طبیعت‌گردی در ماسال

مقالات
طبیعت‌گردی در ماسال
1117 بازدید
کوهگرد
پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲

طبیعت‌گردی در ماسال Masal village in Gilan تجربه‌ای عالی و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی است. جاذبه‌های طبیعی زیادی در ایران وجود دارد که فقط با کلمه بهشت می‌توان اوج زیبایی آنها را وصف کرد، و انصافاً ماسال یکی از آنها است.

طبیعت‌گردی در ماسال وشناخت جاذبه های طبیعی منطقه

اگر نام ماسال را در گوگل جستجو کنید با عکس‌هایی روبه‌رو می‌شوید زیبایی آنها  هوش ازسرتان می‌برد. شاید در ابتدا باور آن مشکل باشد که این عکس‌ها متعلق به طبیعت ایران است.

منطقه کوهستانی سرسبز پوشیده در لفاف ابر و مه، کلبه‌های روستایی ساخته‌شده از چوب و گل، اسب‌های زیبای در حال پرسه و چَرا در مراتع، گل‌های وحشی پراکنده در هر سو، رقص زیبای ابر و مه در میان‌دامنه جنگلی کوهستان که گاهی همچون اقیانوس همه‌چیز را در خود غرق می‌کند و تخیل را به پرواز وامی‌دارد!

اگر عاشق گشت‌وگذار در مناطق شمالی کشور هستید، طبیعت‌گردی در ماسال را نباید از دست بدهید، با ما در کوه گرد همراه باشید تا با این منطقه زیبا بیشتر آشنا شوید.

 

ماسال در کجا قرار دارد

ماسال منطقه‌ای کوهستانی در استان گیلان است. این شهر در 50 کیلومتری رشت در کنار کوه‌های تالش بناشده است. زبان بومیان منطقه تالشی است. ارتفاع ماسال از سطح دریا 84 متر است و بعد از رودبار دومین شهر مرتفع استان گیلان محسوب می‌شود.

ماسال به معنای کوه‌وار یا کنار کوه یا دارای کوه است بی‌گمان قرار گرفتن این شهر در کنار کوه دلیل اصلی انتخاب این نام برای آن بوده است.

از شهر ماسال رودخانه‌ای به نام خالکایی می‌گذرد که در ابتدا نقش موثری در توسعه کشاورزی و رونق منطقه داشته است. جالب است بدانید که ماسال در گذشته به علت مجاورت با این رودخانه، تحت عنوان رودکنار شناخته می‌شد.

شهر ماسال از شمال با رضوانشهر، از جنوب با فومن و صومعه‌سرا و از جنوب غرب با خلخال و استان اردبیل همسایه است.

ییلاق ماسال به سبب قرار گیری در ارتفاعات گیلان و همجواری با استان اردبیل دارای طبیعتی منحصر‌بفرد و رویایی است. بسیاری از گردشگران به منظور طبیعت‌گردی در ماسال به این نقطه از کشور سفر می‌کنند.

مسیر دسترسی به ماسال

از تهران تا شهر ماسال 360 کیلومتر فاصله است. برای رسیدن به این منطقه زیبا باید وارد آزادراه تهران –قزوین شوید سپس وارد جاده قزوین- رشت شده و نرسیده به  شهر رشت وارد خروجی فومن-سراوان شوید با ادامه این مسیر به ماسال خواهید رسید.

طبیعت‌گردی در ماسال و آشنایی با طبیعت بکر آن

این روزها به لطف اَپ های مسیریاب مانند «نشان» می‌توانید به‌راحتی بهترین مسیر دسترسی به نقاط مختلف گردشگری کشور را پیدا کنید و دیگر حتی نیازی به نگاه کردن تابلوهای راهنما کنار جاده نیز نخواهید داشت، پس نگران گم‌شدن نباشید!

بام سبز ماسال

بام سبز ماسال یکی از نزدیک‌ترین جاذبه‌های گردشگری اطراف شهر ماسال محسوب می‌شود و در یک کیلومتری آن قرار دارد.

