نکات ضروری در انتخاب دوچرخه مناسب که باید بدانیم

مقالات
شناخت انواع دوچرخه و انتخاب دوچرخه مناسب
806 بازدید
کوهگرد
سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲

انتخاب دوچرخه مناسب Choosing the Right Bike کار آسانی نیست مخصوصاً اگر شما تازه کار باشید. تصور کنید بدون هیچ پیش‌زمینه‌ فکری وارد یک مغازه دوچرخه فروشی شده‌اید و ناگهان خود را در مقابل مدل‌های مختلف با رنگها و طرح‌های متفاوت و جذاب می‌بینید!

مطمئناً فروشنده سعی می‌کند شما را در انتخاب مدل مناسب کمک کند اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که هر فروشنده  در نهایت سعی دارد کالای خود را به فروش برساند و بسیار ضروری است که صرفاً وابسته به کمک و راهنمایی فروشنده نباشید و قبل از اقدام به خرید و ورود به بازار اطلاعات مربوط به انتخاب دوچرخه مناسب خود را کسب کنید.

انتخاب دوچرخه مناسب هماهنگ با نوع فعالیت

در این مقاله قصد داریم نکات مهمی که هنگام انتخاب دوچرخه باید مورد توجه قرار بگیرند را با شما به اشتراک بگذاریم با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

 

نوع فعالیت خود را مشخص کنید

انواع مختلف دوچرخه‌های موجود در بازار برای استفاده در شرایط ویژه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند. اولین گام در انتخاب دوچرخه مناسب این است که بدانید در چه محیطی و برای چه هدفی قرار است از آن استفاده کنید.

  • آیا می‌خواهید در تورهای دوچرخه سواری جاده‌ای شرکت کنید؟
  • آیا فقط به منظور یک وسیله نقلیه در مسیرهای کوتاه از آن استفاده خواهید کرد؟
  • آیا قرار است که در یک مسیر ناهموار کوهستانی دوچرخه سواری کنید؟
  • آیا قصد دارید با دوچرخه به سفری دور و دراز بروید و مسافت‌های طولانی را رکاب بزنید؟

در این زمینه سوالات زیادی قابل طرح است و پاسخ شما هرچه که باشد نقش تعین کننده ای در انتخاب دوچرخه مناسب خواهد داشت.

نگفته پیداست که هرگز از یک دوچرخه مخصوص استفاده در سطوح آسفالت نمی‌توانید در مسیرهای کوهستانی و ناهموار استفاده کنید!

یا اگر هدف شما فقط دوچرخه سواری آخر هفته در پارک جنگلی چیتگر است لزومی ندارد دوچرخه مخصوص مسیرهای آف‌رود را تهیه کنید. پاسخ به این سوالات به شما کمک می‌کند تا انتخابی هوشمندان و به صرفه داشته باشید.

 

قطعات و لوازم جانبی دوچرخه را در نظر بگیرید

بعد از انتخاب سایز مناسب دوچرخه وقت آن است که قطعات و لوازم یدکی آن را در نظر بگیرید. به طورمعمول دوچرخه فقط با قطعات مورد نیاز برای سوار شدن به فروش می رسد و نه بیشتر.

این شما هستید که تصمیم می گیرید چه چیزی را به دوچرخه اضافه کنید. برخی از قطعات قابل نصب بر روی دوچرخه عبارتند از قفس (نگهدارنده) برای بطری های آب، چراغ ها، پمپ، قفل، کامپیوتر دوچرخه و زین یا پدال های مختلف.

انتخاب دوچرخه مناسب همراه با تجهیزات جانبی کاربردی می‌تواند تجربه‌ای سالم و مفید را از این فعالیت فرح بخش برای شما به ارمغان بیاورید.

انداره مناسب دوچرخه

برای تجربه دوچرخه سواری مطمئن و ایمن تناسب سایز دوچرخه با شما اهمیت کلید‌ی دارد. استفاده از دوچرخه با سایز نامناسب نه تنها فعالیتی ناخوشایند است بلکه می‌تواند شما را در معرض حادثه و خطر قرار دهد.

در انتخاب دوچرخه مناسب حتماً باید دقت داشته باشید که ارتفاع زین متناسب با ساز شما تنظیم شود. به طور معمول ارتفاع زین باید متناسب با نیاز مصرف کننده قابل تنظیم باشد اما گاهی ارتفاع فرمان به منظور  دسترسی راحت به دسته، نیز باید تنظیم شود.

