چگونه طبیعت‌گردی با کودکان را به شکل سرگرم کننده‌ای برنامه ریزی کنیم

مقالات
آشنایی با اصول طبیعت‌گردی با کودکان
680 بازدید
کوهگرد
شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲

طبیعت‌گردی با کودکان How to Make Hiking Fun with Kids می‌تواند تجربه خوبی باشد به شرطی‌که بدانید چگونه آنها را در طول این فعالیت فیزیکی سرذوق بیاورید و سرگرمشان کنید.

طبیعت‌گردی با کودکان و فواید حاصل از آن

پیاده‌روی خانوادگی راهی عالی برای تشویق بچه‌ها به فعال بودن و ارتباط با طبیعت است. به علت گسترش بازیهای کامپیوتری و جذابیت‌های کاذب دنیای مجازی، کودکان تمایل زیادی به انجام فعالیت‌های فیزیکی ندارند و در بیشتر مواقع جدا کردن آنها از موبایل و تبلت و کامپیوتر می‌تواند بسیار سخت و یا غیر ممکن باشد !

گاهی برای اینکه بتوانید آنها را برای چند ساعت از دنیای مجازی دور کنید ممکن است مجبور شوید امتیازاتی برای آنها قایل شوید(رشوه دهید )، حتی وقتی که موفق شدید که آنها را به دل طبیعت بیاورید ممکن است بعد از یکی دو ساعت شروع به غر زدن و شکایت کنند که حوصله‌شان سر رفته است!

حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه طبیعت‌گردی با کودکان را به فعالیتی سرگرم کننده وجذاب تبدیل کنیم؟

چه در پارک جنگلی نزدیک محل سکونت خود طبیعت‌گردی کنید یا در مکانی جدید و دور از شهر، نکاتی وجود دارد که در صورت شناخت و رعایت آن‌ها می‌توانید طبیعت‌گردی و پیاده‌روی خاطره‌انگیزی را در کنار خانواده و فرزندانتان تجربه کنید. در این مقاله قصد داریم تا برخی از این نکات را با شما به اشتراک بگذاریم با ما همراه باشید.

 

پیاده روی خود را با هم برنامه ریزی کنید و در مورد ماجراجویی صحبت کنید

اجازه دهید بچه‌ها در انتخاب مقصد نظر داشته باشند، به عبارت دیگر در هنگام برنامه ریزی برای سفر از کودکان نیز مشورت بخواهید، حتی اگر سن آنها خیلی کم است می‌توانید انتخاب‌هایی به آنها بدهید، مثلا کنار رودخانه کمپ کنید یا اینکه به داخل جنگل بروید؟

کدام مکان برای پیاده‌روی جالب‌تر است؟ کوهنوردی بهتر است یا جنگل‌نوردی؟ با مشارکت فرزندان در برنامه ریزی، در واقع احساس مالکیت نسبت به سفر را در آنها بوجود می‌آوردید، هیچ‌کس دوست ندارد با حس اجبار وارد فعالیتی شود، این واقعیت در مورد کودکان نیز صدق می‌کند.

چگونه برای طبیعت‌گردی با کودکان برنامه ریزی کنیم

با اندکی مطالعه و تحقیق می‌توانید با انواع برنامه‌ها و روش‌های سودمند برای سرگرم کردن بچه‌ها در کمپینگ و همچنین طبیعت‌گردی با کودکان را بیاموزید.

 

به فرزندان خود یک “وظیقه” اختصاص دهید

بچه ها عاشق داشتن مشاغل معنی‌دار هستند. در مسیر، مسئولیت هایی را به فرزندان خود محول کنید. بگذارید به نوبت گروه را رهبری کنند. یک نقشه چاپ شده به فرزندتان بدهید و او را مسئول مسیریابی کنید. یا به آنها لقب پزشک بدهید و بگذارید کیت کمک های اولیه را حمل کنند.

مُحول کردن یک وظیقه مشخص به فرزندتان این حس را در او برمی‌انگیرد که عضوی موثر در گروه است و همین احساس تمایل او را برای همکاری با گروه افزایش می‌دهد، این روش در عین سادگی برنامه گردشگری شما را  به سفری آموزشی و مفید تبدیل می‌کند. به این ترتیب طبیعت‌گردی با کودکان می‌تواند از یک پیاده‌روی ساده و به فعالیتی جذاب تبدیل شود.

