ایده حمام درجنگل Forest bathing  از یک مفهوم ژاپنی به نام شینرین یوکو سرچشمه می گیرد که به معنی “آرامش در فضای جنگل” است. اما نیازی نیست مایو خود را بپوشید یا خیس شوید – در حین حمام طبیعت ، در انرژی و هوای پاک جنگل “حمام” می کنید.

آشنایی با مزایای حمام درجنگل

هرگز ما  تا این اندازه از طبیعت جدا نبوده ایم . پیش بینی می شود تا سال 2050 ، 66 درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی کنند. بر اساس مطالعه ای که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست انجام شده است ، یک آمریکایی به طور متوسط ​​93 درصد از زمان خود را در خانه می گذراند.

 

اما خبر خوب این است که حتی گذراندن زمان کمی در طبیعت می تواند بر سلامتی ما تأثیر بگذارد. دو ساعت حمام در جنگل به شما کمک می کند تا از فناوری جدا شده و سرعت خود را کاهش دهید. این کار شما را وارد لحظه کنونی می کند و استرس را از بین می برد .

حمام در جنگل  ، یک فعالیت شدید مثل پیاده روی یا دویدن نیست. این به سادگی بودن در زمان حال   و غوطه ور شدن حواس در طبیعت جنگل است . شینرین یوکو مانند یک پل است ،  حمام در جنگل با پاکسازی حواس پنجگانه ،  شکاف بین ما و طبیعت را پر می کند .

 

منظور از حمام در جنگل چیست ؟

حمام در جنگل ، پیاده روی سریع برای افزایش ضربان قلب نیست. این بیشتر یک پیاده روی آرامش بخش است که به شما کمک می کند با خیال راحت به زیبایی محیط اطراف خود بپردازید. مانند تمرینات مدیتیشن باعث آسودگی جسمی و روحی می شود .

حمام درجنگل و کاهش استرس

شما درعین اینکه در حال آرامش و تأمل هستید سیستم ایمنی خود را با قرار گیری در محیط آرام جنگل تقویت می کنید. حمام در جنگل درمان نیست ، بلکه دارویی برای پیشگیری از بیماریهای ناشی از اضطراب و پریشانی حاصل از زندگی شهری است .

 

مزایای حمام طبیعت

حمام درجنگل ممکن است به طرق مختلف سلامت شما را بهبود بخشد. تحقیقات و مطالعات انجام شده در  ژاپن و کره اثرات درمانی زیادی را نشان می دهند .حمام جنگل :

 

تمرکز ذهنی را بالا می برد

به شما انرژی بیشتری می دهد

فشار خون را کاهش می دهد

سطح استرس و اضطراب را کاهش دهید

سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به شما در بهبود سریعتر بیماری کمک می کند

با ترشح هورمونهای مناسب باعث بهبود کیفیت خواب می شود .

روحیه را بالا می برد   ؛ برخی از شرکت کنندگان در مطالعه گزارش کردند که احساس افسردگی آنها بعد از حمام در جنگل بهتر شده است

تعداد سلولهای “کشنده طبیعی” را در بدن خود افزایش دهید ، که می تواند سلول های سرطانی و عفونت های باکتریایی و ویروسی را پیدا کرده و از بین ببرد.

درختان ترکیبات خاصی به نام فیتونسیدها در هوا منتشر می کنند. این ذرات ممکن است تا حدی تأثیرات مثبت بر فشار خون ، سلولهای کشنده طبیعی ، استرس و سیستم ایمنی بدن شما داشته باشد . برخی درختان همچنین ماده ای به نام D-limonene ترشح می کنند که ممکن است التهاب را در بدن شما کاهش دهد.

 

آیا این فعالیت حتما باید در جنگل  انجام شود

یکی از بهترین چیزها در مورد حمام در جنگل  این است که به راحتی می توان آن را انجام داد. برای تمرین شینرین یوکو ، تنها کاری که باید انجام دهید این است که در طبیعت قرار گیرید. البته در صورت اینکه جنگل در دسترس شما نیست می توانید به پارک ها و فضای سبز اطراف منزل خود بروید و تمرینات آرام بخش را انجام دهید .

حمام درجنگل و افزایش آرامش

لازم به ذکر است   که جنگل طبیعی مجموعه ای کامل از صداهای طبیعی ، رایحه های طبیعی ، نسیم پاک  و از همه مهمتر سکوت وآرامش را دراختیار شما می گذارد . می توانید با پیوستن به تورهای طبیعت گردی که ویژه این فعالیت هستند ساعاتی را با  امنیت خاطر محور و غوطه ور در انرژی حیاطی جنگل بگذرانید و از فواید آن بهرهمند شوید.