انتخاب دوچرخه مناسب باید متناسب با سایز شما باشد

آشنایی با انواع دوچرخه و کاربردهای آنها

همان طور که قبلاً ذکر شد انتخاب دوچرخه باید متناسب با نوع فعالیت شما باشد برای انتخاب مناسب دوچرخه دانستن کلیاتی در مورد انواع دوچرخه و کاربردهای آنها می‌تواند سودمند باشد.

دوچرخه‌های جاده‌ای

دوچرخه های جاده‌ای بسیار کارآمده بوده و برای جاده‌های آسفالته طراحی شده‌اند. این مدل دوچرخه با فرمان افتاده و خمیده به سمت راننده و همچنین لاستیک‌های باریک شناخته می‌شوند.

دوچرخه‌های جاده‌ای در انواع مختلفی وجود دارند اما همه آنها در یکی از دو دسته زیر قرار می‌گیرند.

  • استقامتی
  • رقابتی

دوچرخه‌های رقابتی یا مخصوص مسابقه: مهمترین نکته در طراحی این دوچرخه‌ها سرعت است. آنها معمولاً دارای دنده های سخت تر، قاب های سفت تر و موقعیت پویا تر هستند تا شما را از باد دور نگه دارند.

دوچرخه‌های استقامتی: اشکال مختلفی دارند، اما معمولاً وضعیت رانندگی در آنها عمودی‌تر (قرار گیری شانه و باشن در یک راستا )، استفاده از دنده‌ها راحت‌تر و سواری نرم‌تر‌ی را تجربه خواهید کرد.

دوچرخه‌های استقامتی جاده‌ای معمولا بهترین انتخاب برای ورزش و دوچرخه سواری گروهی در جاده‌ها هستند. انتخاب دوچرخه مناسب کیفیت فعالیت شما را به طرز چشمگیری بالا ‌می‌برد.

دوچرخه‌های سه‌گانه و تایم تریل

این دوچرخه‌ها برای مسابقه و رسیدن به حداکثر سرعت طراحی شده‌اند و برای دوچرخه سواری به قصد تفریح مناسب نیستند. دوچرخه‌های تایم تریل برای سواری در جاده‌های آسفالت با کیفیت بسیار خوب طراحی شده‌اند. فرمان در این مدل پایین تر قرار دارد.

بهتر است به صورت انفرادی یا در گروه‌های کوچک مسابقه مورد استفاده قرار گیرد، فرمان باریک و نوک تیز آن شرایط استفاده سریع از ترمز را فراهم نمی‌کند.

 

دوچرخه فلت بار Flat Bar Road Bikes

در طراحی این مدل، فرمان تخت دوچرخه کوهستان و سرعت دوچرخه جاده با هم ترکیب شده‌اند. با توجه به موقعیت سواری عمودی‌تر در دوچرخه‌های فلت بار، سرعت آنها نسبت به دوچرخه‌های جاده‌ای قدیمی کمتر است، اما دوچرخه سوار دید بهتری نسبت به ترافیک دارد.

برای انتخاب دوچرخه مناسب شناخت انواع دوچرخه و کاربرد آنها ضروری است

اگر می‌خواهید با دوچرخه به محل کار خود بروید یا به قصد تناسب اندام دوچرخه سواری می‌کنید انتخاب این مدل مناسب شما است. لازم به ذکر است، این دوچرخه مخصوص جاده‌های آسفالت است.

دوچرخه‌های کوهستان

هنگامیکه قصد خرید یک مدل دوچرخه کوهستانی را داشته باشید با طیف وسیعی از انتخاب روبه‌رو خواهید شد! البته حق انتخاب خوب است اما در بعضی مواقع می‌تواند شما را به کل گیج کند.

انتخاب نوع دوچرخه کوهستانی بستگی به کیفیت مسیری دارد که قصد دارید در آن دوچرخه سواری کنید. سیستم تعلیق از قطعات مهم دوچرخه کوهستان محسوب می‌شود. هرچه مسیر سخت‌تر باشد سیستم تعلیق ارائه شده باید کامل‌تر باشد.

دوچرخه‌های کوهستانی فاقد سیستم تعلیق تحت عنوان سخت شناخته می‌شوند. دوچرخه‌هایی که در قسمت جلو سیستم تعلیق دارند به علت سفتی قسمت عقب دم سخت نامیده می‌شوند.

دوچرخه هایی که در قسمت جلو و عقب دارای سیستم تعلیق هستند دوچرخه‌های تعلیق کامل یا دوگانه تعلیق نامیده می‌شوند.

سایکلوکراس Cyclocross

دوچرخه‌های Cyclocross بسیار شبیه دوچرخه‌های جاده‌ای به نظر می‌رسند، اما در عوض دارای تایرهای پهن‌تر و دنده‌های پایین‌تر هستند. این دوچرخه‌ها مخصوص مسابقات دوچرخه سواری خاصی است که در مسافت کوتاه اما ناهموار جنگلی ـ کوهستانی و البته گل‌آلود در فصل پاییز و زمستان انجام می‌شود.

