آشنایی با رایج ترین اشتباهات کوهنوردان تازه کار و نحوه اجتناب از آنها

مقالات
آشنایی با رایج ترین اشتباهات کوهنوردان تازه کار
710 بازدید
کوهگرد
پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲

با اندکی آگاهی شما می توانید از رایج ترین اشتباهات کوهنوردان تازه کار Common Beginner Hiking Mistakes تجربه کسب کنید و از آنها اجتناب کنید ! البته بعضی از اشتباهات کوچک در اولین تجربه های طبیعت گردی ، راهی است برای تجربه و پیداکردن مهارت و دانش لازم برای تبدیل شدن به یک کوهنورد یا طبیعت گرد حرفه ای . هیچ فردی ، کوهنورد حرفه ای زاده نشده است ، و تجربه بهترین روش برای کسب مهارت است .

آگاهی و اجتناب از رایج ترین اشتباهات کوهنوردان تازه کار

روند یادگیری هر چیزی با یک سری اشتباهات همراه است ، و همانطور که در انواع مسیرها در طبیعت بکر جنگل ، کوه ، قلل یخی ، مسیرهای برفی ، صخره ها ، دره ها و مناطق خیس و لغزنده گام بر می دارید در هر قدم تجربه ای جدید و مهارتی نو را کسب خواهید کرد .

البته لازم به ذکر است در کوهستان و طبیعت خشن آن ، گاهی یک اشتباه می تواند بسیار گران تمام شود و سلامتی و یا حتی جان شما و همراهانتان را به خطر اندازد !

قبل از اقدام به کوهنوردی و طبیعت گردی باید در زمینه ، رایج ترین اشتباهات کوهنوردان تازه کار، مطالعه کنید و از تجربیات افراد حرفه ای در این زمینه استفاده کنید چراکه در غیر این صورت شاید اولین اشتباه ، آخرین تجربه شما باشد .

خوب است که بدانید زندگی کوتاه تر از آن است که بخواهید همه چیز را با تجربه شخصی خود بیاموزید گاهی استفاده از تجربیات دیگران میانبری مفید برای بدست آوردن تجربه های جدید و کشف مسیرها و مکانهای دور از دسترس است .

طبیعت گردی فعالیتی مهیج و سالم است و در بالابردن سطح تمرکز ، کاهش استرس ، سلامتی جسمی و روحی نقش بسیار موثری دارد مخصوصاً اگر به صورت جمعی و گروهی انجام شود .

همراهی با گروههای با تجربه ، در زمینه طبیعت گردی ، ضمن برخورداری از راهنماهای حرفه ای ، سفری به یادماندنی را برای شما رقم خواهد زد . در این مقاله قصد داریم با رایج ترین اشتباهات کوهنوردان تازه کار آشنا شویم با ما همراه باشید .

 

1) انتخاب جاه طلبانه مسیرهای کوهنوردی و طبیعت گردی

یکی از رایج ترین اشتباهات کوهنوردان تازه کار ، انتخاب مسیر های بسیار سخت در شروع فعالیت در طبیعت است . معمولا افرادی که به سوی طبیعت کشیده می شوند ، دو هدف را دنبال می کنند :

  • لذت بردن از آرامش و سکوت طبیعت
  • تجربه احساس فوق العاده رسیدن به قله و به چالش کشیدن خود

به هر حال زمانیکه این فعالیت را تازه شروع می کنید بهتر است آن را آهسته پیش ببرید .بسیاری از افراد کم تجربه ، پیاده روی در مسیرهای پرشیب و چالش برانگیز را دست کم می گیرند و با این کار نه تنها خود را در موقعیت خطرناک قرار می دهند بلکه با ایجاد فشار بیش از حد ، جنبه تفریحی آن را از بین می برند.

در ابتدا ، مسیرهایی را برای پیاده روی انتخاب کنید که طول آنها 4ـ3 کیلومتر ، رفت و برگشت باشد و اگر در کوهستان می خواهید پیاده روی کنید ذره ذره ارتفاع را بالا ببرید .به این ترتیب در طول روزهای آینده می توانید مسیرهای طولانی تر و ارتفاعات بیشتری را طی کنید .

این روش ضمن اینکه باعث تناسب اندام شما می شود تجربه های با ارزشی را برای شما به ارمغان می آورد . این تجربه ها شامل کسب آگاهی در زمینه تجهیزات مورد نیاز و مهارت استفاده از آنها و چگونگی استفاده از نقشه توپوگرافی و قطب نما می باشد .