شهرت این نقطه به علت چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای است از شهر ماسال و حتی شهرستان‌های بندرانزلی و صومعه‌سرا به نمایش می‌گذارد. دیدن مناظر منطقه آن‌هم از این ارتفاع چیزی است که هر گردشگری باید یک‌بار در زندگی خود تجربه کند.

طبیعت‌گردی در ماسال با دیدار از بام سبز تازه آغاز می‌شود چراکه زیبایی سحرانگیز آن شمارا تشویق می‌کند تا به ییلاقات مرتفع منطقه سری بزنید و با شگفتی‌هایش بیشتر آشنا شوید.

ییلاق اولسبلنگاه

اولسبلنگاه منطقه‌ای ییلاقی است که در ارتفاعات تالش و در غرب استان گیلان قرار دارد. این روستا درواقع ییلاق اهالی شهر ماسال محسوب می‌شود که با فرارسیدن تابستان و گرما به آن منطقه نقل‌مکان می‌کنند.

ییلاق اولسبلنگاه در ارتفاع 1489 متری از سطح دریا و در میان کوه‌ها قرار دارد. این منطقه به لطف دوراندیشی سازمان منابع طبیعی از دست طماع زمین‌خواران و شهرک‌سازی حفظ‌شده است.

ساخت‌وساز در منطقه فقط با چوب انجام می‌شود به این شکل طبیعت بکر منطقه آسیب  نمی‌بیند و البته کلبه‌های چوبی احداث‌شده زیبایی ییلاق را صد چندان می‌کنند.

لازم به ذکر است که برق روستا از طریق پنل خورشیدی یا موتوربرق تعمین می‌شود و آب شرب نیز از چشمه‌های موجود در روستا مورداستفاده قرار می‌گیرد.

باید گفت که اولسبلنگاه یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی در ماسال به شمار می‌رود و هرساله با فرارسیدن فصل تابستان گردشگران بسیاری به این منطقه سفر می‌کنند.

یکی از نکات مثبت این ییلاق قابل‌دسترس بود با ماشین شخصی است درنتیجه با خانواده و بدون هیچ محدودیت خاصی می‌توانید از این منطقه جذاب دیدن کنید. به یاد داشته باشید که جاده اولسبلنگاه باریک است و چندان کیفیت خوبی ندارد در فصول پربارش لغزنده است و باید مراقب باشید.

طبیعت‌گردی در ماسال و آشنایی با ییلاق اولسبلنگاه

معنای اولسبلنگاه

نام تالشی اولسبلنگا از دو بخش «اولس » به معنای درخت ممرز و «بلنگاه» بامعنی جای بلند است یعنی ارتفاعی که در آن درخت ممرز رشد می‌کند.

این درخت خزان پذیر از گونه‌های درختی متعلق به جنگل‌های هریکانی است. و از ارتفاع 600 متر بالاتر از دریا رشد می‌کند.

یکی از جذابیت‌های منحصربه‌فرد طبیعت‌گردی در ماسال گشت‌وگذار در میان درختان میوه جنگلی در اطراف ییلاق‌های این منطقه است.

اقامت در اولسبلنگاه

برای اقامت در روستای اولسبلنگاه می‌توانید با رعایت فاصله از محدوده زندگی بومیان چادر بزنید و شب را در چادر و طبیعت بکر منطقه بگذرانید.

اجاره کلبه چوبی از اهالی روستا گزینه دیگری است که آن‌هم لطف خودش را دارد. خوابیدن در یک کلبه چوبی آن‌هم کنار شومینه یا بخاری که با چوب می‌سوزد، تجربه‌ای است که هرجایی نمی‌توانید آن را به‌دست بیاورید.

هتل سه طبقه فردین معصومی، تنها هتل موجود در منطقه است که برای اقامت شبانه می‌توانید انتخاب کنید.

بعضی ارتفاعات ماسال را شبیه به سویس می‌دانند، بی‌تردید با مشاهده دهکده ییلاقی اولسبلنگاه شما هم آن را تایید خواهید کرد.

