روشن کردن آتش در کمپینگ و طبیعت گردی بدون نیاز به کبریت و فندک

مقالات
چگونه بدون کبریت و فندک روشن-کردن-آتش روشن کنیم
1185 بازدید
کوهگرد
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲

روشن کردن آتش start a fire و نشستن دور آن به همراه دوستان و یا اعضای خانواده به خصوص وقتی به طبیعت گردی می روید بسیار لذت بخش است . اما روشن کردن آتش در طبیعت جدا از مهارت به ابزار و لوازم نیاز دارد .

آشنایی با روشهای روشن-کردن-آتش بدون نیاز به کبریت و فندک

اصولاً هنگام رفتن به کمپ و یا کوهنوردی و یا طبیعت گردی  ، چندین وسیله ارزشمند وجود دارد که باید با خود حمل کنید. از جمله آنها می توان به غذا ، آب ، چادر  ، چند ابزار و البته کبریت یا فندک اشاره کرد. دو مورد آخر در صورت نیاز به روشن کردن  آتش برای گرم شدن یا علامت دادن برای دریافت کمک ضروری است.

اما گاهی به هر دلیلی کبریت یا فندک را فراموش می کنید یا اینکه همراه دارید اما ممکن است خیس شوند و یا به هر شکلی کارایی خود را از دست بدهند در چنین وضعیتی دو انتخاب دارید ، یا اینکه تفریح و ماجراجویی خود را نیمه کاره رها کرده و به خانه بازگردید ! یا اینکه بدانید چگونه بدون کبریت و یا فندک آتش روشن کنید .

برای اینکه طبیعت گردی ماهر شوید ،  بهتر است که مهارتهای فردی خود را بالا ببرید و تا حدود زیادی به ابزار و تجهیزات وابسته نباشید. در این مقاله روشهای مختلف روشن کردن آتش بدون کبریت مورد بررسی قرار گرفته است با ما همراه باشید .

در صورت نداشتن کبریت یا فندک 4 راه اصلی وجود دارد که می توانید برای روشن کردن  آتش استفاده کنید:

 

  • اصطکاک: این روش رایج ترین راه برای ایجاد روشن کردن آتش است. یک مثال ساخت مته چوبی است که بوسیله دو دست با ساختاری شبیه کمان روی چوب دیگری حرکت می کند و بر اثر اصطحکاک و تولید حرارت آتش روشن می شود .
  • جرقه: می توانید با ایجاد جرقه با استفاده از سنگ چخماق یا باتری با پشم فولادی  ، آتش روشن کنید .
  • خورشید: این روش با تمرکز پرتوی خورشید انجام می شود. معمولاً در شرایطی کار می کند که هوا روشن و بدون ابر باشد .
  • مواد شیمیایی: چندین ماده شیمیایی وجود دارد که وقتی با هم مخلوط شوند ، می سوزند. این روش چندان توصیه نمی شود ، زیرا شما نمی خواهید مواد بالقوه خطرناک را حمل کنید.

 

روشن کردن آتش بوسیله سنگ چخماق و فولاد

استفاده از سنگ چخماق و فولاد احتمالاً یکی از ساده ترین روش هایی است که می توانید برای روشن کردن آتش در بیابان هنگامی که هیچ کبریتی ندارید استفاده کنید.

می توانید کیت های سنگ چخماق و فولاد را خریداری کنید و 3 مرحله زیر را برای روشن کردن  آتش انجام دهید:

جرقه ایجاد کنید

جرقه را بگیرید

آن جرقه را به شعله تبدیل کنید

گام های یک و دو را می توان با گرفتن مقداری پارچه و گذاشتن آن روی چوب انجام داد. سپس ، باید سنگ چخماق و فلز را در جهت مناسب روی هم بکشید یا ضربه بزنید. در این حالت جرقه هایی را مشاهده می کنید که به  پارچه برخورد می کنند .

هنگامی که آثار روشن شدن آتش را روی پارچه مشاهده کردید  ، آن را به مواد آماده برای اشتعال  که قبلا آماده کرده اید و  شامل برگهای خشک ، چوبهای خشک و نازک ، پوست درختان ( که بر اثر خشکی روی زمین افتاده اند ) ، علفهای خشک ، برگهای خشک درخت کاج منتقل می کنیم.

