اصول کوهنوردی با دیابت و نکاتی که باید بدانید

مقالات
اصول کوهنوردی با دیابت
1124 بازدید
کوهگرد
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲

کوهنوردی با دیابت TIPS FOR HIKING WITH DIABETES منافاتی با هم ندارند البته به شرطی که طبق اصول و قاعده انجام شوند.فراگیری ابتلا به بیماری دیابت در سالهای اخیر متخصصان را بر آن داشته تا روشهای جدید زندگی نرمال با دیابت را برای افراد مبتلا فراهم کنند .

امکانات جدید مثل دستگاه‌های اندازه‌گیری قند و داروهای سریع‌الاثر مثل انسولین و… زندگی را آسانتر کرده و فرد حتی با وجود این بیماری می تواند مثل افراد سالم به فعالیت‌های جذاب خارج از خانه مثل طبیعت‌گردی و حتی کوهنوردی بپردازد .

آشنایی با قواعد کوهنوردی با دیابت

دیابت نباید بهانه‌ای برای خانه نشینی و دوری از طبیعت باشد، اگر به خوبی آماده شوید، وسایل دیابت خود را به همراه داشته باشید و یک روال خوب برای اندازه‌گیری قند خون خود قبل، حین و بعد از پیاده‌روی در نظر بگیرید، کوهنوردی و طبیعت‌گردی با دیابت تجربه‌ای عالی خواهد بود .

البته قبل از برنامه ریزی برای هرگونه فعالیت در فضای باز مخصوصاً مکان‌های دور از دسترس حتماً با پزشک خود مشورت کنید!

به اعضای گروه اطلاع دهید که مبتلا به دیابت هستید

قبل از شروع پیاده‌روی حتماً به اعضای گروه اطلاع دهید که مبتلا به دیابت هستید و مطمئن شوید که آنها دانش کافی در مورد عوارض ناشی از اُفت قند و توان لازم برای عکس العمل به موقع در هنگام لزوم را دارند .

اجازه ندهید دیابت نوع 1 شما را عقب نگه دارد. همه چیزهایی را که باید در مورد کوهنوردی با دیابت بدانید، از جمله، نکات ایمنی عملی و کمک های اولیه را بیاموزید.

تعداد دفعات اندازه‌گیری قند خون را افزایش دهید

ساده ترین راه برای جلوگیری از اُفت شدید قند خون در هنگام کوهنوردی، اندازه گیری  مکرر آن  است. در طول ورزش و حتی مدتی پس از آن سطح قند خون می تواند به سرعت تغییر کند ، باید توجه داشته باشید پیاده ‌روی در سطح شیب‌دار می تواند به سرعت قند خون را کاهش دهد.

در این شرایط قبل از قدم گذاشتن به نقاط پرشیب بهتر است که میزان قند خون را اندازه بگیرید به این ترتیب می توانید به سادگی پیاده‌روی خود را بی‌خطر به پایان برسانید . در طول کوهنوردی و پیاده‌روی در سطوح ناهموار و پرچالش بهتر است قبل و بعد از غذا و قبل از صعود‌های بزرگ و حتی در حین انجام آنها و قبل از خواب و صبح بعد از بیدار شدن قند را کنترل کنید با این کار از اُفت یکباره قند پیشگیری می کنید .

خوشبختانه، دستگاه‌های کارآمدی در زمینه اندازه گیری قند خون در بازار وجود دارد که بعضی از آنها به سبکی و آسانی یک ساعت مچی هستند و هر لحظه تنها با نگاه کردن مونیتور می توانید از میزان قند خون اطلاع پیدا کنید .همراه داشتن دستگاه اندازه گیری قند خون چالش کوهنوردی با دیابت را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد .

 

میان وعده های اضافی همراه داشته باشید

در هنگام کوهنوردی و یا برنامه‌های طولانی پیاده‌روی بسیار مهم است میان وعده و تنقلات مناسب را در کیف کمری خود قرار دهید به این شکل مواد غذایی در دسترس شما هستند و می توانید در صورت احساس علائم اُفت قند به موقع از شدت پیدا کردن آن جلوگیری کنید .

حتما به اعضای گروه بگویید که مواد غذایی اضافی را درکجا قرار داده‌اید . استفاده از مایعات غیر قندی در حین پیاده‌روی می تواند به طور موثری از پایین آمدن قند خون پیشگریی کند . دقت کنید  حتما مواد قندی که سریع جذب می شوند مثل شکلات، حبه قند، یا ژل گلوکز را برای استفاده در مواقع ضروری همراه داشته باشید.

در هنگام کوهنوردی مواد غذایی معمول که حاوی کربوهیدرات هستند را مصرف کنید زیرا شما در حین فعالیت شدید بدنی انرژی و قند بیشتری می سوزانید و مصرف این قبیل مواد به کنترل قند شما دراین شرایط کمک می کنند.دانش مناسب در مورد تغذیه می‌تواند کوهنوردی با دیابت را بی‌خطر و لذت بخش کند .

