آشنایی با ابزار و تجهیزات کوهنوردی

مقالات
آشنایی با تجهیزات کوهنوردی
1118 بازدید
کوهگرد
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۲

پس از عزم و اراده قوی برای صعود، تجهیزات کوهنوردی Mountaineering Equipments مهمترین فاکتور برای موفقیت در کوهپیمایی محسوب می شوند. آماده شدن برای کوهنوردی فقط محدود به بررسی کردن برنامه سفر و تمرینات لازم برای کسب  آمادگی جسمانی نیست . پیدا کردن اسباب و تجهیزات مناسب کوهنوردی نیز به همان اندازه اهمیت دارد .

تجهیزات کوهنوردی و کاربردهای آن

هر کوهنورد باید از قبل نسبت به تهیه لوازم و تجهیزات ضروری  اقدام نماید . تجهیزات سالم و با کیفیت  نقش موثری در صعود ایمن و فرود بی خطر شما دارد . تجهیزات نامناسب و معیوب می تواند زمینه ساز وقوع حوادث ناگوار باشد .گاهی وقتها این موضوع  تا حد مرگ و زندگی اهمیت دارد.

 

طناب ثابت

طناب ثابت در نقاط پرشیب و دارای صخره های سخت و مسیرهای برفی و یخی تعبیه شده تا کوهنوردان با استفاده از تجهیزات ویژه با  اتصال به آن صعودی بی خطر را تجربه کنند. لازم به ذکر است که استفاده از طناب  با چندین قلاب ایمنی را افزایش می دهد .

طناب ثابت در مسیرهای پر تردد کوهپیمایی نصب می شود و حتما باید در پایان هر فصل کوهنوردی مورد بازدید قرار گیرد و امنیت  و سلامت آن تایید شود .

مشهورترین مثال استفاده از طناب ثابت در پلکان  هیلاری در مسیر قله  اورست است. نصب طناب ثابت در زمان و انرژی  صرفه جویی می کند. کوهنوردان می توانند در طول طناب ثابت،  یکی یکی حرکت کنند.

 

طناب  کوهنوردی

طناب کوهنوردی یکی از تجهیزات مهم کوهنوردی است. طناب کوهنوردی در دو نوع استاتیک (غیر قابل انعطاف ) و دینامیک ( دارای خاصیت ارتجاعی ) وجود دارد . طنابهای استاتیک ، عمدتا برای فرود  طراحی شده اند و  حداقل کشش را دارند.

 

طنابهای استاتیک می تواند به عنوان جایگزینی برای طناب ثابت در صعود مورد استفاده قرار گیرند  .طنابهای دینامیک  کاملاً قابلیت  کشش دارند. این طناب های کوهنوردی به گونه ای طراحی شده اند که در هنگام سقوط ضربه را به حداقل  برسانند و در نتیجه از آسیب ناشی از سقوط جلوگیری می کنند.

هر دو نوع طناب های ذکر شده در بالا اغلب در صعود به قله بکار می روند . هر  کوهنورد باید از  هر دو نوع طناب به مقدار کافی همراه خود داشته باشد .

 

چادر

تهیه چادر یکی از مهمترین سرمایه گذاری هایی است که می توانید در یک کوهنوردی انجام دهید. وضعیت جوی کوهستان خشن و غیر قابل پیشبینی است. یک چادر با کیفیت  از شما در برابر عناصر و شرایط نامطلوب مانند طوفان سهمگین برف و بارندگی شدید  محافظت می کند.

 

در بازار چادر مخصوص کوهنوردی در اندازه و اشکال مختلف موجود است. عوامل مهمی که هنگام خرید چادر باید در نظر بگیرید شامل : استحکام ، مقاومت در برابر طوفان زمستانی ، وزن و سهولت نصب است.

 

چادرهای دو جداره  از دو لایه پارچه ساخته شده اند . لایه داخلی باعث افزایش تنفس می شود و لایه بیرونی محافظی در برابر باد و برف است . چادرهای دو جداره در عین کیفیت خوبی که دارند بسیار گران هستند .

