آشنایی با تاثیرات مثبت طبیعت گردی خانوادگی بر رشد و توسعه روابط والدین و فرزندان

مقالات
فواید طبیعت گردی خانوادگی
795 بازدید
کوهگرد
شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲

طبیعت گردی خانوادگی Families who hike together, stay together ، ضمن ایجاد فرصت مناسب  ارتباط با بچه ها ، به اتحاد والدین و کودکان کمک می کند. در حالی که با اعضای خانواده در حال طی کردن مسیری در طبیعت هستید ، می توانید شکافهای ایجاد شده بر اثر مشغله های روزمره را ترمیم کنید .

آشنایی با فواید طبیعت گردی خانوادگی

خانواده های مدرن امروزی بسیار پرمشغله هستند ! برنامه زندگی کودکان با انواع کلاسهای آموزشی پر شده است و در مقابل والدین در تلاش بی وقفه برای ایجاد تعادل بین کارهای بیرون از خانه ، رساندن فرزندان به کلاس ها و برنامه های از پیش تعین شده و رسیدگی به کارهای منزل هستند .

به نظر می رسد در یک هفته فرصت های کمتری برای گذراندن وقت در کنار یکدیگر وجود دارد. تصویر سنتی خانواده که کنار هم سر میز صبحانه نشسته اند، با اعضای خانواده که در حال حرکت غذا می خورند، در حالی که برای رسیدن به تعهد کاری بعدی، تمرین فوتبال یا بازی عجله دارند، جایگزین شده است.

اگرچه این روند باعث توسعه  صنعت فست فود شد ، اما از طرف دیگر موجبات تخریب انسجام خانواده و فقدان احساس با هم بودن را فراهم کرد .

ارتباط کم خانوادگی آثار مخربی را به جای می گذارد . با گذشت زمان، اعضای خانواده احساس بی ارتباطی، خالی بودن و نداشتن خاطرات مثبت خانوادگی خواهند داشت .خاطرات شیرین با هم بودن منبع انرژی است که در روزهای سخت زندگی بسیار حیات بخش است .

هر کودکی سزاوار داشتن این منبع پر قدرت انرژی است ، در حقیقت بهترین سرمایه گذاری عاطفی که والیدن می توانند برای فرزندان خود انجام دهند ساختن خاطرات شیرین و ماندگار ، از حس با هم بودن است .

مطالعات علمی ، طبیعت گردی خانوادگی را به بهبود انسجام و پیوند اعضا مرتبط می داند . بودن در طبیعت (و دور از برنامه‌های شلوغ، فضای مجازی، سایر تعهدات) زمینه‌ای آرام را فراهم می‌کند که به اعضای خانواده فرصت می‌دهد تا دوباره به هم متصل شوند، ارتباط برقرار کنند، و به عنوان اعضای خانواده نزدیک‌تر شوند.

پیاده روی خانوادگی در طبیعت می تواند یک مرکز ثقل عاطفی برای اعضای خانواده ایجاد کند. گروهی از محققان نروژی در سال 2016 دریافتند که اختصاص دادن زمان برای پیاده روی می تواند روابط اصلی خانواده را تقویت کند. در ادامه با کوه گرد همراه باشید تا با فواید طبیعت گردی خانوادگی آشنا شوید .

 

برنامه ریزی کنید و به اجرای آن پایبند باشید

حداقل هفته ای یکبار به صورت خانوادگی پیاده روی کنید. طبیعت گردی خانوادگی می تواند از چند ساعت تا چند روز متغیر باشد. به خاطر داشته باشید برای برنامه ریزی ، نیازی به انتخاب اهداف دور از دسترس و یا صرف هزینه زیاد نیست .

تاثیرات مثبت طبیعت گردی خانوادگی بر رشد شخصیت کودکان

شما می توانید یکی از مقاصد طبیعت گردی نزدیک به محل سکونت خود را انتخاب کنید و با اندکی خلاقیت و برنامه ریزی و طرح بازیهای مهیج و یا مسابقه و … ساعات سرگم کننده ای را برای کودکان خود رقم بزنید .

دقت داشته باشید که برای شروع طبیعت گردی ، از مسیرهای سخت و مکانهای پرشیب دوری کنید ، چراکه خسته گی بیش از حد باعث دلزدگی بچه ها و عدم تداوم اجرای هفتگی برنامه طبیعت گردی خانوادگی شما خواهد شد !

متعهد به طبیعت گردی خانوادگی  در تمام فصول سال باشید. اگر در زمستان در منطقه ای با برف زندگی می کنید، اجازه ندهید هوای سرد شما را از هدفتان منصرف کند. با اندکی سرمایه گذاری ، خرید تجهیزات لازم برای پیاده روی زمستانی ، لذت ، بودن در طبیعت همراه با خانواده را فراهم کنید .

شاید بگویید که این تجهزات گران هستند و از عهده هزینه آن برنمی آیید . اما در مقابل باید بدانید ، سود و منفعتی که از این سرمایه گذاری بدست می آورید ارزش بسیار زیادی دارد چراکه با سلامت روحی و جسمی خانواده شما در ارتباط است و خوشبختانه تنوع محصولات با قیمت های متنوع و با صرفه به شما کمک می کند تا بدون هزینه زیاد کفش یا لباس زمستانی مناسب طبیعت گردی خود واعضای خانواده را تامین کنید .

طبیعت گردی برای کودکان مفید است

مطالعات اخیر نشان داده است که طبیعت گردی خانوادگی بسیار مفید تر از ورزش در محیط های سرپوشیده است .در حین طبیعت گردی کودکان از مزایای اجتماعی، عاطفی و شناختی نیز بهره مند می شوند . پیوند باطبیعت شاید بهترین نتیجه این فعالیت خانوادگی است زیرا  به کودکان ارزش حفظ محیط زیست و احترام به آن را می آموزد  .

