روش‌های محافظت از پاها در حین کوهنوردی و پیاده‌روی طولانی مدت

مقالات
محافظت از پاها در هنگام کوهنوردی و پیاده روی طولانی
896 بازدید
کوهگرد
جمعه ۲۴ شهریور ۱۴۰۲

محافظت از پاها Footcare for Climbers، وقتی‌که در حال کوهنوردی و پیاده‌روی طولانی مدت در مسیرهای ناهموار هستید اصلی‌ترین اولویت محسوب می‌شود. در هنگام طبیعت‌گردی، در کنار ذهنی آرام، پاها مهمترین دارایی شما هستند .

روش های مناسب محافظت از پاها در هنگام طبیعت گردی

عدم سلامت پا، واقعاً می‌تواند لذت شما از پیاده‌روی را کاهش دهد، بنابراین باید هر کاری که می‌توانید برای آماده‌سازی آن‌ها قبل از سفر و همچنین مراقبت از آن‌ها در حین پیاده‌روی انجام دهید.

در این مقاله قصد داریم با روش‌های مناسب محافظت از پاها در طول فعالیت‌های خارج خانه آشنا شویم با ما همراه باشید.

کفش مناسب بپوشید

همانطور که بارها در مقالات قبلی ذکر کردیم، پوشیدن کفش مناسب تاثیر معناداری بر کیفیت پیاده‌روی شما دارد. انتخاب نوع کفش باید با توجه به شرایط مکانی و آب و هوایی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد انجام شود. اولین قدم برای محافظت از پاها پوشیدن کفش مناسب است .

مراجعه به فروشگاه‌های معتبر و متخصص در زمینه تجهیزات کوهنوردی می‌تواند خریدی مطمئن و مناسب را برای شما به ارمغان بیاورد، با راهنمایی کارشناسان این عرصه می‌توانید به راحتی کفش مناسب با نوع فعالیت خود را به راحتی پیدا کنید .

 

سنگریزه‌ها را از کفش خود خارج کنید!

پیشگیری بهتر از درمان است، اگر در حین پیاده‌روی متوجه وجود اشیاء مزاحم مثل شن و یا سنگریزه در داخل کفش‌های خود شدید، بلافاصله متوقف شوید و آنها را خارج کنید حتی اگر کوچک هستند.

حتی کوچکترین سنگ‌ها نیز می توانند به پاهای شما آسیب برساند. به علاوه، می تواند به جوراب یا کفی شما آسیب برساند. پوتین‌های سبک و ساق بلند می‌توانند به طور موثری از ورود شن و ماسه جلوگیری کنند. مراقبت های پیشگیرانه از پا مهمترین قدم در مقابله با تاول و پادرد است.

 

در صورت احساس فرسایش و داغی در پاها فوراً متوقف شوید

پاهای خود را خشک نگه‌دارید، چراکه پاهای خیس مستعد سائید‌گی و بروز تاول هستند. اگر در حین پیاده‌روی در قسمتی از پا احساس داغ شدگی دارید، پیاده‌روی را متوقف کنید، معمولاً در هنگام صعود، بر اثر فشار به پاشنه‌ها  چنین اتفاقی می‌افتدـ در شرایط فرود انگشت‌های پا تحت فشار قرار می‌گیرندـ در صورت عدم توجه و ادامه دادن به مسیر، در نهایت منجربه به بروز تاول می‌شود!

می‌توانید از نوار اکسیدروی به عنوان پیشگیری از تاول‌ در نواحی از پا که بیشترین فشار را دریافت می‌کنند مانند پاشنه پا، زیر انگشت شست استفاده کنید. از آنجایی‌که پای هر فرد متفاوت است، می‌توانید روی هر قسمتی از پای خود که می‌دانید بیشترین فشار را دریافت خواهد کرد چسب بزنید.

با آنکه هیچ جوراب و کفشی نمی‌تواند به طور %100 از پاهای شما در برابر تاول و سائیدگی محافظت کند، اما می‌تواند از شدت این مشکلات بکاهد. کفش مناسب با سایز پا و دارای طراحی ارگونومیک، ضمن محافظت از پاها، کیفیت پیاده‌روی را بالا می‌برد و می‌توانید مدت زمان طولانی‌تری بدون احساس ناراحتی پیاده‌روی کنید.

 

در هنگام استراحت پاهای خود را بالا ببرید

مطالعات نشان می دهد که بالا بردن پاها در حالت نشسته یا دراز کشیده می تواند گردش خون را بهبود بخشد و تورم را کاهش دهد. همچنین به تخلیه مایع اضافی و بازگشت خون به قلب کمک می کند.

آشنایی با نکات مهم در محافظت از پاها

علاوه‌بر پیشگیری از تاول، بالا بردن پاها ممکن است به مدیریت درد پا یا سایر آسیب های حاصل از پیاده‌روی طولانی کمک کند. استراحت بر روی نَنوـ اگر جنگل‌نوردی می‌کنیدـ روشی آسان برای بالا قرار گرفتن پاها است.

در هنگام استراحت در چادر می‌توانید ضمن اینکه به پشت دراز کشیده‌اید دقایقی پای خود را به وسیله‌ای تکیه داده و بالا نگه دارید این کار نقش مهمی در محافظت از پاها و رفع احساس خستگی و ایجاد آرامش دارد .