آهسته بودن به این معنی است که هر اشتباهی ریسک بسیار کمتری خواهد داشت. برای مثال اگر آب را فراموش کرده باشید یا کفش نامناسب پوشیده باشید ، بسیار خدارا شکر خواهید کرد که این اشتباهات را زمانی مرتکب شده اید که در فاصله بسیار کمی از مبدا (ماشین خود) قرار دارید !

2) چک نکردن وضعیت آب وهوا

یکی دیگر از رایج ترین اشتباهات کوهنوردان تازه کار عدم توجه به وضعیت آب وهوا می باشد . آب و هوای بد می تواند یک پیاده روی را خراب کند و حتی شما را در معرض خطر قرار دهد، بنابراین همیشه پیش بینی شرایط جوی منطقه ای را که قرار است پیاده روی کنید بررسی کنید.

آشنایی با رایج ترین اشتباهات کوهنوردان تازه کار که می تواند جان شما را تهدید کند

دانستن وضعیت آب و هوا همچنین به شما کمک می کند تا برنامه ریزی موفقی داشته باشید ، از جمله اینکه چه زمانی باید مسیر را طی کنید و چه وسایلی را باید همراه داشته باشید. این امر به ویژه در فصل زمستان، زمانی که دمای هوا به شدت کاهش می یابد و مسیرها پوشیده از برف و یخ است می‌تواند تاثیر جدی بر طبیعت گردی شما داشته باشد.

اگر قصد پیاده روی در ارتفاعات را دارید ، به خاطر داشته باشید که آب و هوا در پایه یک کوه می تواند به طور چشمگیری با قله متفاوت باشد. به عنوان مثال در فصل تابستان در حالیکه دامنه کوه آفتابی و دمایی ملایم دارد ، قله کوه می تواند بسیار سرد و پوشیده از برف و یخ باشد !

با استفاده از عقل سلیم بهترین تصمیم را بگیرید ، اگر زمانی که در مسیر هستید، هوا تغییر غیرمنتظره ای پیدا کرد، در بازگشت به عقب دریغ نکنید. شما همیشه می توانید یک روز دیگر طبیعت گردی کنید.

 

3) پوشیدن لباس نامناسب

یکی دیگر از رایج ترین اشتباهات کوهنوردان تازه کار عدم توجه به لباس مناسب کوهنوردی در ارتفاعات متفاوت است . لباس و کفش مناسب کوهنوردی و طبیعت گردی شما را ایمن و راحت می کند . لباس های تولید شده از پشم ، پشم مرینوس، پلی استر، نایلون یا پلی پروپیلن انتخاب مناسبی است چراکه تنفس پذیر بوده و عرق را در لباس شما محبوس نمی کند .

لباس های تولید شده با این الیاف خیس نمی شوند و اگر خیس هم شوند به سرعت خشک می شوند . لباس های پنبه ای و جین کاملا برعکس هستند . همانطور که در مقاله های قبلی این وب سایت بارها به آن اشاره کردیم ، پیاده روی با لباس های مرطوب نه تنها ناراحت کننده است، بلکه شما را در معرض خطر هیپوترمی در هنگام سرما قرار می دهد!

انتخاب کفش مناسبی که دارای ساختار حمایت کننده از ساق پا و زیره مخصوص راه رفتن در سطوح ناهموار است بسیار مهم و ضرروی است .

شاید بزرگترین و رایج ترین اشتباهات کوهنوردان تازه کار استفاده از کفش نامناسب در مسیرهای صعب العبور باشد . شما نمی توانید از یک کفش کتانی معمولی که مناسب قدم زدن درشهر است برای پیاده روی در مسیرهای کوهستان استفاده کنید . عدم پوشش مناسب ساق پا و یا زیره نامناسب ،در بسیاری از موارد باعث پیچ خوردن پا و گاهی لغزش و بروز  آسیب های جدی است !

 

4) عدم مهارت استفاده از تجهیزات کوهنوردی و طبیعت گردی

تجهیزاتی مانند نقشه و قطب نما را تقریباً در بالای هر فهرست تجهیزات ضروری برای پیاده روی پیدا خواهید کرد، اما اگر ندانید چگونه از آنها استفاده کنید، بی فایده هستند. پیمایش در این راه یک مهارت بسیار مهم است که دست کم گرفتن آن یکی از رایج ترین اشتباهات کوهنوردان تازه کار است .

