آشنایی با عملکرد کیسه هوای بهمن

مقالات
آشنایی باعملکرد کیسه هوای بهمن
735 بازدید
کوهگرد
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲

اولین کیسه هوای بهمن AVALANCHE AIRBAGS در سال 1980 توسط پیتر شاور Peter Aschauer در شرکت ISPO Munich طراحی و به بازار معرفی شد . این وسیله در ابتدا چندان مورد توجه قرار نگرفت ، اولین کوله پشتیهایی که مجهز به کیسه هوای بهمن بودند ، 9 پوند وزن داشتند و حمل کردن آنها چندان کار راحتی نبود.

آشنایی با عملکرد کیسه هوای بهمن

اما با آزمایش های فراوان و تلاش و کوشش ، این وسیله ایمن کم کم ارتقاع پیدا کرد و به شکل کنونی خود درآمد . هدف  از ساخت کیسه هوای بهمن ، جلوگیری از دفن شدن زیر بهمن بود .در این مقاله قصد داریم با طرز کار کیسه هوای بهمن آشنا شویم با ما همراه باشید.

کیسه هوای بهمن چیست ؟

بیایید با اصول اولیه شروع کنیم. کیسه هوای بهمن اساساً یک بالون بزرگ و محکم است که با کشیدن طناب یا دستگیره باد می‌شود. این دسته گاهی اوقات “ماشه” نامیده می شود. وقتی طناب را می کشید، بالون به سرعت باد می شود.

این امر شما را به یک شی بسیار بزرگتر تبدیل می کند که (احتمالاً) به جای اینکه در بهمن مکیده شود، در بالای بهمن باقی می ماند. گاهی اوقات به آن “اثر آجیل برزیل” می گویند . وقتی قوطی آجیل را تکان می دهید، آجیلهای  بزرگتر با ارتعاش عمودی بالا می آیند .

کیسه هوای بهمن در حقیقت  کوله پشتی ای است که سیستم کیسه هوا در آن تعبیه شده است. شما مانند معمول تمام وسایل معمولی خود را حمل می کنید، اما ویژگی اضافی کیسه هوا را در کوله  خود دارید.

 

کیسه هوا مجهز به  BCA Float 32

در چند سال اخیر، استفاده از کوله های مجهز به  کیسه هوای بهمن در مناطق دورافتاده  رایج تر شده اند و دلیل خوبی هم برای آن وجود دارد . ثابت شده است که اگر در بهمن گرفتار شوید، شانس زنده ماندن شما را بسیار افزایش می دهند. حتی برخی منابع می گویند که کیسه هوای بهمن می تواند شانیس زنده ماندن را تا %50 افزایش دهد .

البته این بدان معنا نیست که شما می توانید در مناطق  خطرناک قدم بردارید، در واقع استفاده از این ابزارها  آخرین راه حل هستند. در صورت باز کردن کیسه هوا همچنان ممکن است در اثر سقوط بهمن به شدت آسیب ببینید، بنابراین احتیاط کنید.

 

مکانیسم های استقرار

وقتی می‌پرسیم کیسه هوای بهمن چگونه کار می کند ؟  احتمالاً منظور ما این است که ، چگونه آن کیسه به این سرعت باد می‌شود؟

 

دو روش برای باز کردن کیسه های هوا وجود دارد: کپسول های هوای فشرده و فن های با خروجی بالا.

در هر دو مورد، کیسه هوای بهمن را می توان پس از باز شدن دوباره بسته بندی کرد. البته تا زمانی که آسیب ندیده باشد، می توان بارها و بارها از آن استفاده کرد.

 

هوای فشرده

در کوله های BCA ( مانند کوله  BCA Float 32) و کوله های  Ortovox ، از هوای فشرده استفاده می شود. هنگامی که ماشه را فشار می دهید، هوای فشرده آزاد می شود و کیسه هوا به سرعت باد می شود.

شناخت و بررسی نحوه کار کیسه هوای بهمن

قوطی ها –  قوطی یا کارتریج یک سیلندر فلزی یا فیبر کربنی است که گاز با فشار بالا را در خود نگه می‌دارد که برای باد کردن کیسه هوا استفاده می‌شود- معمولاً برای یک بار استفاده  مناسب هستند و سپس باید دوباره پر شوند. این کار را می توان در پمپ بنزین یا بسته به مدل، با دست با پمپ فشار قوی انجام داد.

یکی از نکات منفی کپسول های هوای فشرده این است که پرواز با آنها در خطوط هوایی تجاری کمی دشوار است. در حال حاضر، باید سیلندر را کاملاً از حالت فشرده خارج کرده و سر را جدا کنید. قبل از پرواز با شرکت هواپیمایی خود چک کنید. سیستم های مجهز به فن این محدودیت را ندارند.

 

فن های پرقدرت

برندهای JetForce  و Arc’teryx Voltaire در کیسه های هوای بهمن خو از سیستم‌های فن با قدرت بالا (مختلف) قابل شارژ استفاده می‌کنند. بین این دو مدل ، JetForce  به علت قیمت پایین تر محبوبیت بیشتری دارد . این فن که توسط Black Diamond ساخته شده است، می تواند یک کیسه 200 لیتری (کیسه هوا) را در 3.5 ثانیه باد کند.