مقدار زیادی آب و الکترولیت بنوشید

در هنگام کوهنوردی و طبیعت گردی و راه رفتن در مناطق شیب‌دار و همچنین در هوای گرم  ممکن است بر اثر  افزایش تعرق و برهم خودرن تعادل الکترولیت‌های خون دچار گرفتگی عضلانی شوید البته کم آبی نیز می تواند باعث بروز این مشکل شود.

شناخت اصول تغذیه ای در حین کوهنوردی با دیابت

راه حل ساده نوشیدن آب فراوان در هنگام فعالیت است، نوشیدن مایعات الکترولیت می‌تواند به خوبی میزان یون پتاسیم ـبر اثر تعرق مقدار زیادی یون K از بدن دفع می شودـ را کنترل کرده و از عوارض کمبود آن پیشگیری کند .مصرف قرص یا مکمل های الکترولیت نیز برای افراد دیابتی توصیه می شود .

یک راه حل عملی برای شما استفاده از کوله مجهز به کیسه آب است به این ترتیب بوسیله شلنگ باریک تعبیه شده در آن می توانید بدون نیاز به توقف در طول پیاده‌روی آب بنوشید.

استفاده از تجهیزات مناسب، کوهنوردی با دیابت را تا حد زیادی آسان کرده است، نوشیدن آب برای تمام کوهنوران امری ضروری  است اما در مورد افراد دیابتی این موضوع جدی‌تر است،چراکه کم آبی عوارض اُفت قند را شدیدتر می‌کند.

از مصرف وعده‌های غذایی حاوی سدیم(نمک) دوری کنید

بیشتر مواد غذایی آماده که تنها با اضافه کردن آب جوش قابل مصرف می شوند و یا مواد غذایی کنسروی، دارای مقادیر زیادی سدیم هستند . مصرف مواد غذایی حاوی سدیم می تواند باعث افزایش کم آبی بدن و درنتیجه گرفتگی عضلات پا شود.

متاسفانه پیدا کردن مواد غذایی کنسروی که حاوی میزان کم، سدیم باشند دشوار است اما اگر هنگام خرید به برچسب آنها دقت کنید می‌توانید نمونه هایی که حاوی نمک کم و یا فاقد نمک اضافه باشند را پیدا کنید .

با اندکی صرف وقت و تهیه میان وعده سالم خانگی می توانید تا حدود زیادی از مصرف خوراکی های مضر بکاهید . تهیه یک لقمه نان و پنیر (کم نمک ) به همراه گردو و خیار و گوجه فرنگی می تواند انرژی مورد نیاز شما را تامین کند . کوهنوردی با دیابت امکان پذیر است به شرطی که برای تغذیه درست و سالم وقت بگذارید .

 

کیت کمک های اولیه دیابت خود را بسازید

کیف‌های کمک‌های اولیه‌ای که از فروشگاه خریداری می کنید معمولا حاوی وسایل و داروهای مفیدی هستند اما یک فرد دیابتی به داروها و تجهیزات بیشتری نیاز دارد .

تهیه یک کیف کمک‌های اولیه متناسب با نیاز‌های خاص فرد مبتلا به دیابت بسیار هوشمندانه است. کوهنوردی با دیابت در شرایطی که داروهای ضروری را همراه داشته باشید می‌تواند احساس امنیت و آرامش را برای شما به ارمغان بیاورد. در اینجا چند مورد از وسایلی که باید در کیف خود داشته باشید آورده شده است :

  • آسپرین جویدنی: تحقیقات نشان می‌دهد که آسپرین می‌تواند به کاهش لخته شدن خون کمک کند و احتمالاً در موارد شدید حمله قلبی، اندکی به شما زمان بدهد . آسپرین جویدنی سریعتر از آن چیزی که می بلعید هضم می شود، بنابراین ایده خوبی است که تعدادی از این آسپرین ها را در جعبه کمک های اولیه خود قرار دهید.
  • سرنگ اضافه (سرنگ مورد نیاز برای تزریق انسولین )
  • داروهای شخصی
  • چند بسته شکر یا تکه های آب نبات زود هضم
  • بطری کوچک محلول نمکی و بانداژ: از آنجایی که دیابتی ها در صورت بروز جراحت، بیشتر مستعد عفونت هستند، یک راه مطمئن برای تمیز کردن زخم زمانیکه در طبیعت و دور از امکانات هستید  استفاده از محلول نمکی است.
  • دستگاه اندازه گیری قند خون و نوار اضافه
  • ضد عفونی کننده دست: قبل از اینکه قند خون خود را آزمایش کنید، باید دست های خود را بشویید و ضدعفونی کنید
  • انسولین اضافه
  • قلم گلوکاگون – این قلم‌ها گران هستند، اما در مواقع اضطراری می تواند حیات بخش باشد مطمئن شوید که همنورد شما نحوه استفاده از آن را می‌داند همچنین لازم است هنگامیکه در چادر استراحت می کنید آن را در دسترس قرار دهید .

