آیا طبیعت گردی زمستانی برای سلامتی مفید است

مقالات
آشنایی با فواید طبیعت گردی زمستانی
725 بازدید
کوهگرد
پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲

طبیعت گردی زمستانی winter hiking  بهترین راه حل برای رهایی  از افسردگی ناشی از تغییر فصل است  . هیچ دلیلی وجود ندارد که تصور کنید با شروع فصل زمستان باید در خانه بمانید و جلوی تلویزیون بنشینید و تا فصل بهار بدون هیچ فعالیت بدنی ، روزها را سر کنید .

فواید جمسی و روحی طبیعت گردی زمستانی

طبیعت گردی زمستانی می تواند لذت بیشتر ، مناظر خیره کننده و چالش های نفس گیر و هیجان انگیز را به شما ارائه دهد . حتی اگر در نزدیکی طبیعت زندگی نمی کنید باز هم می توانید از طریق پیمودن مسیرهای محلی ( دربند ، توچال و…) ،  پیاده روی در فصل زمستان  را امتحان کنید .

در واقع، با برنامه‌ریزی مناسب، کوهپیمایی یا گردش در طبیعت در زمستان می‌تواند به یکی از فعالیت‌های مورد علاقه‌تان تبدیل شود.طبیعت در نیمه دوم سال زیبایی و جذابیت خاص خود را با سکوتی دلنشین به طبیعت گردان هدیه می کند .

پیاده روی در فصل زمستان ، ضمن بهبود تناسب اندام ، باعث شادی ، بالا رفتن سطح اعتماد بنفس  و افزایش آرامش روحی می شود و این چیز کمی نیست !

در این مقاله با کوه گرد همراه باشید تا با منافع طبیعت گردی زمستانی آشنا شوید

 

تناسب اندام

طبیعت گردی زمستانی باعث تقویت ماهیچه ها و بهبود عملکرد آنها و البته تناسب اندام می شود . طبق مطالعات انجام شده در طی ورزش و فعالیت فیزیکی در فصل زمستان نسبت به تابستان کالری بیشتری می سوزانید و اثر چربی سوزی طولانی تر خواهد بود .

مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه پرینستون انجام شد نشان داد که میزان متابولیسم در هوای سرد می‌تواند تا 40 درصد افزایش یابد و این اثر برای 48 تا 72 ساعت دیگر باقی خواهد ماند که 15 تا 20 درصد بیشتر از هوای گرمتر است.

 

راه های موثر برای سوزاندن کالری هنگام پیاده روی در زمستان عبارتند از:

  • حمل کوله پشتی
  • راه رفتن روی زمین ناهموار
  • استفاده از عصای کوهنوردی
  • پوشیدن پوتین های کوهنوردی سنگین : پیاده روی با پوتین های کوهنوردی زمستانی به تلاش بیشتری نیاز دارد و شما کالری بیشتری می سوزانید!
  • پیاده روی در دمای سردتر، زیرا برای گرم ماندن باید کالری بیشتری بسوزانید

 

از مناظر جادویی زمستان لذت ببرید

هوا در زمستان نسبت به ماه‌های بهار/تابستان بسیار انرژی بخشتر  و شفاف‌تر است. طبیعت در این فصل شکلی متفاوت و زیبایی خیره کننده ای دارد . منظره  آرام جنگل یا دریاچه ای پوشیده از برف ارزش کیلومترها پیاده روی بر روی برف را دارد . قدم زدن در جنگل آن هم در فصل زمستان تجربه ای جدید است که باید حتماً آن را امتحان کنید .

طبیعت گردی زمستانی و فواید حاصل از آن

در این فصل طبیعت به قدری ساکت است که صدای پای خود را می شنوید ، گاهی صدای افتادن یک برگ توجه شما را به خود جلب می کند و این خلا شما را از دنیای پرهیاهوی درون و وراجیهای آزاردهنده ذهن خلاص می کند و ارزش زندگی و حس کردن لحظه ناب اکنون را به شما می چشاند .

عکاسی یکی از فعالیت های پرطرفدار در طبیعت گردی زمستانی  است ، پس دوربین خود را بردارید و به دل طبیعت بزنید ، زمستان با مناظر با شکوهش منتظر شما است .

 

پیاده روی در زمستان  چالش برانگیز است

چالش ، این روزها کلمه پرطرفداری است.  افراد بسیاری هستند که با انجام دادن کارهای عجیب و غریب سعی در به چالش کشیدن خود دارند. به لطف فضای مجازی شما می توانید نمونه های بسیاری از این قبیل فعالیت ها را مشاهده کنید . طبیعت گردی زمستانی در دامنه کوهستان  فعالیتی چالش برانگیز اما قابل دسترس‌ است و شما می‌توانید هر روز آن را انجام دهید.