 

برای سفر از دوستان خود دعوت کنید

بچه‌های دیگر می توانند بهترین انگیزه در مسیر باشند. از دوستان فرزندتان یا خانواده دیگری دعوت کنید تا با شما به پیاده‌روی بروند. بچه‌ها آنقدر مشغول کاوش با دوستانشان می‌شوند که احتمالاً فراموش می‌کنند از شما بپرسند که چه زمانی به مصد خواهید رسید. اگر در مسیر با بچه‌های دیگر برخورد کردید، اجازه دهید بچه‌هایتان با آنها ارتباط برقرار کنند.

طبیعت‌گردی با کودکان می‌تواند فرصت مناسبی برای افزایش مهارتهای اجتماعی نیز فراهم کند. پیاده‌روی در کنار بچه‌های دیگر و طرح آشنایی با آنها و همچنین برنامه ریزی برای بازیهای سرگرم کننده گروهی تاثیر بسزایی بر رشد شخصیت کودک شما دارد.

 

از برنامه‌های جهت‌یابی استفاده کنید

در حالی که هدف اصلی شما برای طبیعت‌گردی دور کردن بچه‌ها از تجهیزات الکترونیکی است، اما استفاده از یک برنامه جهت‌یابی در سفر می‌تواند به بچه‌هایتان آموزش و انگیزه دهد. با این روش می‌توانید نحوه استفاده مفید از ابزاری مثل موبایل را به آنها آموزش دهید.

یادگیری بکار بردن برنامه‌های سودمندی مثل GPS و یا مکان‌یابهای مختلف مثل گوگل‌مپ به آن‌ها اجازه می‌دهد ببینند کجا می‌روند، کجا هستند و همچنین مسیر خود را علامت‌گذاری کنند.

توانایی جهت‌یابی در طبیعت جزء مهارت‌های بقاء به‌شمار می‌رود و چه بهتر که در دوران کودکی آموزش داده شود، طبیعت‌گردی با کودکان فرصتی مناسب برای کسب مهارتهای کاربردی و تجربه عینی در زندگی است که در هیچ مدرسه و یا آموزشگاهی در اختیار کودکان قرار نمی‌گیرد .

 

با سرعت آنها راه بروید

به فرزندانتان اجازه دهید سرعت پیاده‌روی را تنظیم کنند، حتی خیلی کندتر از آنچه شما می‌روید. برای بچه ها، سفر اغلب مهمتر از مقصد است. زمان زیادی را برای پیاده‌روی در نظر بگیرید تا عجله نکنید جنبه سرگرم کنندگی سفر را فراموش نکنید.

چگونه طبیعت‌گردی با کودکان را به فعالیتی سرگرم کننده تبدیل کنیم

سرعت آهسته‌تر به شما این امکان را می‌دهد که رویدادها و ماجراهای مسیر را از دید کودکان خود. آنها می خواهند همه چیز را لمس و احساس کنند، یک گیاه و یا حشره‌ای خاص می‌تواند توجه آنها را جلب کند.

شتاب نداشته باشید با آنها همراه شوید، در خلال این همراهی صبورانه گاهی چیزهایی را می‌‌بینید که شاید هرگز به آن توجه نداشته‌اید! طبیعت‌گردی با کودکان می‌تواند سرعت شما را کاهش دهد تا دمی به اطراف نگاه کنید و در لحظه حال زندگی کنید .

 

تعداد زیادی تنقلات بسته بندی کنید

بچه‌ها سریعتر از آنچه فکر می کنید کالری می‌سوزانند. بسته بندی انواع تنقلات را فراموش نکنید . در هنگام انتخاب خوراکی‌ها از کودکتان نظر بخواهید، یا هنگام بسته‌بندی کردن این اقلام از او کمک بگیرید و از او بخواهید مقداری از خوارکی‌ها را درکوله خود حمل کند. این ممکن است زمان خوبی باشد تا خوراکی‌های مورد علاقه‌شان را فقط در مناسبت‌های خاصی دریافت کنند.