روش مناسب نگهداری از انسولین در هنگام کوهنوردی با دیابت

انسولین را سرد نگه دارید

اگر می‌خواهید در هوای گرم پیاده‌روی کنید بهتر است برای حمل انسولین از کیف‌ خنک نگهدارنده انسولین استفاده کنید. در بازار نمونه‌های مختلفی از این کیف وجود دارد که به راحتی  با آب شارژ شده و انسولین را در دمای مناسب نگه می‌دارد .

با توجه به اینکه انسولین در بیماری دیابت نوع1 مهمترین دارو برای کنترل قند به‌شمار می رود باید روش درست نگهداری آن را بدانید زیرا شرایط دمایی نامطلوب از اثربخشی دارو می‌کاهد.

کوهنوردی با دیابت به شرط رعایت اصول ایمنی می‌تواند سفری دلپذیر را برای شما فراهم کند ، هیچ تفاوتی بین شما و کوهنوردان دیگر نیست جزء اینکه شما باید برنامه ریزی دقیق‌تری داشته باشید .

 

وسیله ارتباطی همراه داشته باشید

استفاده از وسایل ارتباط جمعی مثل تلفن همراه امروزه کاملاً فراگیر شده  و تقریباً همه افراد یک گوشی موبایل در جیب خود دارند. همراه داشتن گوشی موبایل تا جایی مفید است که در محدوده پوشش شبکه قرار داشته باشید. متاسفانه بسیاری از مسیرهای کوهستانی فاقد پوشش تلفن همراه هستند و این حقیقت استفاده از تلفن ماهواره‌ای را برای کوهنوردان و طبیعت گردان امری ضروری کرده است .

با استفاده از این تلفن‌ها به راحتی در هر مکانی که باشید می‌توانید  پیام اضطراری بفرستید و یا از پوشش اینترنت آن استفاده کنید. افراد دیابتی علاقمند به کوهنوردی و طبیعت‌گردی می‌توانند با تهیه تلفن ماهواره‌ای سفری مطمئن و بی دغدغه را تجربه کنند.

 

از دستبند یا گردن‌بند که روی آن نوشته شده بیمار دیابت نوع1 استفاده کنید

اینکه به تنهایی پیاده روی کنید یا نه، یک تصمیم شخصی است، اگر دیابتی هستید و طبیعت‌گردی انفرادی را انتخاب می‌کنید (البته اصلاً توصیه نمی‌کنیم )، حتماً از یک دست‌بند و یا گردن‌بند که روی آن مشخص شده شما بیمار دیابت نوع1 هستید استفاده کنید .

با استفاده از این وسایل اگر در شرایط خاصی دچار حادثه شدید پزشک و یا امدادگران به سرعت از وضعیت شما مطلع شده و اقدامات متناسب با نیاز شما را انجام خواهند داد .البته باز هم متذکر می‌شویم که طبیعت‌گردی به صورت انفرادی چندان فکر خوبی نیست، بهتر است در صورت امکان با یک گروه همراه شوید زیرا در صورت اُفت ناگهانی قند ، کسانی هستند که به شما به موقع کمک کنند.

 

استفاده از رژیم غذایی گیاهی

در طول ورزش و به ویژه هنگام فعایت‌های شدیدی مثل کوهنوردی استفاده از یک رژیم غذایی مناسب می تواند به میزان موثری سطح قند خون شما را کنترل کرده و در سطح ثابتی نگهدارد .

کوهنوردی با دیابت و نکات ضروری مربوط به آن

استفاده از مواد غذایی پایه کربوهیدرات در هنگام کوهنوردی انتخاب مناسبی است ، مصرف سبزیجات را فراموش نکنید ، ثابت شده با ورزش و تغذیه مطلوب می توانید مصرف بعضی از داروهای دیابت که دارای عوارضی جانبی مثل گرفتگی عضلانی هستند را کاهش دهید .

 

گروه کوهنوردی و طبیعت گردی کوه گرد با داشتن سالها تجربه در زمینه برگذاری تورهای کوهنوردی و طبیعت گردی در داخل و خارج کشور و همکاری با لیدرهای با تجربه و کارشناسان حرفه ای در زمینه ابزارهای کوهنوردی و طبیعت گردی آماده پاسخ گویی به شما عزیران است.

با مشورت و راهنمایی کارشناس مجموعه ما می توانید از مراکز معتبر و قابل اعتماد تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کرده و از کیفیت و اصالت آنها مطمئن باشید . برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناس ما تماس حاصل فرمایید.

مقالاتمرتبط

تور هایکوهگرد

خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله علم کوه (تیرماه 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور جنگل الیمستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله سبلان (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کمپینگ جنگل های ارسباران
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آرارات ترکیه (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله دماوند ( خرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کلیمانجارو
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله البروس روسیه (مرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کاچکار ترکیه
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ترکینگ دور آناپورنا نپال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور جنگل ابر شاهرود
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله اورین بام آذربایجان غربی (طرح سیمرغ)
نظرات (0 نظر)