شناخت روشهای مختلف روشن-کردن-آتش بدون کبریت و فندک

فراموش نکنید که در این مرحله باید به صورت ملایم آن را فوت کنید تا شعله قدرت بیشتری بگیرد و سپس با شعله ور شدن آتش به آن هیزوم اضافه کنید .

 

از لنز شیشه ای استفاده کنید

همه ما می دانیم که ذره بین می تواند نور را متمرکز کرده و تولید حرارت و آتش کند ، شاید بعضی از شما در کودکی با ذره بین آتش روشن کرده باشید !

در شرایطی که هوا صاف و آفتابی است می توانید از ذره بین برای روشن کردن آتش استفاده کنید . به این صورت که مقداری علف خشک جمع کنید وسپس با ذره بین نور را روی آن متمرکز کنید تا وقتی که دود و شروع آتش را مشاهده کنید در این زمان باید به آهستگی به آن بدمید تا وقتی که شعله بزرگتر شود وبعد با اضافه کردن مواد بیشتر آتش شما آماده می شود .

همانطور که مشخص است  ، استفاده از ذره بین یکی از ساده ترین روشهای روشن کردن آتش است  ، اما شما به خورشید نیاز دارید  . وقتی تاریک است یا در مکانهایی که انرژی خورشید ضعیف است  ، این روش غیر قابل استفاده می شود.

 

با آینه یا بادکنک پر شده از آب آتش روشن کنید

اگر ذره بین همراه ندارید می توانید به جای آن از آینه و بادکنک پر شده از آب استفاده کنید . وقتی از بادکنک پر از آب استفاده می کنید ، آن را به صورت  یک کره ، شکل دهید. به این ترتیب ، اشعه خورشید را با موفقیت متمرکز می کند.

به یاد داشته باشید که بادکنک را خیلی بزرگ نکنید ، زیرا ممکن است نقطه کانونی نور خورشید را مخدوش کند. بهترین کار این است که بادکنک را فشار دهید و شکلی را پیدا کنید که دایره ای شکل شود .

همچنین می توانید از آینه برای روشن کردن آتش استفاده کنید. اگر آینه همراه خود ندارید ، کافی است ته قوطی نوشابه را با خمیر دندان یا شکلات جلا دهید. این به اندازه یک آینه معمولی موثر خواهد بود.

 

برای روشن کردن آتش از مواد قابل اشتعال  استفاده کنید

روشن کردن  آتش در بیابان حتی با استفاده از کبریت چندان آسان نیست ، حالا  تصور کنید که چقدر سخت می شوید  هنگامیکه  کبریت همراه نداشته باشید. برای سهولت کار می توانید یک کیت از مواد قابل اشتعال به همراه داشته باشید.

چرا به چنین کیتی نیاز دارید؟ کیت مواد قابل اشتعال  از مواد خشک تشکیل شده است که استفاده از آنها بسیار آسان است و به سادگی می توان با آنها آتش روشن کرد. شما می توانید با استفاده از توپ های پنبه ای که به  وازلین آغشه هستند  یک کیت قابل اشتعال برای خود بسازید .

اگر در شرایطی هستید که هیچ ماده قابل اشتعالی همراه ندارید می توانید از پوست درخت توس یا سرو استفاده کنید. برای استفاده از این مواد  پوست آنها را خرد کرده و طبق روشهای گفته شده آتش روشن کنید . استفاده از گیاه لوئی یا  Cattail  نیز به عنوان ماده قابل اشتعال مناسب است .

 

برای روشن کردن آتش  از اصطکاک استفاده کنید

وقتی به این روش فکر می کنید احتمالا اکثر شما تصویری از یک انسان اولیه را در ذهن داریدکه با در دست گرفتن تکه ای چوب و مالیدن آن بین دستان خود روی چوب دیگر سعی در روشن کردن آتش دارد ، خوب کاملا درست است سیستم کار همین طور است ! البته اصلا کار راحتی نیست !

در این روش ، باید یک شکاف به شکل V روی یک چوب یا تخته ایجاد کنید و از یک چوب دیگر  برای ایجاد اصطکاک استفاده کنید. در مرحله بعد ، باید چوب  را بین دستان خود بمالید. مطمئن شوید که آن را تا حد ممکن مالیده و دستان خود را سریع ، بالا و پایین حرکت دهید.

وقتی می بینید که چوب یا تخته شروع به دود می کند ، وقت آن رسیده است که جرقه درخشان تولید شده را با استفاده از مواد خشک مثل برگ و علف و … ، شعله ور کنید.

