آشنایی با مهارتهای بقا در کویر

مقالات
آشنایی با مهارتهای بقا در کویر
1037 بازدید
کوهگرد
جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲

مهارتهای بقا در کویر Survival Skills In The Desert  تعادل ظریفی بین دور ماندن از گرمای روز و گرم ماندن در شب‌های سرد، بین ذخیره مناسب  آب و نوشیدن مقدار کافی آن برای زنده ماندن است .

شناخت و بررسی مهارتهای بقا در کویر

متاسفانه بسیاری از مردم ، بیابان و کویر را به عنوان مناطق خطرناک می شناسند ، و با این اعتقاد ، خود را از دیدن زیبایهای منحصر بفرد آن محروم می کنند .

مطالعات نشان می دهد که تاریخچه زندگی بشر در کویر قدمتی بسیار زیاد داشته و انسان توانسته با این مناطق و شرایط زیستی خاص آن سازگاری پیدا کند . آگاهی از اکوسیستم مناطق  خشک و بیابانی  ، اولین قدم برای کسب مهارتهای بقا در کویر است .

بیابانها و مناطق کویری چه ویژگیهایی دارند

حدود 5/1 خشکی کره زمین در مناطق خشک و کویری قرار دارد و تقریباً یک میلیارنفر (7/1 جمعیت جهان ) در بیابانها زندگی می کنند . در مناطق کویری و بیابانی بارش سالانه کمتر از 25 سانتی متر است در برخی مناطق بسیار خشک این مقدار به کمتر از یک سانتیمتر می رسد !

آب و هوای کویر بیشتر به صورت گرم و خشک شناخته می شود اما جالب است که بدانید همه بیابانها گرم نیستند . کویر گوبی در آسیا و بیابان در قاره قطب جنوب  بسیار سرد هستند . تنها %10 از بیابانهای توسط تپه های شنی پوشیده شده است و برخی از بیابانها ، کوهستانی هستند .

حیوانات کویری وگیاهان برای زندگی در این منطقه سازگاری خاصی کسب کرده اند . بیشتر حیوانات شبگرد هستند تا از تابش اشعه خورشید در روز در امان بمانند . گیاهان کویری می توانند ماهها ، کمبود آب را  تحمل کنند . مردم کویری با کسب مهارتهایی در طرز لباس پوشیدن و معماری خاص در طراحی خانه ها و کاربرد ملات ویژه توانسته اند شرایط زندگی در کویر و بیابان را فراهم کنند.

حال می بینیم که کویر نیز با تمام شرایط به ظاهر سخت و غیر ممکن زیستی حاکم بر آن ، می تواند مکان زندگی باشد به شرطی که قوانین و اصول مهارت بقا در کویر را یاد بگیرید و به آن عمل کنید .

به طور کلی مهارت های بقا ، تکنیک های اساسی هستند که هر طبیعت گردی می تواند از آن برای حفظ زندگی در یک محیط طبیعی استفاده کند. این تکنیک ها برای تامین نیازهای اولیه زندگی مانند سرپناه، غذا و آب هستند.

هنگام گردش در کویر یا بیابان اگر به هر دلیلی از مسیر اصلی دور شدید (گم شدید )،  آگاهی از این مهارتها می تواند به شما کمک کند زنده بمانید. با ما  همراه باشید تا با مهارتهای بقا در کویر آشنا شوید .

 

تصفیه آب

آب نیاز اساسی زندگی است. بدن انسان می تواند سه روز بدون آب دوام بیاورد ، زیرا  از 60 درصد آب تشکیل شده است و نیاز به آبرسانی منظم دارد. روش های مختلفی برای تصفیه آب در طبیعت وجود دارد. یکی از ساده ترین روشها جوشاندن آب است .

البته همانطور که قبلاً ذکر شد در کویر به ندرت آب پیدا می شود ، ممکن است در فصول پر بارش (اوایل بهار ) در بعضی نقاط موفق به پیدا کردن آب شوید . شما باید برای همه احتمالات آماده باشید.توانایی تصفیه آب یکی از مهمترین مهارتهای بقا در کویر است که جان شما را نجات خواهد داد .