 

چگونه حمام در جنگل را انجام دهیم

برای حمام در جنگل پس ار اینکه مکان مناسب را پیدا کردید کلیه عوامل حواس پرتی مانند تلفن همراه ، تبلت و … را در ماشین بگذارید یا بی صدا کنید .

هنگام قدم گذاردن درجنگل  تمام توجه خود را بر روی تجربه کنونی  متمرکز کنید. به یاد داشته باشید که هیچ هدفی را تعیین نکنید و هیچ مسیر خاصی را انتخاب و دنبال نکنید اجازه دهید که حواستان ،  شما را هدایت کنند .

چند لحظه را صرف تماشای محیط اطراف خود کنید. می توانید بنشینید و تماشا کنید که چگونه درختان در باد تکان می خورند یا می توانید در اطراف قدم بزنید. اگر تصمیم دارید پیاده روی کنید ، با سرعتی آرام و بدون در نظر گرفتن مقصد خاصی بروید. مهم این است که به ذهن و حواس خود اجازه دهید سرگردان ، کاوش کنند و لذت ببرند.

هنگام قدم زدن در میان درختان ، سرعت راه رفتن و افکار خود را کند کنید. از حواس خود برای هماهنگ کردن آنچه در اطراف شما می گذرد استفاده کنید. هوا را استنشاق کنید و به هر بویی که حس می کنید تمرکز و دقت داشته باشید . به جنگل گوش دهید ، صدای باد ، صدای پرندگان ، صدای شاخ و برگ زیر پاهایتان .

جنگل را لمس کنید ، تنه درختان چه حسی دارند از چه جنسی هستند ، خطوط روی برگها را لمس کنید ، نفس های آرام و عمیق بکشید. بنشینید و خود را در طبیعت غرق کنید.

فعالیتهای مختلفی وجود دارد که می توانید در جنگل انجام دهید و به آرامش برسید انجام این فعالیتهای به ظاهر ساده می تواند روحیه و سطح امیدواری شما را افزایش دهد مثل : پیاده روی در جنگل ، یوگا ، غذا خوردن در جنگل ، درمان با چشمه های آب گرم ، تای چی ، مدیتیشن ، تمرینات تنفسی ، رایحه درمانی ، کلاس های هنری ، پیاده روی نوردیک ( فنلاندی ) و مشاهده گیاهان.  حمام در جنگل نیازی به آمادگی جسمانی ندارد این فعالیت برای همه سنین و همه افراد  در هر سطح آمادگی جسمانی مناسب است.

اگر زمان زیادی برای اوقات فراغت ندارید ، مشکلی نیست یک قانون خوب این است که هر روز حداقل 20 دقیقه حمام در جنگل را تمرین کنید.. هر زمانی که می توانید در خارج از منزل صرف لذت بردن از هوای تازه و آفتاب کنید خوب است. به علاوه ، هدف از حمام در جنگل آرامش و جدا شدن از هیاهوی زندگی شهری است – این تمرین نباید مانند یک کار سخت باشد. باید فعالیتی باشد که شما را سر ذوق آورده  و از آن لذت می برید.

برای تجربه حمام جنگل می توانید با اعضای خانواده یا گروه دوستان خود به جنگل بروید و به صورت دسته جمعی تمرینات را انجام دهید و در پایان تجربیات حسی  خود را به اشتراک بگذارید .

آشنایی با خواص حمام درجنگل

نکته بسیار مهم : برای حمام در جنگل یا جنگل درمانی  هرگز به تنهایی به جنگل نروید زیرا همیشه باید خطر حیوانات وحشی یا گم شدن و حوادث غیر مترقبه را در نظر بگیرید . تمام هدف از انجام این فعالیت حفظ سلامت و آرامش است ، هرگز خودرا در شرایط خطرناک قرار ندهید . همراهی با تورهای طبیعتگردی مربوط به این فعالیت فرصت مناسبی است که درآرامش و البته امنیت تجربه بی نظیر یکی شدن با طبیعت را حس کنید و از فواید بیشمار آن بهرهمند شوید .

گروه کوهنوردی و طبیعت گردی کوه گرد با داشتن سالها تجربه در زمینه برگذاری تورهای کوهنوردی و طبیعت گردی در داخل و خارج کشور و همکاری با لیدرهای با تجربه و کارشناسان متخصص در زمینه تجهیزات کوهنوردی و طبیعت گردی آماده پاسخ گویی به شما عزیزان است . برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناس ما تماس حاصل فرمایید .