گزینه دیگر ساخت کمان مته ای  است که راحت تر از روش بالا کار می کند . با این حال ، ابتدا باید یک کمان مناسب درست کنید ، و این بسیار چالش برانگیز است.

 

از پشم فولاد  و باتری استفاده کنید

اگر باتری و پشم فولاد دارید ، می توانید آتش نیز بسازید. ابتدا باید پشم فولاد را به طول 6 اینچ و عرض 1/2 اینچ بکشید( معمولا به صورت یک توده بهم فشرده است که با کشیدن می توانید آن کلاف را از هم باز کنید ) . در مرحله بعد ، سر باتری ها را روی پشم فولاد بمالید ، بعد از چند ثانیه مشتعل می شود . روشن کردن آتش به این روش بسیار ساده است .

آگاهی از روشهای مختلف روشن-کردن-آتش بدون کبریت و فندک

باتری های 9 ولتی برای این کار مناسب تر هستند . هنگامی که شروع به سوختن می کند ، روی آن مواد خشک یا حتی تکه ای روزنامه بگذارید تا آتش بگیرد و سپس با اضافه کردن هیزم از آتش خود لذت ببرید . لازم به ذکر است ، که پس از شعله ور شدن آتش باتری های را کنار بگذارید .

 

روشن کردن آتش بوسیله سنگ

بهتر است از سنگی مانند کوارتز یا سنگی مشابه استفاده کنید. شما همچنین به یک چاقوی فولادی کربنی نیاز دارید . یک قطعه کوچک از سنگ کوارتز تهیه کنید یا یک قطعه بزرگ را به قطعات کوچک تقسیم کنید. دلیل اینکه شما یک قطعه کوچک می خواهید این است که باید در دست شما جا بگیرد و لبه های تیز داشته باشد.

سپس ،با  چاقوی فولادی کربنی ، به لبه های تیز سنگ با زاویه 30 درجه ضربه بزنید در نتیجه جرقه تولید می شود  . حالا باید یک تکه  از روزنامه یا ماده خشک دیگری را نزدیک جرقه های تولید شده نگه دارید تا آتش بگیرد .

در صورتی که در هیچ کجا کوارتز پیدا نکردید ، می توانید از سنگ های دیگر موجود در اطراف خود استفاده کنید ، اما مطمئن شوید که صاف هستند و پس از شکسته شدن لبه های تیز پیدا می کنند . اگر در ابتدا موفق نشدید ناامید نشوید ، با سنگهای مختلف تلاش کنید تا  سنگی را پیدا کنید که جرقه ایجاد می کند.

 

با یخ آتش روشن کنید

تعجب نکنید با استفاده از یخ نیز می توان آتش روشن کرد . با استفاده از یخ می توانید مانند ذره بین نور را متمرکز کرده و تولید حرارت و آتش کنید . این روش در زمستان در حالی که هوا صاف است قابل استفاده می باشد .

ابتدا آب زلال پیدا کنید. یخ باید شفاف باشد تا خورشید از آن عبور کند. اگر شفاف نباشد و ناخالصی داشته باشد ، نور خورشید در عبور از یخ با مشکل روبرو می شود.

برای به دست آوردن یخ شفاف ، یک فنجان ، یک کاسه یا ظرفی که از فویل ساخته شده است را با آب دریاچه ای شفاف ، برف ذوب شده یا آب حوضچه پر کنید. باید اجازه دهید آب یخ بزند  و توصیه می شود که ضخامت یخ ، 2 اینچ باشد.

اکنون وقت آن است که لنز خود را شکل دهید. می توانید از چاقوی برای ساخت  لنز از یخ استفاده کنید و به یاد داشته ، یخ باید نزدیک لبه ها باریک تر و در وسط ضخیم تر باشد.

سپس ، باید لنزی را که تازه ساخته اید جلا دهید. شکل دادن به یخ را با پرداختن سطح آن بوسیله دستان خود به پایان برسانید. گرمای تولید شده از دستان شما باید یخ را ذوب کرده و سطحی صاف به شما بدهد . حالا با استفاده از این لنز می توانید آتش روشن کنید .