اجتناب از رایج ترین اشتباهات کوهنوردان تازه کار

اگر می خواهید در زمستان به طبیعت گردی در کوهستان بروید اما نمی دانید چگونه از ابزارهای ایمنی و نجات مانند ، فانوس بهمن ( یک نوع دستگاه فرستنده و گیرنده رادیویی برای تشخیص مکان افراد دفن شده زیر بهمن است ، )و تبریخ استفاده کنید بهتر است برنامه خود را تغییر دهید .

5)نداشتن آب و غذای کافی

مهم نیست که پیاده روی شما چقدر طول می کشد، مطمئن شوید که آب کافی برای هیدراته ماندن و غذای کافی برای حفظ سطح انرژی خود همراه دارید . حداقل یک لیتر آب در یک پیاده روی آسان 3 کیلومتری  و حداقل دو لیتر یا بیشتر در یک پیاده روی طولانی تر با خود حمل کنید .

این موضوع یکی از رایج ترین اشتباهات کوهنوردان تازه کار است و باید مورد توجه قرار گیرد زیرا با زندگی شما ارتباط مستقیم دارد .

خوشبختانه فناوریهای جدید در طراحی کوله پشتیهای کوهنوردی ، حمل آب را بسیار راحت کرده است . وقتی در حال بسته بندی غذا برای سفر خود هستید، به سراغ گزینه هایی بروید که خوردن آنها آسان است و بدن شما را پرانرژی نگه می دارد. به ساندویچ، آجیل و غذاهای کم حجم و پر فکر کنید. غذاهای شور همچنین برای جبران املاحی که هنگام عرق کردن از دست می دهید عالی هستند.

فهمیدن اینکه چه غذایی و چه مقدار، شما را در مسیر پرانرژی نگه می دارد، زمان می برد. بنابراین، در پیاده‌روی‌های کوتاه‌تر، میان‌وعده‌های مختلف را آزمایش کنید تا بدانید وقتی به یک ماجراجویی بزرگ می‌روید، دقیقاً چه چیزهایی را در کوله خود قرار دهید.

 

6)عدم برنامه ریزی مناسب

یکی از رایج ترین اشتباهات کوهنوردان تازه کار عدم برنامه ریزی و زمان بندی دقیق در مورد شروع پیاده روی و زمان بازگشت است . برای برنامه ریزی دقیق مسیر خود وقت بگذارید تا از قبل بدانید که پیاده روی شما چقدر طول می کشد و با چه مسیری  روبرو خواهید شد.

حتی در برنامه ریزی و زمانبندی خود باید احتمال گم شدن و یا آسیب دیدگی هر یک از اعضای گروه و زمان مورد نیاز برای مدیریت آن را لحاظ کنید .

این برنامه ریزی این شانس را به شما می دهد تا در صورت تاخیر در بازگشت ، به موقع از خدمات امداد و نجات بهره مند شوید ( برنامه سفر خود را قبل از ترک خانه در اختیار نزدیکان خود قرار دهید ).

 

7)آفتاب سوختگی

شاید یکی از ساده ترین و رایج ترین اشتباهات کوهنوردان تازه کار عدم توجه به کرم ضد آفتاب و عینک مناسب کوهنوردی و کلاه است .

بررسی رایج ترین اشتباهات کوهنوردان تازه کار

میزان اشعه فرابنفش در کوهستان بسیار بالا است و می تواند به چشمها و پوست شما جداً آسیب وارد کند . این موضوع را جدی بگیرید و نسبت به تهیه این وسایل محافظتی اقدام نمایید .

 

 

گروه کوهنوردی و طبیعت گردی کوه گرد با داشتن سالها تجربه در زمینه برگذاری تورهای کوهنوردی و طبیعت گردی در داخل و خارج کشور و همکاری با لیدرهای با تجربه و کارشناسان حرفه ای در زمینه ابزارهای کوهنوردی و طبیعت گردی آماده پاسخ گویی به شما عزیران است.

با مشورت و راهنمایی کارشناس مجموعه ما می توانید از مراکز معتبر و قابل اعتماد تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کرده و از کیفیت و اصالت آنها مطمئن باشید . برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناس ما تماس حاصل فرمایید.

مقالاتمرتبط

تور هایکوهگرد

خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور جنگل ابر شاهرود
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور جنگل الیمستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله علم کوه (تیرماه 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله البروس روسیه (مرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کلیمانجارو
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله سبلان (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آرارات ترکیه (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کاچکار ترکیه
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ترکینگ دور آناپورنا نپال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کویر ابوزیدآباد
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله توچال (نوروز 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله اورین بام آذربایجان غربی (طرح سیمرغ)
نظرات (0 نظر)