 

پاهای خود را بشویید

اگر مدت زمان زیادی پیاده‌روی می‌کنید ـ کوله گرد یا طبیعت‌گرد هستید ـ در فواصل زمانی مناسب پاهای خود را بشویید. تمییز کردن پاها از آلودگی به ایجاد حس شادابی کمک می‌کند.

هنگام شست‌و شوی پاها از صابونی استفاده کنید که با مسائل زیست‌ محیطی همخوانی داشته باشد و تاجای ممکن از منابع آب دوری کنید و با استفاده از ظرف آب در فاصله حداقل 60 متری از برکه یا دریاچه و یا هر بدنه آبی نسبت به شست‌وشوی پاها اقدام کنید. رعایت بهداشت نقشی کلیدی در محافظت از پاها دارد .

 

پاهای خود را در آب سرد فرو کنید

چناچه در هنگام پیاده‌روی در پاهای خود احساس خستگی و تورم می‌کنید یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید فرو بردن پا در آب بسیار سرد است. این روش درمانی معجزه‌گر برای رفع خستگی و تورم پا است .

اگر رودخانه و یا منبع آب طبیعی دیگری در دسترس نیست می‌توانید با قرار دادن بطری آب بر کف‌پا احساس بهتری داشته باشید. استراحت به موقع بهترین روش محافظت از پاها در طول پیاده‌روی‌های طولانی و یا کوهنوردی است.

 

اجازه دهید هنگام استراحت کوتاه بین مسیر، پاها هوا بخورند

وقتی برای ناهار توقف می‌کنید، کفش‌ها و جوراب‌های خود را درآورید، کفی‌های کفش را خارج کنید  و کفش‌ها، جوراب‌ها و کفی‌های خود را در آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. ریکاوری زیادی می تواند در آن استراحت 30 دقیقه ای اتفاق بیفتد.

حتی زمانی‌که در آب و هوای خشک پیاده‌روی می‌کنید، باز هم بر اثر تعرق در پاها احساس رطوبت خواهید داشت، به خصوص اگر از جوراب ضد آب یا کفش های پیاده‌روی ضد آب استفاده می‌کنید. استفاده از کفش‌ با  عایق تنفس پذیر از حبس رطوبت در کفش جلوگیری کرده و ضمن محافظت از پاها با افزایش تنفس از خستگی زودرس جلوگیری می‌کند.

اهمیت محافظت از پاها در هنگام کوهنوردی و طبیعت گردی

پاهای خود را ماساژ دهید

عادت کنید در پایان یک روز طولانی پیاده‌روی یا کوله‌گردی، پاها را ماساژ دهید. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه ماساژ درد و التهاب پا را کاهش می دهد حتی اگر آن را فقط برای 30 ثانیه انجام دهید.

اگر دوست ندارید این کار را با دست انجام دهید، می‌توانید با قرار دادن یک توپ تنیس به زیر پا و حرکت دادن پا روی آن به راحتی ماساژ مناسبی را دریافت کنید.

 

ناخن های پای خود را کوتاه کنید

ناخن‌های پای خود را کوتاه نگه دارید! اگر خیلی بلند باشند به جلوی کفش ساییده می شوند و این باعث آسیب و درد به انگشتان پا می‌شود. بنابراین اگر سفر شما یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد، ارزش آن را دارد که یک ناخن‌گیر درکوله خود داشته باشید  تا در موقع لزوم از آن استفاده کنید.

کارشناسان توصیه می‌کنند که به جای شکل گرد، مستقیم ناخن را کوتاه کنید، زیرا این کار مانع فرورفتن گوشه‌های ناخن در انگشتان پا می‌شود و خطر رشد ناخن‌های پا را در داخل گوشت کناره ناخن کاهش می‌دهد.

سوهان زدن ناخن‌های پا به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که لبه‌های زبر یا تیز وجود ندارد که به انگشتان پا آسیب برساند.

 

در صورت نیاز استراحت کنید

گاهی برای ریکاوری گرفتگی عضلات و ترمیم پوست نیاز به چند روز استراحت است. اگر طبیعت‌گرد یا کوله‌گرد هستید مدت زمانی را به استراحت اختصاص دهید.

آشنایی با روش های ساده برای محافظت از پاها

هرگز در شرایطی که در پاها احساس ناراحتی می‌کنید به مسیر خود ادامه ندهید، هدف از طبیعت‌گردی بهبود سلامت جسمی و روحی است، این را فراموش نکنید!

 

 

گروه کوهنوردی و طبیعت گردی کوه گرد با داشتن سالها تجربه در زمینه برگذاری تورهای کوهنوردی و طبیعت گردی در داخل و خارج کشور و همکاری با لیدرهای با تجربه و کارشناسان حرفه ای در زمینه ابزارهای کوهنوردی و طبیعت گردی آماده پاسخ گویی به شما عزیران است.

با مشورت و راهنمایی کارشناس مجموعه ما می توانید از مراکز معتبر و قابل اعتماد تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کرده و از کیفیت و اصالت آنها مطمئن باشید . برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناس ما تماس حاصل فرمایید.

مقالاتمرتبط

تور هایکوهگرد

خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کویر ابوزیدآباد
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ترکینگ دور آناپورنا نپال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله دماوند ( خرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور جنگل ابر شاهرود
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کازبک گرجستان (مرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله سبلان (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله البروس روسیه (مرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور جنگل الیمستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور اسالم به خلخال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ییلاق فیلبند
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله علم کوه (تیرماه 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آراگاتس ارمنستان
نظرات (0 نظر)