بزرگ‌ترین ره آورد حاصل از چالش پیاده روی در زمستان ، آن هم در سطوح شیب دار،  افزایش استقامت است ، از آنجایکه  زندگی شهری تحرک را به حداقل رسانده است و این روزها بیشتر افراد کارمند و پشت میز نشین هستند ، حفظ تناسب اندام کار بسیار مشکلی است .

هر چه به میانسالی (دهه‌های 40 و 50 سالگی) نزدیک‌تر می‌شویم، این مهم پررنگ تر شده و دستیابی به استقامت و اندام مناسب سختتر جلوه می کند .

اما جای نگرانی نیست ، ثابت شده ، طبیعت گردی زمستانی در دامنه کوهستان ، حتی هفته ای یکبار ،  به طور محسوسی بر افزایش استقامت شما تاثیر می گذارد .

 

رفاقت

اشتراک گذاری بخش عمده ای از پیاده روی است. مردم در حین راه رفتن در یک گروه تمایل به صحبت کردن دارند و اغلب در پایان در مورد همه موضوعات بحث می کنند . یکی از رایج ترین موضوعات ، تبادل نظر در مورد حل مشکلات جهان است .

وقتی در میان افرادی با علاقه مشترک هستید  (مثلاً راه رفتن)، به احتمال زیاد موضوعات مشترکی دارید که می توانید بدون درگیری با آنها صحبت کنید. البته، رفاقت چیزی نیست که محدود به زمستان باشد.

طبیعت گردی زمستانی آن هم به صورت گروهی این فرصت را به شما می دهد تا با افراد جدیدی  آشنا شوید یا دوستیهای قدیمی خود را محکمتر کنید .

تصور کنید که با گروهی از دوستان خود پس از ساعتهای پیاده روی ، گرداگرد آتش نشسته اید و در حالیکه در مورد موضوعات مورد علاقه خود حرف می زنید یک فنجان نوشیدنی گرم میل می کنید ، دیگر چه می خواهید !

 

طبیعت گردی روابط خانوادگی را محکمتر می کند

طبیعت گردی زمستانی می تواند به سادگی یک گردش خانوادگی در حاشیه شهر و برف بازی باشد . حتی همین بازی ساده می تواند به ارتباطات خانوادگی کمک کرده و بهانه ای برای صرف زمان بیشتر افراد با یکدیگر باشد .

تحقیقات نشان می دهد که انجام فعالیت های فیزیکی چالش برانگیز می تواند روابط شما را تقویت کند، مطالعه ای که در سال 2000 در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شد، نشان داد که زوج ها پس از انجام چالش های فیزیکی یا فعالیت های مشترک، احساس رضایت بیشتری از روابط خود داشتند.

طبیعت گردی زمستانی و استحکام روابط خانوادگی

غذای ساده ای تهیه کنید و آخر هفته را با خانواده به حاشیه شهر بروید ، حتی اگر برف هم نبود می توانید با انجام بعضی بازیهای گروهی ساده ، لحظات خوشی را با خانواده بگذرانید و هفته جدید را با روحیه بالاتری آغاز کنید . این موضوع را دست کم نگیرید !

پیاده روی  زمستانی بدن شما را چندان خسته نمی کند

در تابستان، ما اغلب بعد از یک پیاده روی تمام روز در کوهستان احساس خستگی یا درد می کنیم، چیزی که در زمستان زیاد اتفاق نمی افتد. دلیل آن این است که بدن با قدم برداشتن روی زمین های صخره ای و ناهموار خسته می شود، ولی در زمستان روی برف نرم قدم می گذاریم و خبری از زمین سفت و محکم نیست .

سطح برف، حتی در حالت کوبیده شده ، برای پاها ملایم‌تر است و به این سرعت باعث ایجاد درد نمی‌شود. تفاوت مانند دویدن روی بتن در مقابل دویدن روی یک مسیر خاکی است. طبیعت گردی  زمستانی در صورت رعایت اصول ایمنی و همراه داشتن تجهیزات مناسب می تواند بسیار فرح بخش باشد .

وقتی صحبت از پیاده‌روی زمستانی به میان می‌آید، باید بدانید که هر فعالیتی ابزار خود را می طلبد و تهیه لباس و تجهیزات مناسب پیاده روی در زمستان ضمن بالابردن اعتماد بنفس شما در پیمودن انواع مسیر ، سرمایه گذاری مناسبی است که برای حفظ سلامتی خود انجام می دهید .