 

طراحی دیرکهای  چادر میزان  قدرت هسته آن  را تعیین می کند. تعداد تقاطع ها ، ضخامت و استفاده از گیره ها چند فاکتور اساسی دیگر است که باید مورد توجه قرار گیرد. در بین تجهیزات کوهنوردی چادر نیز جایگاه مهمی دارد زیرا محل استراحت شما محسوب می شود.

 

کرامپونز

کرامپونز یا یخ شکن  (Crampons  )   ابزار کوهنوردی است که به طور خاص طراحی شده است و به کوهنوردان کمک می کند تا در سطح لغزنده مسیر های برفی و یخی ، راحت تر گام بردارند . در بازار دو نوع کرامپون موجود است  : انعطاف پذیر و سخت .

تجهیزات ضروری کوهنوردی ویخ نوردی

کرامپون های انعطاف پذیر در کوهنوردی پایه ای  استفاده می شوند  زیرا این کرامپون ها انعطاف پذیر هستند و می توانند با پای شما خم شوند. آنها برای پیاده روی ، روی یخ یا برف ایده آل هستند. قبل از عزیمت به سطوح برفی ویخی  ، کرامپون ها به درستی روی کفشهای مخصوص  کوهنوردی بسته می شوند.

کرامپون از نظر نحوه اتصال به کفش در سه  شکل  طراحی شده است. در بین این سه طراحی ، کرامپون ترکیبی بهترین انتخاب است زیرا با انواع کفشهای سبک کوهنوردی قابل استفاده است . کرامپونز از جمله تجهیزات کوهنوردی است که ضریب ایمنی را بالا می برد.

 

کفش کوهنوردی

در بین تجهیزات کوهنوردی ،از نظراهمیت ، کفش کوهنوردی ، حکم  ستون  فقرات  را دارد .چکمه های کوهنوردی در حرکت وحفاظت شما در برابر عوامل خارجی  نقش کلیدی دارند . تناسب و راحتی چکمه کوهنودری نقش موثری در کیفیت صعود شما بازی می کند.

انتخاب بهترین چکمه کوهنوردی نیز به قابلیت گرم کنندگی آن بستگی دارد. در دمای انجماد ، هیچ چیز مهمتر از محافظت در برابر سرمازدگی نیست. متناسب با  تکنیکهای  صعود ، چکمه های مختلف کوهنوردی طراحی شده است .

 

تبر یخ

تبر یخ یکی دیگر از تجهیزات ضروری کوهنوردی است که به حرکت شما در زمین پوشیده از برف و یخ کمک می کند. ساختار تبر یخ به شکلی است که در داخل سطوح برفی و یخی قفل می شود .

 

کیسه خواب

پس از یک کوهپیمایی طولانی  ، هیچ چیز به اندازه یک خواب راحت ، رضایت شما را جلب نمی کند. کیسه خواب آرامش  و گرما را به شما هدیه می کند . کیسه های خواب از پر  یا مواد مصنوعی ساخته می شوند و البته ضد آب هستند  . کیسه خواب یکی از تجهیزات ضروری برای کوهنوردی است .

پر  به دلیل خاصیت گرم کنندگی  ، نسبت به مواد مصنوعی برتری دارد. بنابراین ، برای کوهنوردی مناسب است. عامل اصلی در انتخاب کیسه خواب  مقاومت آن در برابر  سرما است . کیسه خواب مناسب باید حداقل در درجه حرارت محیطی  زیر صفر درجه  شرایط  دمایی مطلوبی را برای استراحت کوهنورد فراهم کند .

تجهیزات ضروری کوهنوردی که بایدبا آن آشنا شوید

کوله پشتی

کوله پشتی یکی از اصلی ترین لوازم کوهنوردی است زیرا تمام تجهیزات شما درداخل آن جای می گیرد و حمل می شود. مهمترین فاکتورهایی که هنگام خرید کوله پشتی باید به آن توجه کنید راحتی و وزن آن است.

شما باید کوله  را در تمام طول روز به پشت خود حمل کنید ، بنابراین باید بسیار راحت باشد. ظرفیت کوله مشخص می کند که چه مقدار وسیله در آن جای می گیرد .