ییلاق سوئه‌چاله

قدم زدن در ارتفاعات و ییلاق‌های ماسال مطمئناً یکی از بهترین فعالیت‌هایی  است که می‌توانید انجام دهید. راه رفتن در چنین هوای پاکی انرژی حیاطی شمارا افزایش می‌دهد و بهترین فرصتی است که می‌توانید از آرامش طبیعت نهایت استفاده را ببرید.

در ارتفاع بالاتر روستای اولسبلنگاه، دشت آلاله و ییلاق سوئه‌چال قرار دارد. به دلیل ارتفاع زیاد این منطقه چشم‌اندازی وسیع از مناظر اطراف را ارائه می‌دهد. ییلاق سوئه‌چاله 4 کیلومتر با اولسبلنگاه فاصله دارد.

طبیعت‌گردی در ماسال با پیاده‌روی در این منطقه به اوج خود می‌رسد. بهتر است کفش مناسب پیاده‌روی به همراه داشته باشید. سو در زبان تالشی به معنای گلپر است و به دلیل رویش وسیع گلپر در منطقه به این نام شناخته می‌شود.

بهترین فصل برای بازدید از ییلاق‌های ماسال

به‌طورکلی نیمه اول سال یعنی از اواسط اردیبهشت تا شهریور مناسب‌ترین فصل برای بازدید از ارتفاعات ماسال مخصوصاً ییلاق اولسبلنگاه است چراکه هوا در این موقع سال معتدل و مطبوع است.

برای مشاهده پدیده اقیانوس ابر و مه اواسط بهار و پاییز بهترین زمان برای مسافرت به این منطقه است. به یاد داشته باشید نیمه دوم سال به‌خصوص زمستان و حتی اوایل بهار یعنی فروردین ارتفاعات ماسال پوشیده از برف و بسیار سرد است بنابراین زمان مناسبی برای مسافرت نیست.

کلام آخر

دیدنی‌های ماسال در یک مقاله نمی‌گنجد زیرا به هر گوشه که بنگری شگفتی طبیعت چیز جدیدی برای ارائه و غافلگیری شما دارد. منطقه گردشگری ماسال مملو از جاذبه‌های طبیعی و حتی آثار تاریخی است.

طبیعت‌گردی در ماسال و شناخت روستاهای زیبای منطقه

ماسال به علت نزدیکی به کوه‌های تالش به‌عنوان شهر آبشارها نیز شناخته می‌شود. یکی از زیباترین آبشارهای گیلان به نام آبشار رامینه در این منطقه قرار دارد. همچنین بلندترین غار آبی کشور به نام غار آویشو یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه ماسال به شمار می‌رود. طبیعت‌گردی در منطقه زیبای ماسال بدون تردید تجربه‌ای فوق‌العاده است که هرگز فراموش نمی‌کنید.

 

گروه کوهنوردی و طبیعت گردی کوه گرد با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه برگزاری تورهای کوهنوردی و طبیعت‌گردی در داخل و خارج کشور و همکاری با لیدرهای باتجربه و کارشناسان حرفه‌ای در زمینه ابزارهای کوهنوردی و طبیعت‌گردی آماده پاسخ‌گویی به شما عزیزان است.

با مشورت و راهنمایی کارشناس مجموعه ما می‌توانید از مراکز معتبر و قابل‌اعتماد تجهیزات موردنیاز خود را خریداری کرده و از کیفیت و اصالت آنها مطمئن باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناس ما تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

 

 

مقالاتمرتبط

تور هایکوهگرد

خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کازبک گرجستان (مرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کاچکار ترکیه
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله البروس روسیه (مرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله سبلان (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کمپینگ جنگل های ارسباران
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله اورین بام آذربایجان غربی (طرح سیمرغ)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله سهند کمال (طرح سیمرغ)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کویر ابوزیدآباد
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور جنگل الیمستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله علم کوه (تیرماه 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ترکینگ دور آناپورنا نپال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله دماوند ( خرداد 1403)
نظرات (0 نظر)