از جمله منافع طبیعت گردی زمستانی با یک گروه ، به اشتراک گذاشتن اطلاعات مفید در مورد تجهیزات مناسب این فعالیت است . اکثر مردم علاقمند هستند در مورد ابزارهای خود صحبت کنند و تجربیات خود را با دیگر افراد گروه درمیان بگذارند.

 

صرفه اقتصادی

صرفنظر از هزینه اولیه ای که برای خرید تجهیزات ضروری کوهنوردی و طبیعت گردی انجام می دهید ، یکی از وجوه مثبت طبیعت گردی دوری از مراکز فروش و به طور کلی امکانات شهری است به این ترتیب شما بهانه ای برای خرج کردن پول ندارید .

در واقع هدف از طبیعت گردی ، بالا بردن بعضی مهارتها است که بشر در طول شهرنشینی آنها را  فراموش کرده است ، مثل  روشن کردن آتش (با رعایت حفظ ایمنی و احترام به طبیعت ) و تجربه بی نظیر طبخ غذا در طبیعت .

اگر روشن کردن آتش در منطقه ای خاص ممنوع است ، حتی با استفاده از تجهزات مدرن امروزی مثل اجاق گاز مخصوص کمپینگ می توانید تجربه جالبی از آشپزی در طبیعت داشته باشید .

لذت میل کردن یک آش گرم و خوشمره در کنار عزیزان و دوستان پس از ساعتها طبیعت گردی زمستانی  ، تجربه ای است که در هیچ رستوران و یا مرکز خریدی نمی توانید بدست بیاورید .

 

طبیعت گردی اعتماد به نفس را بالا می برد

کسب مهارت های جدید و استفاده از آنها نه تنها در فعالیتی که انجام می دهید، بلکه در سایر زمینه های زندگی نیز اعتماد به نفس را بالا می برد. همیشه ایده خوبی است که مغز خود را فعال نگه دارید و چیزهای جدید یاد بگیرید .

انجام فعالیتهای فیزیکی و پیاده روی در مسیرهای جدید باعث شکل گیری رشته های عصبی برای بهبود فعالیت مورد نظر می شود و همین امر به طور موثری کارکرد  مغز را بالا می برد .

انجام طبیعت گردی در فصل زمستان و راه رفتن در مناطق مختلف ، علاوه بر اینکه باعث افزایش فعالیت های ماهیچه های بدن می شود تمرکز را بالا می برد زیرا برای جلوگیری از سر خوردن و یا گم نکردن مسیر باید با دقت بیشتری قدم بردارید .

از سوی دیگر ، ترک عادات روزانه بهترین راه برای تازه نگه داشتن مغز است به عبارت دیگر در حالیکه شما به زندگی شهری و قدم برداشتن در سطوح آسفالت و بتنی عادت کرده اید با ورود به طبیعت برای چند ساعت هم که شده روش دیگری از زندگی را امتحان می کنید .

اگر مایل هستید که طبیعت گردی در فصل زمستان را به طور حرفه ای دنبال کنید بهتر است با گروههای حرفه ای و با تجربه همراه باشید . پیاده روی در کوهستان در این فصل  خطرات خاص خود را دارد و حتماً باید به صورت گروهی و زیر نظر راهنمای آشنا به منطقه صورت گیرد .

طبیعت گردی زمستانی، فعالیتی ارزان و سودمند برای افزایش روحیه و سلامت جسم

متاسفانه هر ساله عده زیادی از کوهنوردان (تازه کار) بر اثر سقوط بهمن جان خود را از دست می دهند . ایمنی را جدی بگیرید و برای تضمین سلامت و آرامش با تورهای طبیعت گردی  همراه شوید .

 

گروه کوهنوردی و طبیعت گردی کوه گرد با داشتن سالها تجربه در زمینه برگذاری تورهای کوهنوردی و طبیعت گردی در داخل و خارج کشور و همکاری با لیدرهای با تجربه و کارشناسان حرفه ای در زمینه ابزارهای کوهنوردی و طبیعت گردی آماده پاسخ گویی به شما عزیران است.

با مشورت و راهنمایی کارشناس مجموعه ما می توانید از مراکز معتبر و قابل اعتماد تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کرده و از کیفیت و اصالت آنها مطمئن باشید . برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناس ما تماس حاصل فرمایید.

مقالاتمرتبط

تور هایکوهگرد

خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آرارات ترکیه (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کاچکار ترکیه
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کویر ابوزیدآباد
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله علم کوه (تیرماه 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله توچال (نوروز 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله اورین بام آذربایجان غربی (طرح سیمرغ)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله سبلان (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ییلاق فیلبند
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ترکینگ دور آناپورنا نپال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله البروس روسیه (مرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور جنگل الیمستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله دماوند ( خرداد 1403)
نظرات (0 نظر)