آگاهی از مهارتهای بقا در کویر

می توانید با استفاده از یک بطری آب برای خود فیلتر بسازید ، البته با استفاده از این فیلتر میکروارگانیسم‌های بالقوه مضر موجود در آب از بین می روند اما  برای اطمینان بیشتر می توانید آن را بجوشانید . برای ساخت فیلتر ، می توانید از روش زیر استفاده کنید .

 

  • شما به یک بطری نیاز دارید که در پایه آن را باز کنید تا چیزی شبیه مخروط ایجاد کنید.
  • همچنین به یک پارچه نخی نیاز دارید که به عنوان ماده فیلتر عمل کند. آن را در انتهای بطری قرار دهید و سپس سنگ ریزه را به آن اضافه کنید.
  • حالا بطری مخروطی شکل را با ماسه پر کنید.
  • مقداری آب داخل فیلتر بریزید، اکنون باید آب تمیز را در قسمت انتهایی دریافت کنید

 

نحوه روشن کردن آتش

آتش نجات دهنده زندگی است و می توان از آن برای اهداف مختلف استفاده کرد: منبع گرما، نور، دود یا پخت و پز. توانایی روشن کردن آتش بدون فندک یا کبریت ، یکی از کاربردی ترین مهارتهای بقا در کویر و هر محیط طبیعی دیگر است . می توانید با مراجعه به مقاله “روشن کردن آتش در کمپینگ و طبیعت گردی بدون نیاز به کبریت و فندک” این مهارت را فرابگیرید .

 

نحوه علامت دادن به امدادگران هنگام گم شدن

گم شدن در بیابان یک موقعیت  کاملاً خطرناک است. احتمال زیادی وجود دارد که هرگز پیدا نشوید، و باید خودتان راه بازگشت را پیدا کنید.

به همین دلیل لازم است بدانید که چگونه به درستی به امدادگران سیگنال دهید. سیگنال دهی عمل جلب توجه به خود است – برای اینکه به درستی سیگنال دهید، باید از محیطی که در آن قرار دارید متمایز باشید. از چیزی استفاده کنید که رنگ متفاوت  داشته باشد و به راحتی در محیطی که در آن قرار دارید قابل شناسایی و مشاهده باشد .

 

ساخت سرپناه

ساخت پناهگاه یکی از ضروری ترین مهارتهای بقا در کویر بشمار می آید  . پناهگاه از شما در برابر شرایط آب و هوایی سخت ( تابش شدید آفتاب در طول روز ) و حیوانات (اگر به اندازه کافی قوی باشد) محافظت می کند.

آموزش مهارتهای بقا در کویر

حتی اگر از چادرهای مدرن مسافرتی و کمپینگ در کویر استفاده می کنید باز هم بسیار مهم است که مهارت ساختن پناهگاه را از قبل بدست آورید . این توانایی در شرایط اضطراری ـ که شما نمی دانید چه زمانی است ـ برای شما سودمند خواهد بود . اهمیت اصلی پناهگاه ، دوری از تابش مستقیم و شدید خورشید است .

مهارت های اولیه پزشکی را بیاموزید

اگر آگاهی لازم در مورد کمک های اولیه ، نداشته باشید ، ممکن است در مواقع آسیب دیدگی ، یک زخم ساده از شرایط بد به سرعت به شرایط وخیم تبدیل شود.

شما باید یاد بگیرید که چگونه به آسیب های معمولی مانند رگ به رگ شدن مچ پا یا نیش مار مقابله کنید . دانش اولیه پزشکی بسیار مهم است و می تواند جان شما را در شرایط بحرانی نجات دهد و بدون شک  یکی از مهارتهای بقا در کویر است .

