آشنایی با آبشارهای منجمد ایران

مقالات
آشنایی با آبشارهای منجمد ایران
735 بازدید
کوهگرد
یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲

آبشارهای منجمد ایران   Frozen waterfalls in Iran   مناظر چشنوازی از طبیعت بکر و زیبای زمستانی است  که فقط توسط علاقمندان به طبیعت گردی زمستانی و کوهنوردی قابل مشاهده هستند . مابقی افراد فقط تصاویری از آنها را مشاهده می کنند غافل از اینکه لمس و دیدن این زیبارویان خفته ، شور و حالی دگر دارد .

شناخت آبشارهای منجمد ایران

دیدن منظره آبشاری  منجمد که بی صدا بر دیواره صخره ای کوهستان تکیه زده  و زیر پرتو خورشید می درخشد یکی از زیباترین مناظر طبیعی  است که هر بیننده ای را به تحسین وامی دارد .

 

آبشار به خودی خود زیبا و چشم نواز است ، صدای جوش و خروش آب که  از ارتفاع فرو می ریزد ، صدای زندگی و طراوت است اما چهره منجمد و بخواب رفته آن نیز حال و هوا و لطف خودش را دارد .

فرقی نمی کند که علاقمند به یخ نوردی باشید یا عاشق کوهنوردی یا طبیعت گردی ساده ، مشاهده آبشارهای منجمد از شگفتیهای فصل زمستان است که نباید از آن غافل شد با ما در کوه گرد همراه باشید تا با آبشارهای منجمد ایران آشنا شوید .

 

آبشار نوا یا آبشار یخی کوه دماوند

ارتفاع این آبشار، بین ۷ تا ۱۲ متر است  و به جز در زمان کوتاهی از تابستان، که ، باریکه آبی از کنار آن جاری می شود، در سایر فصول سال ، کاملا منجمد است. این آبشار، با قرار داشتن در ارتفاعِ ۵۱۰۰ متری، از نظر ارتفاع از سطح دریا، مرتفع ترین آبشار خاورمیانه است. آبشار نوا یکی از زیباترین آبشارهای منجمد ایران است .

در سمت چپ این آبشار، تپه های گوگرد شروع می شوند که گاز متصاعد شده از آن ها، صعود را برای کوهنوردان مشکل می کند. آبشار یخی کوه دماوند، در بین کوهنوردان ایرانی، از شهرت خاصی برخوردار است.این آبشار در یال جنوبی دماوند واقع شده است و کوهنوردانی که این مسیر را برای صعود انتخاب می کنند آبشار را بعنوان نشان ، گذر از ارتفاع 5000 متری می دانند .

نزدیک شدن به آبشار کار خطرناکی است زیرا بسیار پرشیب است اما در فاصله 200 متری می توانید عکسهای بسیار زیبایی از منظره باشکوه این آبشار منجمد بگیرید . آبشار یخی دماوند سومین جاذبه یال جنوبی دماوند است . نکته جالب در مورد آبشار نوا  این است که در تمام طول سال منجمد است و بهترین فصل بازدید از آن فصل تابستان می باشد .

در فصل تابستان مسیر دسترسی به این آبشار منجمد بسیار زیبا است و می توانید از آب و هوای ییلاقی منطقه و سرسبزی آن نهایت لذت را ببرید . این آبشار در نزدیکی روستای نوا از توابع لاریجان در فاصله  80 کیلومتر از آمل قرار دارد و از شهر تهران تا این آبشار حدود 2 ساعت و نیم زمان لازم است .

گفته می شود که این آبشار منجمد یکی از سخت ترین مکانها برای یخنوردی در ایران است و تاکنون یخنوردان معدودی توانسته اند به آن صعود کنند .

با توجه به ییلاقی بودن منطقه حتی در فصل تابستان در هنگام برنامه ریزی برای سفر به این منطقه ، حتما لباس گرم و تجهیزات لازم کوهپیمایی را همراه داشته باشید .  در فصول گرم سال امکان اقامت در خانه های روستایی اطراف وجود دارد .

 

آبشار منجمد سولی در آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی ایران با طبیعتی زیبا و بکر و آبشارهای متنوع، مقصد بسیاری از گردشگران و طبیعت گردان در فصول مختلف سال است.

از مهم ترین جاذبه های گردشگری آذربایجان می توان به کوه های برفی و آبشارهای یخی آن اشاره کرد که در فصول سرد سال هر طبیعت دوست و کوهنوردی را به خود جذب می کند.

یخنوردی در آبشارهای منجمد ایران

آبشار سولی که در 90 کیلومتری شمال شهر ارومیه و 33 کیلومتری جنوب سلماس در نزدیکی روستای سولی قرار دارد، یکی از جذاب ترین  آبشارهای منجمد ایران است.

این روستا در فصل زمستان میزبان کوهنوردان متعددی از شهرهای مختلف از جمله ارومیه، تبریز و سایر شهرهای کشور است که برای اسکیت روی یخ و فعالیت های تفریحی به این روستا می آیند.

 

آبشار منجمد گنجنامه در همدان

آبشار گنج نامه که در غرب شهر همدان واقع شده است، یکی از معروف ترین آبشارهای منجمد ایران است . البته این آبشار درفصل زمستان یخ می زند و در این حالت چهره کاملا متفاوتی به خود می گیرد که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند .

این آبشار با ارتفاع 12 متری در مسیر صعود به ارتفاعات کوه الوند و در کنار کتیبه‌های گنجنامه قرار دارد. این آبشار دارای آب دائمی است و در زمستان ها نیز در صورتی که یخ زده نباشد جاری است. میانگین دبی آن 200 لیتر در ثانیه است که در میان  دره زیبای عباس آباد و گنجنامه جریان دارد .