 

ابتکار عمل را توسعه می دهد

انگیزه به عهده گرفتن مسئولیت ها، انجام وظایف و ابتکار عمل اغلب ناشی از اعتماد به نفسی است که از طریق تجربیات زندگی به دست می آید.طبیعت گردی خانوادگی  می‌تواند به بچه‌ها کمک کند تا قدرت و اهمیت باانگیزه ماندن، مشارکت و آگاهی را ببینند و به آن‌ها کمک می‌کند تا حس ابتکار را افزایش دهند .

 

به کودکان اجازه می دهد تا محدودیت های خود را آزمایش کنند

آزمایش مرزها بخش طبیعی و مهمی از رشد دوران کودکی است. در طی طبیعت گردی خانوادیگی کودکان می توانند در محدوده ایمن خانواده استقامت و توانایی فیزیکی خود را آزمایش کنند . زمانی که به تنهایی یک شیب تند را فتح کنند، برای اولین بار بدون کمک کوله بار خود را حمل کنند یا رکورد طولانی ترین مسیر خود را بشکنند، هیجان زده خواهند شد.

نقش موثر طبیعت گردی خانوادگی در افزایش اعتماد به نفس کودکان

طبیعت گردی توانایی حل مسئله را در کودکان بهبود می بخشد

مقابله با مشکلی که نیاز به حل دارد ممکن است به منطق، عقل، تفکر خلاق و سایر مهارت های شناختی نیاز داشته باشد که از طریق ، تجربه توسعه یافته و بهبود می یابد.

زمان صرف شده در طبیعت گردی خانوادگی اغلب فرصت هایی را برای توسعه این مهارت های مرتبط فراهم می کند و همچنین می تواند موقعیت هایی را ایجاد کند که کودک ممکن است نیاز به حل مشکل یا تصمیم گیری اجرایی داشته باشد.

مشارکت کودکان در تصمیم گیری خانوادگی (انتخاب محل نصب چادر ، انتخاب مسیر ، یا روشن کردن آتش و …) تاثیر بسیاری در حس مسئولیت و بالارفتن اعتماد به نفس و بالاتر از همه ، حس موثر بودن  دارد .

 

آموزش مهارت های ایمنی

طبیعت گردی خانوادگی بستر مناسبی برای آموزش کاربردی کمک های اولیه و مهارتهای ایمنی به کودکان است .طبیعت گردی فرصتی عالی برای بچه‌ها فراهم می‌کند تا با ایمنی پایه که یک مهارت ارزشمند است، آشنا شوند.

 

توانایی مقابله با ناملایمات را در کودکان تقویت می کند

اگرچه ما دوست داریم از فرزندان خود در برابر همه موقعیت‌های نامطلوب محافظت کنیم، اما باید بدانید که این نه ممکن است و نه کار درستی  است.

کنار آمدن با ناملایمات گاه به گاه کاری است که آنها باید انجام دهند، ایجاد نیروی درونی برای تحمل شرایط سخت در کودکان ، با تجربه و عشق و حمایت والدین  ممکن می شود . شایان ذکر است که طبیعت گردی خانوادگی با افزایش انعطاف پذیری در برابر ناملایمات نیز مرتبط است.

مثلا اقامت شبانه در یک چادر بهترین امکانات برای استراحت را برای کودک شما فراهم نمی کند  ، اما به او می آموزد که اگر لازم باشد می شود روی زمین سخت نیز خوابید ! به او می آموزد که گاهی باید فضای خود را با دیگران قسمت کند .

 

طبیعت گردی ریسک پذیری در کودکان را بالا می برد

انجام خطرات کوچک و متناسب با سن، بخشی طبیعی و سالم از رشد کودکی است. برخی از کودکان به طور طبیعی محتاط هستند، در حالی که به نظر می رسد برخی دیگر جسور به دنیا آمده اند و حاضرند هر کاری را یک بار امتحان کنند.

استحکام روابط خانواده در طی طبیعت گردی خانوادگی

تجربه واقعی زندگی در مورد ریسک کردن به کودکان کمک می کند تا در آینده هنگام انجام آنها تصمیمات عاقلانه تری بگیرند  و طبیعت گردی خانوادگی فرصت نسبتاً ایمنی را برای آزمایش محدودیت ها و مرزهای شخصی آنها فراهم می کند.

 

گروه کوهنوردی و طبیعت گردی کوه گرد با داشتن سالها تجربه در زمینه برگذاری تورهای کوهنوردی و طبیعت گردی در داخل و خارج کشور و همکاری با لیدرهای با تجربه و کارشناسان حرفه ای در زمینه ابزارهای کوهنوردی و طبیعت گردی آماده پاسخ گویی به شما عزیران است.

با مشورت و راهنمایی کارشناس مجموعه ما می توانید از مراکز معتبر و قابل اعتماد تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کرده و از کیفیت و اصالت آنها مطمئن باشید . برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناس ما تماس حاصل فرمایید.

 

 

مقالاتمرتبط

تور هایکوهگرد

خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله البروس روسیه (مرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور اسالم به خلخال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله سهند کمال (طرح سیمرغ)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ییلاق فیلبند
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آراگاتس ارمنستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله علم کوه (تیرماه 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ترکینگ دور آناپورنا نپال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کویر ابوزیدآباد
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور جنگل الیمستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کاچکار ترکیه
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آرارات ترکیه (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کمپینگ جنگل های ارسباران
نظرات (0 نظر)