 

نحوه تهیه غذا را بدانید

احتمالا شما برای چند روز غذای بسته بندی  شده ، همراه دارید ، اما در صورت گم شدن و افزایش روزهای سرگردانی شما در بیابان ، این جیره غذایی چندان دوام نخواهد داشت !  به همین دلیل دانستن چگونگی تغذیه  در بیابان بسیار مهم است و به عنوان یکی از حیاطی ترین مهارتهای بقا در کویر شناخته می شود .

جالب است که بدانید ، غذا به اندازه آب اهمیت ندارد. در کویر اصلی ترین نگرانی نوشیدن آب به اندازه کافی است . در صورت کم بودن  آب ، بهتر است غذای کمی بخورید یا اصلا چیزی نخورید  ، زیرا هضم غذا نیاز به آب را افزایش می دهد . شما بدون غذا روزها دوام خواهید آورد اما بدون آب شانسی نخواهید داشت !

 

استفاده از قطب نما

قطب نما برای جهات یابی  و مشخص کردن مکان فعلی شما و مقصدی که باید بروید بسیار ضروری است. با داشتن دانش اولیه در مورداستفاده از قطب نما و نقشه خوانی ، در صورت گم شدن در کویر می توانید مسیر جدیدی را ترسیم  کنید. به یاد داشته باشید دستگاه GPS ممکن است بر اثر از دست رفتن  اینترنت یا ضعف باتری کار نکند .

 

ماشین خود را ترک نکنید

در صورت گم شدن در کویر تا آنجا که امکان دارد در کنار وسیله نقلیه خود بمانید ، آرامش خود را حفظ کنید و وقت خود را با گفتن : اگر این کار کرده بودم  و … تلف نکنید . از زمان خود هوشمندانه استفاده کنید .

اگر پیاده روی را انتخاب می کنید، از راه رفتن  در طول گرمای روز خودداری کنید. پیاده روی در صبح و عصر برای حفظ رطوبت بدن شما بهتر است. اگر مجبورید وسیله نقلیه خود را ترک کنید، یادداشتی بگذارید که جهت سفر، مقصد و تاریخ و ساعت حرکت خود را در آن ذکر کرده اید .

در طول پیمودن مسیر ، به خاطر داشته باشید برای مقابله با تابش خورشید ، طوفان شن و سایر عناصر تهدید کننده محیطی ، پناه بگیرید ، اما همچنان قابل مشاهده باقی بمانید . با استفاده از آتش ، آینه و ذره بین می توانید علامت دهید .

مهارتهای بقا در کویر که باید آنها را بشناسید

برای تسلط بر هر یک از مهارت های بقا در کویر ، فقط باید ذهن خود را وقف یادگیری آنها کنید و تا جایی که می توانید تمرین کنید. شما هرگز نمی دانید، ممکن است برای نجات خود یا شخص دیگری به آنها نیاز داشته باشید.

 

 

گروه کوهنوردی و طبیعت گردی کوه گرد با داشتن سالها تجربه در زمینه برگذاری تورهای کوهنوردی و طبیعت گردی در داخل و خارج کشور و همکاری با لیدرهای با تجربه و کارشناسان حرفه ای در زمینه ابزارهای کوهنوردی و طبیعت گردی آماده پاسخ گویی به شما عزیران است.

با مشورت و راهنمایی کارشناس مجموعه ما می توانید از مراکز معتبر و قابل اعتماد تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کرده و از کیفیت و اصالت آنها مطمئن باشید . برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناس ما تماس حاصل فرمایید.

مقالاتمرتبط

تور هایکوهگرد

خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کمپینگ جنگل های ارسباران
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور اسالم به خلخال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آراگاتس ارمنستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آرارات ترکیه (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور جنگل الیمستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله دماوند ( خرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کازبک گرجستان (مرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کاچکار ترکیه
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور جنگل ابر شاهرود
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله البروس روسیه (مرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله علم کوه (تیرماه 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ییلاق فیلبند
نظرات (0 نظر)