در صورت پاره شدن کیسه، فن آنقدر هوشمند است که وارد حالت نگهداری شود. به طور دوره ای فعال می شود تا اطمینان حاصل شود که کیسه باد شده است. این مکانیزم برای هر دو سیستم JetForce و Voltair صادق است.

بدیهی است که اگر کیسه از وسط پاره شود، فن قادر به ادامه کار نخواهد بود. همین مشکل در سیستم های هوای فشرده نیز وجود دارد. به همین دلیل است که کیف ها را بسیار محکم می سازند .

فن ها از باتری قابل شارژ استفاده می کنند و اکثر آنها برای 2 تا 3 بار استفاده  قبل از نیاز به شارژ مناسب هستند. این یک مزیت است زیرا اگر بخواهید نحوه استفاده از این وسیله را تمرین کنید، دردسر کمتری خواهد داشت.

 

آیا کیسه هوای بهمن موثر است؟

به طور خلاصه، بله، آنها در افزایش شانس زنده ماندن شما در بهمن بسیار مؤثر هستند. اما شما باید طناب را بکشید، بنابراین تمرین ایده خوبی است. شما می خواهید در مواقع اضطراری کشیدن دستگیره غریزی باشد.

نتیجه نهایی: عامل خطر شماره یک هنگام گرفتار شدن در بهمن خفگی (خفگی) است. ثابت شده است که کیسه‌های هوا به شما کمک می‌کنند در بالای توده  لغزنده بهمن بمانید و از گیر افتادن شما در زیر آن جلوگیری می‌کنند. بنابراین خطر خفگی به حداقل می رسد.

آیا استفاده از کیسه هوای بهمن مفید است

کیسه های هوای بهمن نیز تا حدودی از سر در هنگام سقوط بهمن محافظت می کنند. به طور طبیعی، داشتن یک بالون غول پیکر در بالا و اطراف سر، کمی از برخورد جلوگیری می کند.

بادکنک غول پیکر قرمز یا زرد نیز باعث می شود تا زمانی که توسط بهمن حمل می شوید بسیار بیشتر دیده شوید. اگر در نهایت مدفون شوید ، این (به طور بالقوه) زمان جستجو را کاهش می دهد.

 

لازم به ذکر است ، کیسه هوای بهمن  ابزاری نیست  که به شما مجوز ورود به مناطق خطرناک و بهمن خیز را بدهد . احتیاط کنید و درست تصمیم بگیرید. این ابزارها آخرین راه حل برای نجات جان شما در زیر بهمن هستند و نباید با اتکا به آن دست به ماجراجویی خطرناک بزنید زیرا با وجود این فن آوری باز هم احتمال آسیب بسیار زیاد است .

قبل از اقدام به کوهنوردی در فصل زمستان ، در مورد ایمنی در بهمن آموزش های لازم را دریافت کنید . پیش بینی وضعیت جوی را دنبال کنید و همیشه با گروههای حرفه ای و با تجربه به کوهپیمایی بروید. سلامتی بزرگترین سرمایه شما است ، پس هوشمندانه و عاقلانه تصمیم بگیرید .

 

معایب کیسه هوای بهمن

برخی از نکات منفی جزئی در مورد کیسه هوای بهمن وجود دارد که نمی توان آنها را نادیده گرفت.

  • اول از همه، آنها گران هستند. ارزانترین آنها بیش از 500 دلار آمریکا و گرانترین آنها در قلمروی 1500 دلار آمریکا است.
  • دوم اینکه مقداری سنگین هستند ، در سفرهای طولانی‌تر، این می‌تواند قابل توجه باشد، بنابراین باید مزایا

و خطرات آن را در مقابل سبک سفر کردن بسنجید.

آشنایی با کاربرد کیسه هوای بهمن

 

در کل داشتن کوله پشتی مجهز به  کیسه هوای بهمن قطعا ایده خوبی است اگر به مناطق کوهستانی دورافتاده سفر می کنید ایده بدی نیست که یکی ازآنها را تهیه کنید .

 

گروه کوهنوردی و طبیعت گردی کوه گرد با داشتن سالها تجربه در زمینه برگذاری تورهای کوهنوردی و طبیعت گردی در داخل و خارج کشور و همکاری با لیدرهای با تجربه و کارشناسان حرفه ای در زمینه ابزارهای کوهنوردی و طبیعت گردی آماده پاسخ گویی به شما عزیران است.

با مشورت و راهنمایی کارشناس مجموعه ما می توانید از مراکز معتبر و قابل اعتماد تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کرده و از کیفیت و اصالت آنها مطمئن باشید . برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناس ما تماس حاصل فرمایید.

مقالاتمرتبط

تور هایکوهگرد

خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله سبلان (تیر 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کمپینگ جنگل های ارسباران
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله کاچکار ترکیه
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور جنگل الیمستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله البروس روسیه (مرداد 1403)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ترکینگ دور آناپورنا نپال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور اسالم به خلخال
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور ییلاق فیلبند
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آراگاتس ارمنستان
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله اورین بام آذربایجان غربی (طرح سیمرغ)
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور کویر ابوزیدآباد
خراسان رضوی، مشهد
(35) نظر
تور صعود به قله آرارات ترکیه (تیر 1403)
نظرات (0 نظر)