 

آبشار اسکندر در تبریز

آبشار منجمد اسکندر در نزدیکی شهر تبریز و در دامنه شمالی کوه سهند و در نزدیکی روستای تویغون قرار دارد. این آبشار حدود 30 متر ارتفاع دارد و برای کوهنوردی مکان مناسبی است. آبشار اسکندر یکی دیگر از آبشارهای منجمد ایران است که بسیار مورد توجه کوهنوردان قرار دارد .

آبشار اسکندر در فصول سرد سال یخ می زند و مناظر شگفت انگیزی را خلق می کند. این آبشار منجمد زیبا همچنین مکان مناسبی برای تمرینات راهنوردی و کوهپیمایی  است و هر سال در فصل زمستان صدها کوهنورد را به خود جذب می کند.

 

آبشار سنگان در تهران

آبشار سنگان با ارتفاع 50 متر ، مرتفع ترین آبشار نزدیک تهران و در ردیف آبشار های مرتفع کشور است و در لیست آثار طبیعی و ملی کشور به ثبت رسیده است .  روستای سنگان روستایی کوهستانی و بسیار زیبا در جاده کن، در شمال غرب تهران و کمی بالاتر از سولقان است و آبشار و زیارتگاهی زیبا دارد. سنگان یکی از دره های پر آب منطقه است.

کمتر آبشاری را می‌توان در فصل بهار یافت که به اندازه آبشار سنگان پر آب باشد . در فصل زمستان دیوارهای یخی حاصل از انجماد این آبشار مکانی مناسب برای یخنوردی است و هر ساله مقصد محبوب علاقمندان به کوهنوردی و طبیعت گردی است .

شناخت و بررسی آبشارهای منجمد ایران

آبشار سنگان فقط در فصل زمستان منجمد است و با فرا رسیدن بهار این آبشار 50 متری از خواب زمستانی بیدار می شود. این آبشارحاصل ذوب یخچالهای طبیعی چشمه شاهی و پهنه حصار است و یکی از آبشارهای سرد و پرآب دماوند محسوب می شود . آبشار سنگان نیز یکی از مرتفع ترین آبشارهای منجمد ایران است .

 

آبشار خور

آبشار خور در محور کرج ـ چالوس در روستای خور واقع شده است . این آبشار 50 متر ارتفاع دارد. روستای خور در دامنه غربی قله گندم چال در شمال غرب تهران قرار دارد . این آبشار در فصول سرد سال به طورکامل منجمد می شود و منظره زیبایی را خلق می کند . نام خور ، مخفف خورشید است .

البته طبیعت دوستان در تمام فصول به این منطقه سفر می کنند ولی این آبشار در فصل زمستان به طور ویژه ای از سوی علاقمندان به یخنوردی مورد توجه قرار دارد . این آبشار نیز از جمله آبشارهای منجمد ایران است که مورد توجه بسیاری از طبیعت گردان و کوهنوردان است .

لازم به ذکر است که در فصل زمستان با افزایش ارتفاع برف دسترسی به آبشار نیز مشکل می شود لذا برای این کار باید با تجهیزات کامل کوهنوردی و لباس مناسب عازم این منطقه شوید . در کنار آبشار اصلی خور آبشار کوچک دیگری نیز وجود دارد . آبشار خور به دلیل نزدیکی به تهران مقصد سفری یکروزه برای لذت بردن از زیبایی فصل زمستان و مناظر منحصر بفرد آن بشمار می رود .

 

آبشار آبنیک

این آبشار در روستای آبنیک از توایع بخش قصران در شمیرانات واقع شده است  . آبشار آبنیک یکی از آبشارهای منجمد ایران در نزدیکی پایتخت است که موقعیت و فاصله کم آن از تهران ، آن را به یکی از مقاصد مناسب گردشگری  بدل کرده است . لازم به ذکر است این آبشار تنها در فصل زمستان منجمد است .

 

آبشار هملون

این آبشار در مسیر میگون به شمشک در شمال شرقی تهران قرار دارد و یکی از مقاصد طبیعت گردی و سفری یکروزه برای تهرانیها محسوب می شود . این آبشار نیز در فصل زمستان منجمد می شود و پاتوق یخنوردان و طبیعت گردان است .فاصله این آبشار از شهر تهران 30 الی 50 کیلومتر است .

آشنایی با مقاصد یخنوردی و آبشارهای منجمد ایران

آبشار هملون نیز یکی از آبشارهای منجمد ایران است که در فصل زمستان منجمد شده و شرایط مناسبی را برای یخنوردی فراهم می کند البته حتی اگر یخنورد نیز نباشید از پیاده روی و مشاهده مناظر زیبای این منطقه لذت خواهید برد .

 

 

 

گروه کوهنوردی و طبیعت گردی کوه گرد با داشتن سالها تجربه در زمینه برگذاری تورهای کوهنوردی و طبیعت گردی در داخل و خارج کشور و همکاری با لیدرهای با تجربه و کارشناسان حرفه ای در زمینه ابزارهای کوهنوردی و طبیعت گردی آماده پاسخ گویی به شما عزیران است.

با مشورت و راهنمایی کارشناس مجموعه ما می توانید از مراکز معتبر و قابل اعتماد تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کرده و از کیفیت و اصالت آنها مطمئن باشید . برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناس ما تماس حاصل فرمایید.

 

 

مقالاتمرتبط

تور هایکوهگرد

خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ترکینگ دور آناپورنا نپال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور جنگل الیمستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله توچال (نوروز 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کاچکار ترکیه
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور جنگل ابر شاهرود
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کویر ابوزیدآباد
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله دماوند ( خرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آرارات ترکیه (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله سهند کمال (طرح سیمرغ)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله سبلان (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آراگاتس ارمنستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور اسالم به خلخال
نظرات (0 نظر)