آشنایی با مقاصد طبیعت‌گردی در استان فارس

مقالات
آشنایی با مقاصد طبیعت‌گردی در استان فارس
828 بازدید
کوهگرد
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲

طبیعت‌گردی در استان فارس A Remarkable Journey Around Shiraz آن‌هم در ایام نوروز، تجربه‌ای دلپذیر است که شیرینی آن تا مدت‌ها از یادتان نخواهد رفت.

در بیشتر موارد قصد ما از سفر به شیراز و استان فارس بازدید از آثار تاریخی و باستانی آن است اما استان فارس علاوه بر میراث‌فرهنگی گذشتگان طبیعت زیبایی نیز دارد که در فصل بهار به زیباترین شکل ممکن آماده میزبانی از طبیعت دوستان است.

آشنایی با روستای قلات یکی از طبیعت‌گردی در استان فارس

تفاوت نمی‌کند که اهل طبیعت‌گردی باشید یا عاشق دیدار از اماکن تاریخی و کشف راز و رمزهای نهفته در آن، استان فارس هر طبع و ذائقه‌ای را راضی می‌کند و مطمئن باشید با خاطرات خوشی به خانه برمی‌گردید.

در این مقاله قصد داریم با مقاصد طبیعت‌گردی در استان فارس آشنا شویم با ما همراه شوید.

 

روستای قلات، پنجره‌ای به طبیعت زیبای استان فارس

یکی از زیباترین روستاهای استان فارس که در مرکز شهرستان شیراز قرار دارد روستایی به نام قلات است.

روستای قلات در فاصله 36 کیلومتری از شمال غرب شهر شیراز واقع شده است. پس از طی نمودن مسیر، پدیدارشدن روستایی سرسبز آن هم در انتهای جاده‌ای تقریباً خشک شما را هیجان‌زده خواهد کرد.

موقعیت خاص جغرافیایی و شرایط مطلوب آب‌وهوا در فصل گرم سبب شده تا این روستا یکی از مقاصد محبوب طبیعت‌گردی در استان فارس باشد و به همین دلیل امکانات رفاهی خوبی از جمله رستوران‌های سنتی، اقامتگاه‌های محلی برای پذیرایی از بازدیدکنندگان در آن فراهم شده است.

بازدید از روستای قلات با بافتی قدیمی و خانه‌های کاهگلی که سال‌ها از عمرشان می‌گذرد و آبشارهای متعدد که سرود طراوت و زندگی را می‌خوانند هر طبیعت دوستی را سر ذوق می‌آورد.

اما روستای قلات علاوه بر زیبایی طبیعی، از میراث تاریخ بشر نیز بی‌نصیب نمانده و داری کلیسایی قدیمی است که قدمت آن به دوره پهلوی اول بازمی‌گردد.

این کلیسا توسط میسیونرهای مذهبی در فاصله جنگ جهانی اول و دوم برای مسیحیان ساکن در روستا بنا شد اما پس از مهاجرت آنها در طول زمان به ویرانه‌ای بدل گشت.

از دیگر جاذبه‌های روستا می‌توان به آسیاب‌های آبی، گورستان روستا، موزه مردم‌شناسی، بازار قدیمی و سنگ‌فرش شده، قلعه قزل ارسلان و … اشاره کرد.

دیدار از آبشار مارگون

اگر از یک ایرانگرد باتجربه سراغ زیباترین آبشار ایران را بگیرید بدون شک پاسخ او آبشار مارگون است. این آبشار باشکوه در 151 کیلومتری شیراز در دره‌های غربی شهرستان اردکان قرار دارد.

این آبشار با بلندای 70 متر و عرض 100 متر یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود. آبشار مارگون از لحاظ گیرایی مناظر طبیعی، مقدار آب خروجی با آبشار شوی دزفول قابل قیاس است. آبشار مارگون پرطرف‌دارترین مقصد طبیعت‌گردی در استان فارس است.