 

پیشنهاد پاداش

برای اینکه در کودکتان انگیزه‌ای برای پیاده‌روی ایجاد کنید بسیار سودمند است که به او پیشنهاد پاداش بدهید، مثلا در ازاء پیمودن مسافت مشخصی به او جایزه بدهید، یا اینکه به او بگویید اگر تعداد معینی از یک گیاه خاص را در طول مسیر شناسایی کرد جایزه‌ای برای او درنظر خواهید گرفت. این جایزه می‌تواند در حد یک برچسب و یا مُهردستی ساده باشد اما انگیزه خوبی برای کودک بوجود می‌آورد.

همچنین جایزه پایان مسیر نیز می‌تواند بسیار مفید باشد مخصوصاً اگر اجازه دهید کودکتان تا حدی در آن انتخاب داشته باشد. به عنوان مثال می‌توانید به آنها وعده دهید وقتی به مقصد رسیدید مکان نصب چادر را او انتخاب کند و یا خوراکی مورد علاقه‌اش را دریافت خواهد کرد و… .

 

هیچ ردی در طبیعت از خود باقی نگذار

هرگز زود نیست که به فرزندان خود اصول حفاظت از محیط زیست را آموزش دهید تا تأثیر آنها را در فضای باز به حداقل برسانید. آنها را تشویق کنید که نگاه کنند و لمس کنند، اما چیزها را در جایی که هستند رها کنند.

آنها را به چالش بکشید تا ببینند چگونه می توانند به طبیعت احترام بگذارند، برای مثال، احترام به حیات وحش، دفع صحیح زباله ها در طبیعت. در حالی که در حال پیاده روی هستید بازی‌ها و فعالیت‌هایی را پیدا کنید که می‌توانید با بچه‌هایتان در خارج از خانه انجام دهید.

 

ثبت رویدادهای سفر

یک دفترچه یادداشت، دفترچه نقاشی یا یک دوربین همراه داشته باشید (دوربین های فوری عالی هستند) و کودکان خود را تشویق کنید که لحظات و صحنه‌های مورد علاقه خود را در طول طبیعت‌گردی ثبت کنند.

به آنها اجازه دهید وسایل خود را حمل کنند

حتی کوچکترین بچه ها از حمل یک کوله پشتی (کوچک) لذت می برند. فقط چند مورد مانند تنقلات یا سوت به آنها بدهید. بچه های بزرگتر ممکن است دوربین دوچشمی یا عصای مخصوص راهپیمایی خود را بخواهند.

آموزش مهارت های بقا همراه با طبیعت‌گردی با کودکان

رعایت همین موارد به ظاهر ساده اشتیاق کودکان را برای پیاده‌روی وانجام فعالیت‌های خارج از خانه افزایش می‌هد. داشتن برنامه‌هایی مثل طبیعت‌گردی و کوهنوردی خانوادگی سطح انرژی را در کودکتان بالا برده و توان حل مسئله، و بردباری و روحیه همکاری جمعی را افزایش می‌هد.

 

گروه کوهنوردی و طبیعت گردی کوه گرد با داشتن سالها تجربه در زمینه برگذاری تورهای کوهنوردی و طبیعت گردی در داخل و خارج کشور و همکاری با لیدرهای با تجربه و کارشناسان حرفه ای در زمینه ابزارهای کوهنوردی و طبیعت گردی آماده پاسخ گویی به شما عزیران است.

با مشورت و راهنمایی کارشناس مجموعه ما می توانید از مراکز معتبر و قابل اعتماد تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کرده و از کیفیت و اصالت آنها مطمئن باشید . برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناس ما تماس حاصل فرمایید.

 

مقالاتمرتبط

تور هایکوهگرد

خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور اسالم به خلخال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله سبلان (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کمپینگ جنگل های ارسباران
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله دماوند ( خرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کازبک گرجستان (مرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله اورین بام آذربایجان غربی (طرح سیمرغ)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله سهند کمال (طرح سیمرغ)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله توچال (نوروز 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله علم کوه (تیرماه 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ییلاق فیلبند
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کلیمانجارو
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آرارات ترکیه (تیر 1403)
نظرات (0 نظر)