارد. آب این آبشار زلال و قابل شرب است.

آبشار دربند: واقع در 38 کیلومتری غرب دره شهر است. دره دربند طبیعتی زیبا و حیات وحش متنوع دارد که گردشگران محلی و کشوری زیادی از آن دیدن می‌کنند.

آبشار گچان: در ابتدای جاده ایلام به سرابله و 15 کیلومتری شهرستان ایلام قرار دارد. دره زیبای گچان در همسایگی کوه مانشت و قلاجه بوده و پوشش وسیع درختان بلوط و گردو سرسبزی و مناظر زیبایی را در منطقه ایجاد کرده‌اند. بازدید از این آبشار در تمام فصول امکان پذیر است.

بازدید از آبشارهای زیبای طبیعت استان ایلام 

آبشار ماربره: این آبشار زیبا در  منطقه‌ای رؤیایی و سرسبز در بیست کیلومتری جاده دره شهر به سمت پل‌دختر و در همسایگی روستای آرمو جای گرفته است. پوشش گیاهی تا کناره آبشار ادامه دارد و رقص و ریزش آب در کنار سبزی گیاهان حال و هوای بیننده را شاداب و سرحال می‌کند.

آبشار اما: در مجاورت روستای کوچک اما و در پشت سد ایلام جای دارد. جریان آب آبشار در‌نهایت به دریاچه سد چم‌گردلان می‌ریزد. ارتفاع آبشار 20 متر است و اطراف آن پوشیده از درختان انجیر کوهی، انگور و بلوط است. آبشار اما یکی از زیباترین اماکن دیدنی در استان ایلام به شمار می‌رود.

دریاچه دوقلو سیاه گاو

دریاچه دوقلو سیاه گاو یکی از شگفتی‌های خلقت در استان ایلام است که در 45 کیلومتری شهرستان آبدانان قرار دارد. این دریاچه از دو دریاچه نزدیک به هم تشکیل‌شده است که توسط یک کانال طبیعی به طول 70 متر و عمق 8 متر به یکدیگر متصل می‌شوند.

آب دریاچه توسط رودخانه‌ای که از ارتفاعات کبیر کوه سرچشمه می‌گیرد و چشمه‌های جوشان بستر دریاچه تأمین می‌شود. دریاچه به علت جاری بودن همیشه تازه و شفاف است.

در فصل بهار طراوت و سرسبزی منطقه به اوج خود می‌رسد و بهترین زمان برای بازدید از این پدیده منحصربه‌فرد است.

دره ارغوان

دره زیبای ارغوان در شمال شرقی شهرستان ایلام قرار دارد و به علت نزدیکی به این شهر یکی از تفرجگاه‌های اصلی ساکنین منطقه به شمار می‌رود.

رویش گسترده درخت ارغوان در منطقه باعث نام‌گذاری آن شده است. فصل بهار شکوفه‌های ارغوان رنگی رؤیایی و بدیع به دره می‌بخشد، لطافت و زیبایی منظره در وصف نمی‌گنجد. درختان ارغوان در فصل اردیبهشت شکوفا می‌شوند.

کلام آخر

باآنکه طبیعت استان ایلام آن‌طور که باید معروف و شناخته‌شده نیست اما به لحاظ زیبایی و تنوع زیستی و البته ارزش‌های تاریخی یکی از برجسته‌ترین مناطق ایران عزیزمان به شمار می‌آید. فصل بهار بهترین زمان برای سفر به این منطقه خوش آب‌وهوا است.

شناخت دره ارغوان شگفتی طبیعت استان ایلام

طبیعت بکر، کوه‌های زیبا،  درختان سبز بلوط، رودخانه‌های پرآب، دره‌ها و تنگه‌های زیبا و منحصربه‌فرد با طبیعتی سرسبز و صدها مکان دیدنی تاریخی و طبیعی دیگر که توصیف آن در یک مقاله امکان‌پذیر نیست. واقعاً حیف است که طبیعت دوست باشید و این‌همه زیبایی را نبینید!

 

گروه کوهنوردی و طبیعت گردی کوه گرد با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه برگزاری تورهای کوهنوردی و طبیعت‌گردی در داخل و خارج کشور و همکاری با لیدرهای باتجربه و کارشناسان حرفه‌ای در زمینه ابزارهای کوهنوردی و طبیعت‌گردی آماده پاسخ‌گویی به شما عزیزان است.

با مشورت و راهنمایی کارشناس مجموعه ما می‌توانید از مراکز معتبر و قابل‌اعتماد تجهیزات موردنیاز خود را خریداری کرده و از کیفیت و اصالت آنها مطمئن باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناس ما تماس حاصل فرمایید.

 

 

مقالاتمرتبط

تور هایکوهگرد

خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ییلاق فیلبند
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آراگاتس ارمنستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آرارات ترکیه (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله دماوند ( خرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کویر ابوزیدآباد
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور جنگل ابر شاهرود
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله سبلان (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله البروس روسیه (مرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله سهند کمال (طرح سیمرغ)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ترکینگ دور آناپورنا نپال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کاچکار ترکیه
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله اورین بام آذربایجان غربی (طرح سیمرغ)
نظرات (0 نظر)