اکثر آبشارها در حقیقت ادامه جریان رودخانه‌ای هستند که از پرتگاهی فرومی‌ریزد اما آبشار مارگون چنین نیست و همین موضوع یکی از جذابیت‌های آن است.

آبشار مارگون یکی از زیباترین مقاصد طبیعت‌گردی در استان فارس

اگر به بالای آبشار نگاهی کنید رودخانه‌ای نخواهید دید! آبشار مارگون حاصل جوشش بی‌وقفه چندین چشمه است که در نهایت تجمیع آب آنها این آبشار زیبا را خلق می‌کند.

البته دیواره صخره‌ای آبشار نیز جایگاه چندین چشمه است که بر حجم آب می‌افزایند. آبشار مارگون بلندترین آبشار چشمه‌ای جهان است‌. آب این آبشار سرچشمه رودخانه‌ای است که تا نزدیکی شهر اردکان جاری است‌، در نهایت آب رودخانه به رودی بزرگ‌تر به نام کمهر می‌ریزد.

از جاده اصلی تا آبشار، مسیری هموار و سیمانی است که به‌راحتی تمام افراد می‌توانند آن را پیمایش کنند. در فصل بهار با سرسبز شدن محیط اطراف از پیاده‌روی خود بیشتر لذت خواهید برد مخصوصاً سرسبزی بدنه و اطراف آبشار منظره‌ای خیره‌کننده را خلق می‌کند و در روزهای آفتابی می‌توانید تصویر رنگین‌کمان را در میان قطرات رقصان آب تماشا کنید.

 

غارنوردی در آبشار مارگون

زیبایی آبشار مارگون فقط ظاهری نیست بلکه در باطن آن نیز چیزهایی برای دیدن و کشف کردن وجود دارد. در دیواره آبشار غاری قرار دارد که دسترسی به آن فقط توسط غارنوردان ماجراجو و مجهز امکان‌پذیر است در این مقصد باید طبیعت‌گردی در استان فارس را با چاشنی هیجان ترکیب کنید.

این غار از نوع آبی است و برای ورود به داخل آن حتماً باید علاوه بر ابزارهای مناسب غارنوردی مهارت شنا نیز داشته باشید. آب جاری در بستر غار از جریانات منطقه کمهر سرچشمه گرفته و در نهایت به آبشار مارگون می‌ریزد.

هرچند که دهانه اصلی غار در دیواره آبشار قرار دارد اما فشار حاصل از ریزش آب مانع از دسترسی به آن می‌شود و برای داخل شدن به غار چاره‌ای جز دورزدن کوه ندارید.

البته این مسیر نیز چندان راحت نیست و برای اینکه به‌راحتی به مقصد برسید لازم است راهنمای محلی داشته باشید. سختی مسیر و دوری از دسترس عموم آن را مکانی بکر و دست‌نخورده باقی گذاشته است‌. اگر در فصل پربارش به دهانه غار برسید هنگام ورد به داخل آن شاهد عمق قابل‌توجه آب خواهید بود تا جای که ممکن است تا گردن در آب فرو روید.

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو در حدفاصل بین شهر شیراز و سروستان در استان فارس قرار دارد. این دریاچه نام‌های دیگری نیز دارد و با اسامی مهلو، مهلویه، ماهلویه، جنکال و دریاچه نمک نیز شناخته می‌شود. این دریاچه نیز یکی از مقاصد مناسب طبیعت‌گردی در استان فارس محسوب می‌شود.

طبیعت‌گردی در استان فارس و بازدید از دریاچه مهارلو

آب دریاچه مهارلو شور و وسعت آن چیزی حدود 25000 هکتار است. سالانه مقدار قابل‌توجهی نمک از این دریاچه استخراج می‌شود. منبع تغذیه آب دریاچه چند چشمه زیرزمینی و سه رود فصلی سلطان‌آباد و رودخانه خشک شیراز و رودخانه سروستان است.

به علت بالا بودن میزان شوری آب، دریاچه خالی از ماهی است اما گونه‌هایی از دوزیستان، خزندگان و پستانداران در آن دیده می‌شوند.