وزن یا سنگینی کوله پشتی نیز عامل دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. کوله پشتی باید دارای قاب متحرک برای سهولت استفاده در هنگام صعود به قله باشد.

کوله هایی که مخصوص کوهنوردی طراحی شده اند دارای نقاط اتصال طناب ، تبر یخ و نگهدارنده کرامپون هستند. یک کوله پشتی 50 لیتری برای کوهنوردی شما مناسب است.

 

 

ابزار صعود روی طناب یا اسندر   (Jumar)

اسندر   یک دستگاه مکانیکی است که معمولاً برای بالا رفتن از طناب مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار هنگام صعود با  طناب ثابت بکار می رود . همچنین اسندر  در عملیات امداد و نجات در کوه استفاده  می شود. در بین تجهیزات کوهنوردی این وسیله با عنوان جمار نیز شناخته می شود .

تشک

معمولا کوهنوردان زمان نسبتا طولانی را در اردوگاه اول برای ایجاد سازگاری و آموزش سپری می کنند . یک تشک مناسب می تواند به عنوان یک وسیله چند منظوره  مورد استفاده قرار گیرد . تشک های فوم 3 سلول بسته برای استفاده در ارتفاعات بهترین انتخاب هستند .

تشک بادی برای کوهستان  مناسب نیست زیرا ممکن است سوراخ شده و کارایی خود را از دست بدهد . در هنگام تهیه تجهیزات کوهنوردی به جنس تشک توجه داشته باشید .

 

هشت فرود

یکی از تجهیزات کوهنوردی ابزاری فلزی با عنوان هشت فرود است . این ابزار  به شکل هشت انگلیسی با یک انتهای بزرگ و یک انتهای کوچک و از فلز آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است. این دستگاه با ایجاد اصطحکاک سرعت سقوط را کنترل کرده و فرودی آسان ونرم را فراهم می کند .

 

تجهیزات کوهنوردی برای حفظ ایمنی کوهنورد لازم است

کارابین (Carabiner)

کارابین یک  حلقه فلزی با دهانه فنری است . عملکرد اصلی یک کارابین اتصال سریع و برگشت پذیر ابزار و طنابها  است.

کارابینهای مورد استفاده در ورزش سبک  و قابل حمل هستند . آنهایی که در کوهنوردی و دیگر ماموریت های نجات استفاده می شوند ، بسیار سنگین و محکم طراحی شده اند .

این تجهیزات کوهنوردی  باید از نظر استانداردهای تحمل بار و ایمنی به خوبی آزمایش شوند. همیشه باید با دقت بررسی کنید که آیا کارابین ها برای صعود مناسب هستند یا خیر.

 

نوار اسلینگ

نوار اسلینگ تسمه ای محکم است ک به دو سر آن کارابین متصل شده است . این وسیله از یک جهت به رولهای کارگذاشته شده در دیواره و از سر دیگر به طناب کوهنورد متصل می شود .  این وسیله یکی از تجهیزات کوهنوردی است که  از سقوط کوهنورد جلوگیری می کند .

 

مهار  ( Harness)

هارنس یا صندلی سنگنوردی یا تونیک وسیله است که برای صعود و فرود به کمک طناب از آن استفاده میشود . این ابزار یکی از تجهیزات مناسب برای صعود و فرود طولانی بوسیله طناب است که ایمنی کوهنورد را در این شرایط بالا می برد.

 

کلاه کوهنوردی

کلاه های کوهنوردی  با استحکام و  حاوی پوسته پلاستیکی ضخیم و سخت هستند. در حین صعود هر لحظه احتمال سقوط سنگ وجود دارد  بنابراین ، داشتن کلاه ایمنی مقاوم در این شرایط ضروری است.

وزن این کلاه ایمنی معمولاً حدود 300-400 گرم است. کلاه ایمنی یکی از تجهیزات کوهنوردی است که نادیده گرفته می شود.

 

پیچ یخ

پیچ یخ ، به عنوان دستگیره  یا به عنوان لنگر کاربرد دارد . به طور کلی براي نصب حمایت هاي میاني و ایجاد كارگاه در یخ از آن استفاده مي شود. پیچ یخ در سطح شیب دار یخی مانند آبشارها ، دیوارهای یخ  یا نجات در شکاف صخره ها  به بهترین شکل عمل می کند.