 

روشن کردن آتش با استفاده از چوب در هوای بارانی

بیایید بدترین سناریو را تصور کنیم ، درست است؟ شما به یک کوهنوردی یا کمپینگ رفته اید و آنقدر مسئولیت پذیر بوده اید که کبریت ، فندک یا حتی کیت مواد قابل اشتعال  را با خود ببرید.

اما ، همه اینها خیس شده است. اگر این کافی نیست ، به موقعیتی فکر کنید که در زیر باران گرفتار شده اید و بنابراین همه چیز در اطراف شما نیز مرطوب است. این بدان معناست که هیچ گونه چوب خشکی برای  روشن کردن آتش  وجود ندارد. بنابراین ،  باید چه کار کنید؟

 

اولین حرکت شما این است که به دنبال مواد  خشک باشید. پوست توس یا سرو می تواند در این مورد نیز موثر باشد ، اما به خاطر داشته باشید که برای رسیدن به پوست خشک باید چند لایه پوست را جدا کنید.

باور کنید یا نه ، اما یافتن چوب خشک کاملاً امکان پذیر است. فقط به دنبال یک درخت مرده ایستاده باشید ، زیرا یک درخت مرده ایستاده (برخلاف یک درخت مرده که در کف جنگل خوابیده است) در واقع در داخل خشک شده است. بنابراین ، حرکت بعدی شما این است که قسمت بیرونی مرطوب و پوسیده درخت مرده را جدا کرده و به قسمت خشک داخل چوب برسید. این چوب خشک اکنون می تواند به عنوان ماده آتش زن  شما استفاده شود.

هنگامی که شعله ای به اندازه کافی بزرگ دارید  ، می توانید  از شاخه ها و چوبهای کوچک  مرطوب در آتش استفاده کنید ، زیرا گرما برای جذب رطوبت و خشک کردن آن به اندازه کافی قدرت دارد .

 

نکات ایمنی در هنگام روشن کردن آتش

اگر مراقب نباشید و قوانین را رعایت نکنید ، ممکن است آتش سوزی ایجاد کنید که می تواند منجر به صدمات جدی و حتی فاجعه شود.  بنابراین ، لطفاً مسئولیت پذیر باشید و این قوانین و نکات ایمنی را رعایت کنید :

 

هنگام شروع آتش سوزی ، مطمئن شوید که باد شدید نیست و هیچ ممنوعیت روشن کردن آتش  در منطقه اعلام نشده است.

اجاق  آتش را تا آنجا که ممکن است از شاخه های آویزان دور نگه دارید .

شما باید گودالی را که ساخته اید با سنگ محاصره کنید.

یک بیل کمپ و همچنین یک سطل آب در نزدیکی آتش نگه دارید.

مواد سوختی شما  فقط باید از چوب تشکیل شود.

مواد قابل اشتعال را از اطراف آتش دور نگه دارید

آتش هرگز نباید بدون مراقبت رها شود. توصیه می شود همیشه آتش را تحت کنترل نگهدارید

آموزش روشن-کردن-آتش بدون نیاز به کبریت و فندک

هنگام خاموش کردن آتش ، مقدار زیادی آب روی آن بریزید ، با بیل خود روی آن ضربه بزنید و سپس مقداری آب دیگر روی آن بریزید. قبل از خروج از اردوگاه ، مطمئن شوید که محل آتش سرد است. اگر نمی توانید دست  خود را روی آن نگهدارید یعنی هنوز داغ و قابل اشتعال  است ونباید همینطور رها شود .

 

گروه کوهنوردی و گردشگری کوه گرد با داشتن سالها تجربه در زمینه برگذاری تورهای کوهنوردی وگردشگری در داخل و خارج کشور و همچنین همکاری با لیدرهای مجرب و کارشناسان حرفه ای در زمینه تجهیزات کوهنوردی و طبیعت گردی آماده پاسخگویی به شما عزیزان است . برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناس ما تماس حاصل فرمایید .

 

مقالاتمرتبط

تور هایکوهگرد

خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کمپینگ جنگل های ارسباران
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آراگاتس ارمنستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کازبک گرجستان (مرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله البروس روسیه (مرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله سهند کمال (طرح سیمرغ)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کاچکار ترکیه
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله سبلان (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله اورین بام آذربایجان غربی (طرح سیمرغ)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ییلاق فیلبند
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله علم کوه (تیرماه 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور اسالم به خلخال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آرارات ترکیه (تیر 1403)
نظرات (0 نظر)