پرندگان نیز به محیط امن این دریاچه پناه می‌آورند که مهم‌ترین گونه در میان آنها فلامینگو است البته سایر پرندگان مثل آنقو تنج کاکایی و گیلانشاه، سلیم، آبچلیک، حواصیل، اردک سبز و مرغابی را می‌توان برشمرد.

اگر عاشق تماشای پرندگان هستید، دریاچه مهارلو یکی از بهترین مکان‌ها برای انجام این‌گونه فعالیت‌ها است.

چرا دریاچه مهارلو قرمز است؟

رنگ آب دریاچه در فصول پرباران و خنک آبی‌رنگ است اما با افزایش دما و به دنبال آن بالارفتن میزان تبخیر دریاچه غلظت املاح بسیار زیاد شده و شرایط برای شکوفایی جلبک دونالیلاسالینا مهیا می‌شود.

این جلبک نمک‌دوست بوده و برای مقابله با میزان زیاد املاح، رنگ‌دانه کاروتنوئید تولید می‌کند که مسئول رنگ قرمز دریاچه است. در چنین شرایطی هیچ موجود زنده‌ای در آب دریاچه دوام نمی‌آورد به جز نوعی میگوی کوچک به نام آرتمیا که آن هم برای زندگی در آب‌های شور سازگاری پیدا کرده است.

معمولاً اگر حوالی اردیبهشت به دریاچه سر بزنید رنگ دریاچه را صورتی خواهید دید. بدیهی است که هوای منطقه در چنین شرایطی بسیار گرم است. بهترین فصل برای طبیعت‌گردی در استان فارس و بازدید از دریاچه مهارلو نیمه دوم سال از پاییز تا فروردین است.

 

دشت ارژن بهشت استان فارس

دشت ارژن معروف‌ترین مقصد طبیعت‌گردی در استان فارس است، این دشت در 60 کیلومتری شیراز و در حوالی شهر کازرون قرار دارد. با فرارسیدن فصل بهار سیل گردشگران به این منطقه خوش‌آب‌وهوا سفر می‌کنند.

بازدید از دشت ارژن جذاب ترین مقصد طبیعت‌گردی در استان فارس

دشت ارژن در پای کوه‌های زاگرس قرار گرفته و همین عامل سبب شده که دارای هوای مناسبی باشد. وجود دریاچه، کتیبه‌های تنگه شاپور در شمال غرب، دشت سرسبز با انواع مختلف گیاهان به‌خصوص گل نرگس و آبشار چرو، کافی است تا این مکان را به یکی از جذاب‌ترین نقاط گردشگری در استان فارس تبدیل کند.

البته بازدید از دریاچه پریشان و شهر تاریخی بیشاپور نیز که در همسایگی دشت ارژن هستند خالی‌ازلطف نیست.

 

گروه کوهنوردی و طبیعت گردی کوه گرد با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه برگزاری تورهای کوهنوردی و طبیعت‌گردی در داخل و خارج کشور و همکاری با لیدرهای باتجربه و کارشناسان حرفه‌ای در زمینه ابزارهای کوهنوردی و طبیعت‌گردی آماده پاسخ‌گویی به شما عزیزان است.

با مشورت و راهنمایی کارشناس مجموعه ما می‌توانید از مراکز معتبر و قابل‌اعتماد تجهیزات موردنیاز خود را خریداری کرده و از کیفیت و اصالت آنها مطمئن باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناس ما تماس حاصل فرمایید.

مقالاتمرتبط

تور هایکوهگرد

خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور اسالم به خلخال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کویر ابوزیدآباد
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ییلاق فیلبند
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آراگاتس ارمنستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ترکینگ دور آناپورنا نپال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور جنگل الیمستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله علم کوه (تیرماه 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آرارات ترکیه (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله سهند کمال (طرح سیمرغ)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور جنگل ابر شاهرود
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کاچکار ترکیه
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کازبک گرجستان (مرداد 1403)
نظرات (0 نظر)