پیچ یخ کوهنورد را در هنگام سقوط  و یا معلق بودن  نگه می دارد. طول متوسط ​​یک پیچ یخ قابل اطمینان 10-23 سانتی متر است.

دستکش

دستکش کوهنوردی از چرم یا مواد  مصنوعی ساخته شده است . دستکش کوهنوردی انواع مختلفی دارد و به منظورهای مختلفی استفاده می شود. یک نوع برای گرما و پوشش در ارتفاعات زیاد ونوع دیگر برای جلوگیری از آسیب طناب به دست کاربرد دارد .

صرفنظر از اینکه  با چه روشی صعود می کنید دستکش یکی از مهمترین تجهیزات کوهنوردی است که حتما باید همراه داشته باشید .

دستکش یکی از اصلی ترین تجهیزات کوهنوردی است

دیگر تجهیزات کوهنوردی

بعضی دیگر از تجهیزات کوهنوردی شامل :

اجاق گاز : برای تهیه غذا و ذوب برف برای آب آشامیدنی

بطری آب

فلاسک بزرگ برای گرم نگهداشتن نوشیدنی و آب

ظروف پخت و پز

بیل برف روبی : برای آماده سازی محل نصب چادر یا عملیات نجات در هنگام سقوط بهمن

چراغ پیشانی

ساعت ارتفاع سنج : تعین ارتفاع در طول مسیر . بعضی از این ساعتها مجهز به قطب نما و فشار سنج نیز هستند .

عینک اسکی یا عینک کوهنوردی : برای محافظت چشم در برابر اشعه خورشید و  شرایط طوفانی

 

عصای کوهنوردی

عصای کوهنوردی یا عصای اسکی یکی از تجهیزات کوهنوردی است که  در هنگام راه رفتن در سطوح ناهموار کوهستان به حفظ تعادل وثبات کمک می کند. عصای کوهنوردی باعث ذخیره انرژی کوهنورد می شود .

 

کاپشن کوهنوردی

کاپشن کوهنوردی  پوششی مناسب در برابر شرایط آب و هوایی کوهستان فراهم می کند. از آنجایکه کوهنوردان از چندین لایه لباس استفاده می کنند کاپشن نسبت به دیگر انواع کاپشن بزرگتر است . انتهای آستین باید محکم باشد و لبه پایینی کاپشن باید به ناحیه فاق برسد. کاپشن نباید آزادی حرکت را محدود کند.

 

آشنایی با تجهیزات و کاپشن کوهنوردی

شلوار ضد آب

شلوارهای ضد آب برای کوهنوردی بسیار کاربردی هستند و راحتی را برای شما فراهم می کنند. شلوار کوهنوردی از پاها در برابر یخ زدگی ، باد شدید و رطوبت محافظت می کند. روکش اضافی روی شلوار همچنین شما را از آسیب های احتمالی ناشی از زمین خوردن و سنگ ها یا اجسام تیز محافظت می کند.

گروه کوهنوردی و طبیعت گردی کوه گرد با داشتن سالها تجربه در زمینه برگذاری تورهای کوهنوردی و طبیعت گردی در خارج و داخل کشور و همکاری با لیدرهای با لیدرهای مجرب و حرفه ای و کارشناسان متخصص در زمینه تجهیزات کوهنوردی و طبیعت گردی آماده پاسخگویی به شما عزیزان است .برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناس ما تماس حاصل فرمایید .

 

 

مقالاتمرتبط

تور هایکوهگرد

خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله سبلان (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کازبک گرجستان (مرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ترکینگ دور آناپورنا نپال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله توچال (نوروز 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آراگاتس ارمنستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله اورین بام آذربایجان غربی (طرح سیمرغ)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله علم کوه (تیرماه 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کاچکار ترکیه
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله دماوند ( خرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کلیمانجارو
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله البروس روسیه (مرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ییلاق فیلبند
نظرات (0 نظر)