به علت گل‌آلود بودن مسیر قاب و ترمز طوری طراحی شده‌اند که چسبیدن مقدار زیاد گل مانع از عملکرد آنها نشود.

دوچرخه‌های مدل سایکلوکراس با توجه به عملکردشان حدوسط دوچرخه‌های کوهستانی و جاده‌ای هستند یعنی علاوه بر مسابقات سایکلوکراس برای استفاده های دیگر نظیر دوچرخه سواری ماجراجویانه یا رفت و آمد معمولی کاربرد دارند.

دوچرخه های شنی

دوچرخه‌های شنی که گاهی به آن‌ها دوچرخه‌های ماجراجویی نیز گفته می‌شود، اساساً دوچرخه‌های جاده‌ای هستند که از پس هر نوع زمینی برمی‌آیند، گاهی اوقات وسایل اضافی را حمل می‌کنند و برای دوچرخه‌سواری تمام روز در جاده‌های دورافتاده و کم رفت و آمد مناسب هستند.

تطبیق پذیری دوچرخه های شنی آنها را به گزینه ای عالی برای دوچرخه سواری های متعدد تبدیل می‌کند.

آن‌ها برای همه نوع دوچرخه‌سواری به غیر از مسابقه مناسب هستند، در حالی که لاستیک‌های پهن و طیف وسیع‌تر دنده دوچرخه‌سواری در سطوح ناهموار را قابل کنترل کرده است.

آنها قوی و راحت هستند و همچنین قابلیت حمل بار دارند در نتیجه برای مسافرت نیز انتخاب خوبی به شمار می‌آیند.

دوچرخه‌های شهری

این دوچرخه ها معمولاً برای حمل و نقل کارآمد در فواصل کوتاه تا متوسط ​​طراحی شده اند. بسیاری از دوچرخه‌های شهری در قیاس با دوچرخه‌های جاده‌ای قوی‌تر هستند تا بتوانند سختی پرش از حاشیه جاده(لبه پیاده‌رو) و حرکت در سطوح پر از چاله چوله را تحمل کنند.

برخی از دوچرخه‌های شهری با در نظر گرفتن امنیت طراحی شده‌اند و دارای چرخ‌های ضد سرقت، حمل آسان قفل و رنگ‌آمیزی هستند.

برای انتخاب دوچرخه مناسب باید کاربرد دوچرخه را در نظر بگیرید

در بین دوچرخه‌های مدرن شهری امروزی گروهی نیز ساختار قدیمی دارند که بعنوان دوچرخه‌های کلاسیک یا وینتیج شناخته می‌شوند.

دوچرخه‌های هیبریدی

دوچرخه‌های هیبریدی که معمولاً به عنوان دوچرخه‌های «راحت» یا «سالم» نیز شناخته می‌شوند، معمولاً یکی از صاف‌ترین موقعیت‌های سواری موجود را ارائه می‌کنند.

دوچرخه‌های هیبریدی در اصل نام خود را به دلیل قرار گرفتن در جایی بین دوچرخه جاده و کوهستان گرفته اند. این دوچرخه‌ها انتخاب خوبی برای کاهش وزن و سواری تفریحی هستند. اگر هدف شما از دوچرخه سواری تفریح و آرامش است دوچرخه هیبرید انتخاب مناسبی است.

سیستم تعلیق در بعضی از مدل‌های هیبرید تعبیه شده است این نوع دوچرخه ها برای کسانی که به دنبال دوچرخه سواری هستند اما از دردهای مزمن گردن یا کمر رنج می برند بسیار مناسب هستند.

دوچرخه‌های تاشو

این دوچرخه‌ها همانطور که از نامشان پیدا است قابل جمع شدن هستند و برای کسانی که فضای کمی دارند بهترین انتخاب محسوب می‌شوند.

این دوچرخه‌ها دارای دنده‌های محدود و چرخ‌های کوچک‌تر هستند به این معنی که برای سفرهای کوتاه‌تر شهری در سطوح صاف بهترین استفاده را دارند، لازم به ذکر است که چرخ‌های کوچک این مدل در سرعت زیاد پایداری کمی دارد.

دوچرخه های BMX

مسابقات BMX ورزش المپیکی است که در یک مسیر هدفمند برگزار می شود. این دوچرخه ها دارای یک دنده، فقط یک ترمز عقب هستند و به گونه ای طراحی شده اند که بسیار سفت و سبک وزن باشند.

دوچرخه سوار در این مدل به صورت ایستاده رکاب می‌زند. دوچرخه‌های مدل  BMX برای سه نوع مسابقه طراحی و ساخته می‌شوند که شامل پرش، مسابقه و سبک آزاد است.

دوچرخه‌های BMX معمولا دارای چرخ های 20 اینچی کوچکت، قاب های جمع و جور و دارای یک دنده هستند. این دوچرخه‌ها برای کمترین میزان رکاب زدن و مسافت های کوتاه طراحی شده اند.

دوچرخه های تور

دوچرخه‌های تور، مطلوب‌ترین دوچرخه برای ماجراجویی‌های چند روزه هستند، زیرا استفاده از آن‌ها آسان، قابل اعتماد و به اندازه کافی قوی هستند تا بتوانند بارهای بزرگ را تحمل کنند.

دوچرخه های فیکسی و تک سرعته Fixie & Single Speed Bikes

دوچرخه های Fixie و تک سرعته، ​​دوچرخه های شهری عالی هستند که برای جابجایی ارزان و قابل اعتماد طراحی شده اند. این دوچرخه‌ها برای جاده‌های شهری مناسب هستند زیرا دنده ندارند و البته لاستیک‌های آنها صاف نیست.

Fixie مخفف «چرخ ثابت» است، ویژگی کلیدی آنها این است که هیچ مکانیزم چرخ آزاد ندارند، بنابراین اگر در حال حرکت هستید باید رکاب بزنید. در حالی که دوچرخه تک سرعته دارای یک چرخ دنده عقب با یک چرخ آزاد است که امکان حرکت بدون رکاب زدن را فراهم می‌کند.

دوچرخه های پیست

این دوچرخه‌ها در پیست‌های گرد و دارای دیواره شیب‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوچرخه های پیست فاقد ترمز و چرخ عقب ثابت هستند که استفاده از آنها را در جاده غیرقانونی می کند.

دوچرخه های کروزر

دوچرخه‌های کروزر به خاطر راحتی‌شان شناخته می‌شوند. صندلی، فرمان و قاب همگی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که راکب تا حد ممکن در مسافت‌های کوتاه احساس راحتی کند.

این دوچرخه ها سریع و کارآمد نیستند، اما ظاهری عالی دارند و سواری آن ها بسیار سرگرم کننده است. دوچرخه کروزر برای استفاده در جاده ها یا مسیرهای آسفالته مناسب است و ویژگی های اصلی آن صندلی های بزرگ و دسته های بلند آن است.

انتخاب دوچرخه مناسب کار ساده ای است اگر هدف از استفاده را به درستی مشخص کنید

دوچرخه‌های الکتریکی

این دوچرخه‌ها دارای یک موتور الکتریکی برای کمک به پدال هستند. دوچرخه های الکترونیکی می توانند در چندین دسته دوچرخه دیگر از جمله جاده و کوه قرار بگیرند، اما محبوب ترین دسته دوچرخه های الکترونیکی برای استفاده در اطراف شهر و رفت و آمد هستند.

دوچرخه برای بچه‌ها

مهم ترین فاکتوری که در جستجوی دوچرخه بچه گانه باید در نظر گرفت اندازه لاستیک است. بهترین راه برای تشخیص درست بودن سایز این است که از کودکتان بخواهید در حالی که روی میله بالایی دوچرخه ایستاده است آیا می تواند هر دو پا را محکم روی زمین بگذارد یا خیر.

 

گروه کوهنوردی و طبیعت گردی کوه گرد با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه برگزاری تورهای کوهنوردی و طبیعت‌گردی در داخل و خارج کشور و همکاری با لیدرهای باتجربه و کارشناسان حرفه‌ای در زمینه ابزارهای کوهنوردی و طبیعت‌گردی آماده پاسخ‌گویی به شما عزیزان است.

با مشورت و راهنمایی کارشناس مجموعه ما می‌توانید از مراکز معتبر و قابل‌اعتماد تجهیزات موردنیاز خود را خریداری کرده و از کیفیت و اصالت آنها مطمئن باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناس ما تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

مقالاتمرتبط

تور هایکوهگرد

خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله توچال (نوروز 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور جنگل الیمستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ترکینگ دور آناپورنا نپال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله اورین بام آذربایجان غربی (طرح سیمرغ)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کلیمانجارو
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کمپینگ جنگل های ارسباران
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آرارات ترکیه (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کازبک گرجستان (مرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله البروس روسیه (مرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله علم کوه (تیرماه 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله دماوند ( خرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کویر ابوزیدآباد
نظرات (0 نظر)